Anonym (en till) skrev 2013-11-08 12:01:09 följande:
Du har rätt i det du skriver och det är kloka men skrämmande ord. Vi har valt att ha mindre kontakt för att vi ska reda upp våra egna privata liv. Vi arbetar båda med att försöka skilja oss, men än så länge begränsad framgång. Helst ville vi ha en bra och nära kontakt för att bland annat stötta varandra, men förstått att skilsmässorna är våra egna sorger och förluster som vi inte vill bygga upp vår gemensamma relation på.
Jag vet inte heller om vi blir ett par i framtiden. Innerst inne hoppas jag på det, men jag ser det ändå som högst osannolikt. Hamnar vi i obalans där den ena lyckas bli fri medan den andra är kvar och kämpar med skilsmässa eller kanske försöker lappa ihop förhållandet kommer det bli uppslitande.
Vår "avgiftning" går ändå ut på att försöka skapa en vänskap av en relation som tyvärr ligger efter vänskapen. Dvs vi måste backa några steg. Vi försöker att inte träffas så att vi i första hand förhindrar att vi blir fysiska med varandra, kramar och kyssar. För mig skulle det vara fantastiskt om vi lyckas. Vid vår korta träff kändes det tyvärr som det gick åt fel håll.
Det låter som att ni har förhållandevis goda möjligheter eftersom vinsterna är så stora om ni lyckas, dessutom kostar det inte särskilt mycket alls med avhållsamhet under en tid framåt.
Kostnaden för er båda ligger i att ni skiljer er och förlorar gemenskapen med era respektive (blivande) ex. och familjelivet sådant det är just nu. Dvs. samma pris som alla betalar när man skiljer sig.
Att ni är överens om att bibehålla vänskapen, kanske försöka skapa ett gemensamt liv på sikt när ni är fria låter som en fantastisk morot och möjlighet. Det är detta ni borde ta fasta på som bränsle och motivation.
Om förälskelsen och kärleken er emellan verkligen är äkta och stark bör det inte vara några problem att bryta kontakten under ett halvår eller så. Fokusera på att avsluta era respektive relationer och kunna gå vidare med rent samvete.
Det kan mycket väl bli så att en sån hantering av situationen, dvs. att ni sköter det snyggt, visar sig vara helt avgörande för hur ni lyckas skapa ett gemensamt liv efter uppbrottet. Detta borde vara en väldigt starkt motiverande faktor.
Risken om ni fortsätter som nu är att ni bygger en relation utifrån en massa elände, lögner, otrohet och får se för mycket av varandras mörka sidor. Även om det troligen inte känns så ny kommer en dag då du är helt fri och vill börja på nytt.
Din älskare kommer då att vara helt förknippad med din kanske mörkaste tid i livet, lögner, uppbrott, separation etc. Han kommer att ha en koppling till hela den processen (även om det är som "lyssnare"). Risken finns att den relationen inte längre känns helt "fräsch" när du vill börja på ett nytt liv.
kan ni kapa nu, sluta umgås och ge varandra tid att städa, separera och bryta upp - så kan det finnas en möjlighet till nystart tillsammans.
Mitt tips skulle vara att jobba med dessa bilder och låta framtiden bli bränsle för beslutsamheten nu.
OM det visar sig att ni inte hittar varandra efter ett längre uppehåll så var det helt enkelt inte tillräckligt viktigt och då kommer ingen av er sörja.