• Anonym (ångest)

Att komma över omöjlig kärlek

För nästan ett år sedan blev jag helt oväntat galet förälskad i min kollega som jag känt i många år. Han kände lika dant och vi inledde en relation trots att vi båda har familj. Känslorna fullkomligt exploderade men nu har han en gång för alla bestämt sig för att stanna med sin familj och vi har därför brutit vår relation.

Fattar dock inte hur jag ska stå ut. Tänker på honom varje vaken minut och saknar honom så att jag mår fysiskt illa. Samtidigt kan jag inte visa något här hemma.

Någon som varit i samma situation - dvs stannat hos er familj efter en längre otrohet? Hur gjorde ni för att glömma? Hur lång tid tog det? Lyckades ni någonsin få tillbaka känslorna för er man/fru?

PS Inser naturligtvis att det inte är synd om mig eftersom jag får skylla mig själv som varit otrogen, att otrohet är omoraliskt, fegt och alltid fel etc. Men gjort är gjort och i dagsläget försöker jag bara överleva/uthärda.

• Svar på tråden Att komma över omöjlig kärlek
  • Anonym (Gick inte)
    Fool skrev 2013-11-03 01:04:34 följande:
    Visst är det frustrerande ? Flört
    LIte som att se en människa gå på lina över ett stup , och svara på alla som ber henne komma ner... men det är ju så svårt....  ja vänta tills du landat på marken med huvudet före....

Tror desvärre att det är lönlöst att försöka förklara , jag tror konsekvenstänket och förnuftet sätts ur spel helt och håller i en sån situation , lite som en att försöka förklara för en alkis att han borde sluta supa innan det går åt skogen. Det funkar tyvärr sällan. Jag tror det oftast behövs en rejäl krashlandning för att folk ska vakna upp och fatta vad de håller på med , på riktigt. Innan dess är man nog vagt medveten om riskerna men begäret är starkare. Tyvärr drar man med sig alla i sin närhet med i fallet , i Anonym(vilsen) fall är det antagligen två familjer som kommer behöva krossas för att hon och älskaren ska fatta.
    Ja, verligen frustrerande. Som att se någon köra huvudet i väggen om och om igen. Och som klagar på att det gör ont.

Det är så tydligt att man inte VILL se vad som är rätt att göra i en situation som denna. Jag var ju likadan. Så jag vet ju precis hur "hög" man är på förälskelse och hur mycket man förnekar. Tragiskt. Kommer aldrig någonsin att försätta mig i en sådan situation igen.

Självklart kan man få känslor för någon annan än sin partner, det kan man inte rå för. Men älskar man sin partner så hanterar man det väl genom att jobba på relationen på hemmaplan?   
  • Anonym (Gick inte)
    Anonym (Vilsen) skrev 2013-11-04 20:59:00 följande:

Våran sits är väldigt jobbig, då vi alla fyra är vänner och umgås ofta... Vi båda tycker det är otroligt jobbigt att umgås allihopa, men ändå så står vi ut...min älskare har sagt vid flertal tillfällen att detta känns som vardag nu...vi pussas hej då och så hörs vi senare... Och när man kliver in i hemmet sitt så sätts en mask på. Det är jätte hemskt, jag vet. Och när vi umgås alla så försöker man göra sitt bästa för att ingen ska märka nåt, men det är skit svårt, då vi bara vill vara nära varandra hela tiden, vi gillar varandras närhet. Ingen av oss vill mista det. För två veckor sen pratade vi lite, kom fram till att vi ska ta det lite lugnt, en paus...det gick väl sådär...tog en vecka sen kunde vi inte låta varandra vara...det är så svårt, för vi ses nästan dagligen. Bor "grannar"...barn i samma skola. Jag har varit så nära två gånger under denna tid att sälja och flytta, men tanken på att inte få vara nära han, mista han gör mig panikslagen. Samtidigt så funkar det bra med min man hemma, vi är kärleksfulla, har jätte bra och underbart sex...vardagen flyter på så att säga...
    Jag säger det igen. Denna situation är en tickande bomb.Det är bara en tidsfråga innan era respektive märker tecknen som ju självklart finns där hela tiden.

Du har bara två val: stanna kvar där du är och bara vänta på att bomben briserar (=du kan inte kontrollera skeendet alls) eller backa rejält från din älskare och försöka få lite distans till känslorna. Först då kan du ju (kanske) se lite klart.

Du kan bryta om du VILL. Du är inget offer. Skärp dig, människa! Ta ansvar för din familj.

Du skriver att det funkar bra med din man. Ni är kärleksfulla och har bra sex. Vad är egentligen problemet på hemmaplan? Vad är det som fattas eftersom du blivit förälskad i din vän?  Varför är du villig att riskera att förlora det du har, som ju är bra?

