Anonym (Vilsen) skrev 2013-11-05 10:54:37 följande:
Jag vet att han inte kommer att berätta för sin sambo. Nu senast när vi tog paus, var det han som ville det. För att få fundera, tänka och se vart det leder. Även fast det va han som ville ha det, så va det han som tog steget igen att börja ses igen. Och då gick de bara en vecka... Det började med sms, dagen efter kyssar, smek..och sen var vi där igen... Jag vet han älskar mig, men tror inte han vågar berätta...för han nog innerst inne älskar sin sambo. Även fast dom haft det väldigt dåligt i några år och dom varit nära att separerar några gånger, två gånger under tiden vi har träffats...och jag tycker han är otroligt stark för att han inte lämnar. Så nej, han kommer inte att berätta för sin sambo.
Läst en del här och reagerar med en viss sorg på ditt självbedrägerig Anonym (Vilsen).
Har sett det ske vid flera tillfällen (precis som några till här i tråden) och det är lika beklämmande varje gång.
låt mig få komma med ett förslag - men först en "spådom":
- Du kommer inte ta till dig något av detta som jag/vi/någon säger om det innebär att du måste dra ner på "drogen". Du är inte redo för avgiftning och har inte ens insikt fullt ut (känslomässigt). Jodå, du förstår att du gör fel och kan intellektuellt resonera runt ditt beroende men det finns ingen insikt till fullo.
Mitt förslag till tankeövning för att du (ev.) ska nå ända in till känslor och konkreta reflektioner:
Ta en stund när du har tid och sitt för dig själv. Skriv eller tänk (vilket som passar bäst) fram ett scenario - så levande som möjligt. Detaljer, ljud, färger, smaker.. det ska verkligen kännas ÄKTA.
Läget är följande:
NI HAR BLIVIT AVSLÖJADE!!! (exakt hur kan du hitta på själv, någon har fått nys/misstanke och skvallrat till hans fru exempelvis. Hon har snokat i hans tfn/dator och
allt har uppdagats.
Observera - detta är inte en utopi, det är fullständigt realistiskt, sannolikt och troligen bara en fråga om tid...
Uppgift:
- Vad händer nu?
- Hur kommer din man att reagera? Agera? Din älskare och hans fru, vad händer där?
- Någon av dem kommer att bli primitiv, känna sig så sviken att det finns behov av en slags hämnd.. Denna hämnd innebär att det sprids en massa detaljer till släkt, vänner, kollegor till er båda.
DET BLIR ETT JÄVLA LIV!
Resultatet - tro mig - blir att livet blir ett helvete för alla inblandade. I alla fall några år innan det eventuellt lugnar ner sig...!
Måla upp dessa bilder för dig själv - så tydligt som du kan.
Tre frågor:
1) Hur kommer era barn att påverkas av all den osande bitterhet som kommer fram?
2) Är din/er otrohetsaffär värd detta pris?
3) Om du betraktade en liknande situation utifrån - vad skulle du ge för råd?
Obs! Alla svar som leder till "Vi får vara försiktiga" = fel/fusk.. Det alternativet existerar inte! Sannolikheten är skyhög att ni blir upptäckta - frågan är bara när.
Vill du hamna mitt i en sån Tsunami av bitterhet - helt utan kontroll - eller vill du försöka skapa ett bra liv för dig själv och dina barn...?
Det finns ingen annan att skylla på i efterhand.
som sagt - jag tror inte ett skit på att du lyckas lyssna/känna och ta ansvar.. men vill ändå försöka bidra till att ge dig ett verktyg..