• Anonym (Vilsen)
    Anonym (Gick inte) skrev 2013-11-04 21:50:34 följande:
    Ja, verligen frustrerande. Som att se någon köra huvudet i väggen om och om igen. Och som klagar på att det gör ont. Det är så tydligt att man inte VILL se vad som är rätt att göra i en situation som denna. Jag var ju likadan. Så jag vet ju precis hur "hög" man är på förälskelse och hur mycket man förnekar. Tragiskt. Kommer aldrig någonsin att försätta mig i en sådan situation igen. Självklart kan man få känslor för någon annan än sin partner, det kan man inte rå för. Men älskar man sin partner så hanterar man det väl genom att jobba på relationen på hemmaplan?   

Klart jag inte vill se, jag älskar ju han..och det gör så ont att dela han med en annan, speciellt att dela han med min vän. Jag vet vad jag måste göra, och det gör så himla himla ont i mig, känns som mitt hjärta slits i tusen bitar.. Jag trodde aldrig att jag kunde få sånna hära känslor för någon annan än min man, men oj så lätt det var. Vi föll pladask, från första stund jag lärde känna honom kände jag att jag drogs till han...att jag trivdes så bra med han, vi är så lika...och desto längre detta gått, har jag insett att jag och min man är så olika, och att jag nog lever i ett instängt äktenskap. Känner mig så levande med min älskare. Men jag vet att jag måste lämna han, för min man och barnens skull...måste försöka...för deras skull.
  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (Gick inte) skrev 2013-11-04 21:57:12 följande:
    Jag säger det igen. Denna situation är en tickande bomb.Det är bara en tidsfråga innan era respektive märker tecknen som ju självklart finns där hela tiden. Du har bara två val: stanna kvar där du är och bara vänta på att bomben briserar (=du kan inte kontrollera skeendet alls) eller backa rejält från din älskare och försöka få lite distans till känslorna. Först då kan du ju (kanske) se lite klart. Du kan bryta om du VILL. Du är inget offer. Skärp dig, människa! Ta ansvar för din familj. Du skriver att det funkar bra med din man. Ni är kärleksfulla och har bra sex. Vad är egentligen problemet på hemmaplan? Vad är det som fattas eftersom du blivit förälskad i din vän?  Varför är du villig att riskera att förlora det du har, som ju är bra?

Ingenting fattas, jag bara vart förälskad, vart kär..i en annan än min man...
  • Anonym (Gick inte)
    Anonym (Vilsen) skrev 2013-11-04 22:03:50 följande:

Klart jag inte vill se, jag älskar ju han..och det gör så ont att dela han med en annan, speciellt att dela han med min vän. Jag vet vad jag måste göra, och det gör så himla himla ont i mig, känns som mitt hjärta slits i tusen bitar.. Jag trodde aldrig att jag kunde få sånna hära känslor för någon annan än min man, men oj så lätt det var. Vi föll pladask, från första stund jag lärde känna honom kände jag att jag drogs till han...att jag trivdes så bra med han, vi är så lika...och desto längre detta gått, har jag insett att jag och min man är så olika, och att jag nog lever i ett instängt äktenskap. Känner mig så levande med min älskare. Men jag vet att jag måste lämna han, för min man och barnens skull...måste försöka...för deras skull.
    Men du, det är "bara" förälskelse än så länge. Det går över. Och då är det inte ett dugg roligt kan jag meddela. Jag var så urbota dum att jag var kvar i flera år. Jag dog lite inombords för varje dag, min självkänsla bröts ner sakta men säkert. Till slut trodde jag på fullt allvar att detta (att vara hans älskarinna) var det bästa jag kunde få. Och jag hatade det. Att dela honom med frun. Att bara träffas i hemlighet, aldrig få fira jul ihop, mysgosa på helgerna, planera semester ihop. Det är så förnedrande att vara älskarinna. Jag kände mig så billig.

Jag önskar av hela mitt hjärta att jag inte hade inlett denna otrohetsaffär. Idag har jag bara djupa ärr och en stukad självkänsla kvar. Inget mer. Det var inte värt det ett dugg.

Du ser bara rosa moln just nu, du idealiserar din älskare (det gör man i förälskelsefasen) men så småningom går förälskelsen över. Ska du vänta ut det och se, eller vad är planen?   
  • Anonym (Gick inte)
    Anonym (Vilsen) skrev 2013-11-04 22:09:55 följande:

Ingenting fattas, jag bara vart förälskad, vart kär..i en annan än min man...
    Men då så, då är det ju bara att gå på "avgiftning" så kan du jobba på relationen hemma sen. :)
  • Anonym (lika)
    Anonym (Gick inte) skrev 2013-11-04 22:13:49 följande:
    Men du, det är "bara" förälskelse än så länge. Det går över. Och då är det inte ett dugg roligt kan jag meddela. Jag var så urbota dum att jag var kvar i flera år. Jag dog lite inombords för varje dag, min självkänsla bröts ner sakta men säkert. Till slut trodde jag på fullt allvar att detta (att vara hans älskarinna) var det bästa jag kunde få. Och jag hatade det. Att dela honom med frun. Att bara träffas i hemlighet, aldrig få fira jul ihop, mysgosa på helgerna, planera semester ihop. Det är så förnedrande att vara älskarinna. Jag kände mig så billig.

Jag önskar av hela mitt hjärta att jag inte hade inlett denna otrohetsaffär. Idag har jag bara djupa ärr och en stukad självkänsla kvar. Inget mer. Det var inte värt det ett dugg.

Du ser bara rosa moln just nu, du idealiserar din älskare (det gör man i förälskelsefasen) men så småningom går förälskelsen över. Ska du vänta ut det och se, eller vad är planen?   

Precis. Bra skrivet. Man måste fundera på vad det är man vill ha egentligen. 

Problemet är väl att hon får det bästa av två världar på ett sätt. Plus en känsla av ett händelserikt dramatiskt liv. Det kan vara mer lockande än den vanliga vardagslunken som ligger där och väntar.

Det är som att någon berättar att den åker tåg och det går fortare och fortare och är så himla kul, men det inte finns några bromsar. Det kan alltså, om man inte hoppar av i tid, bara sluta på ett sätt. Men det är ju så härligt med vinden i håret, så det tänker vi inte på nu.  

Frustrerande, som Fool säger.      
  • Anonym (Gick inte)
    Anonym (lika) skrev 2013-11-04 22:35:15 följande:

Precis. Bra skrivet. Man måste fundera på vad det är man vill ha egentligen. 

Problemet är väl att hon får det bästa av två världar på ett sätt. Plus en känsla av ett händelserikt dramatiskt liv. Det kan vara mer lockande än den vanliga vardagslunken som ligger där och väntar.

Det är som att någon berättar att den åker tåg och det går fortare och fortare och är så himla kul, men det inte finns några bromsar. Det kan alltså, om man inte hoppar av i tid, bara sluta på ett sätt. Men det är ju så härligt med vinden i håret, så det tänker vi inte på nu.  

Frustrerande, som Fool säger.      

Precis, men då kan man ju vara ärlig med att man faktiskt väljer att både äta kakan och ha den kvar. Och att man får ta smällen när den kommer. För det gör den. Förr eller senare.

Ja, sannerligen frustrerande. :) 
  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (Gick inte) skrev 2013-11-04 22:13:49 följande:
    Men du, det är "bara" förälskelse än så länge. Det går över. Och då är det inte ett dugg roligt kan jag meddela. Jag var så urbota dum att jag var kvar i flera år. Jag dog lite inombords för varje dag, min självkänsla bröts ner sakta men säkert. Till slut trodde jag på fullt allvar att detta (att vara hans älskarinna) var det bästa jag kunde få. Och jag hatade det. Att dela honom med frun. Att bara träffas i hemlighet, aldrig få fira jul ihop, mysgosa på helgerna, planera semester ihop. Det är så förnedrande att vara älskarinna. Jag kände mig så billig. Jag önskar av hela mitt hjärta att jag inte hade inlett denna otrohetsaffär. Idag har jag bara djupa ärr och en stukad självkänsla kvar. Inget mer. Det var inte värt det ett dugg. Du ser bara rosa moln just nu, du idealiserar din älskare (det gör man i förälskelsefasen) men så småningom går förälskelsen över. Ska du vänta ut det och se, eller vad är planen?   

Vi har ingen plan. Ingen av oss vill mista varandra. Vi älskar varandra, men vi kan inte leva ihop. Och det gör ont, nå jävulskt ont... Just nu tar vi en dag i taget.
  • Ppetra
    Anonym (Vilsen) skrev 2013-11-05 07:15:07 följande:

Vi har ingen plan. Ingen av oss vill mista varandra. Vi älskar varandra, men vi kan inte leva ihop. Och det gör ont, nå jävulskt ont... Just nu tar vi en dag i taget.
    Älskar varandra? Det var stora ord. Det är nog snarare så att du "älskar" er gemensamma hemlighet. I samma stund ni blir avslöjade rasar allt som ett korthus, jag lovar. I ljuset blir det bara precis det sjaskiga bedrägeri (ffa självbedrägeri) det faktiskt är.
    Det du håller på med är inte bara empatilöst och grymt utan också direkt korkat.
    Verklig kärlek är sällan omöjlig om den är ömsesidig. Visst, den kan vara stormig och turbulent och röra om i människors tillvaro, men omöjlig – sällan.
    Vid olycklig kärlek, dvs obesvarad, så får man dra sig tillbaka och slicka sina sår som man gjort i evärdeliga tider. Att leva i limbo och nöja sig med smulor har väl däremot aldrig fungerat särskilt bra i längden.
Svar på tråden Att komma över omöjlig kärlek