• Anonym (ångest)

Att komma över omöjlig kärlek

För nästan ett år sedan blev jag helt oväntat galet förälskad i min kollega som jag känt i många år. Han kände lika dant och vi inledde en relation trots att vi båda har familj. Känslorna fullkomligt exploderade men nu har han en gång för alla bestämt sig för att stanna med sin familj och vi har därför brutit vår relation.

Fattar dock inte hur jag ska stå ut. Tänker på honom varje vaken minut och saknar honom så att jag mår fysiskt illa. Samtidigt kan jag inte visa något här hemma.

Någon som varit i samma situation - dvs stannat hos er familj efter en längre otrohet? Hur gjorde ni för att glömma? Hur lång tid tog det? Lyckades ni någonsin få tillbaka känslorna för er man/fru?

PS Inser naturligtvis att det inte är synd om mig eftersom jag får skylla mig själv som varit otrogen, att otrohet är omoraliskt, fegt och alltid fel etc. Men gjort är gjort och i dagsläget försöker jag bara överleva/uthärda.

• Svar på tråden Att komma över omöjlig kärlek
  • Höstfjäril10

InMyDream, här kommer moraltanten ;). Fast jag tycker inte att du är feg och jag förstår att du inte gör något. Det är fruktansvärt svårt att göra val som inbegriper att man inte kommer att träffa sina barn varje dag. Att bara lämna en lång relation man byggt upp mycket i är inte heller lätt. Det kan snarare vara positivt att vara tveksam istället för att bara handla snabbt i sådana här lägen tycker jag. Men nu till det jag egentligen ville säga till dig, jag har befunnit mig i en liknande situation som din älskarinna med den skillnaden att det inte hände något direkt fysiskt mellan mig och den mannen. Jag var helt säker på att han hade känslor för mig också men när jag berättade för honom hur jag känt avbröt han plötsligt all kontakt med mig. Bara sådär. Det sista vi hörde från varandra var arga sms. Jag upplevde det som så förnedrande att jag tydligen tolkat honom så fel och att han inte ens kunde prata med mig och förklara...Tro mig jag har full förståelse för att han inte bara slängde bort sin familj för mig men det var heller inte vad jag önskade. Jag hade själv inte ens bestämt mig för hur jag ville gå vidare med min egen relation då. Men jag tror att han trodde att jag menade det så och fick panik eller något. Men vad jag önskar att han hade kunnat prata med mig och förklara så att vi fått ett bättre avslut. Jag ser honom också nästan varje dag, fast vi pratar inte. Det var länge sedan nu men det där avslutet gör fortfarande ont. Jag kommer aldrig att kontakta honom för att prata ut. Jag känner mig lurad och brutaldumpad och jag är för stolt för att riskera att känna mig så förnedrad igen. Han bestämde sig för att bryta tvärt och sade att jag tolkat honom fel, då tjatar inte jag på honom utan låter det vara och försöker gå vidare. Skulle jag bli glad om han bestämde sig för att prata ut med mig? Ja både glad och lättad, det skulle kännas mycket lättare för mig att bära då! Ville bara visa på att det kanske inte är så enkelt som att din älskarinna skiter i dig utan hon kanske bara gör vad hon måste göra för att kunna gå vidare?

• Anonym (Gick inte)
    InMyDream skrev 2013-10-30 15:07:40 följande:
    Ger upp har jag väl kanske inte gjort, men jag kan inte göra något som det ser ut nu. Omöjlig kärlek. Vi har tappat kommunikationen och då avstannar allt och det känns som om det är det hon vill så jag har respekt för det. Det jag kan göra är att bryta mitt nuvarande förhållande och ställa in mig på att vara själv och hoppas att vi kanske hittar tillbaks till varandra på sikt eller kan ta in någon ny kärlek, men det känns för avlägset för mig nu. Då återstår bara att stanna och kämpa tills man kör in i kaklet fullständigt. Visst känns det snyggare att lämna med "rent hus", men det känns också mer omöjligt än innan. Sedan har jag ju faktiskt fått en viktig kvittens på vem som verkligen har stannat hos mig och det är min fru. Tänkvärt. Nu får jag väl på mig någon moraltant att jag bara sitter och gnäller över mina problem, är feg, och inte gör något, men det är så det känns just nu.

Jag har all förståelse för att det är svårt. Och ditt beslut att stanna och kämpa är hedervärt, men då tycker jag du ska göra det ända in i kaklet, dvs aktivt försöka glömma din fd älskarinna. Det är dags att städa ur henne ur hjärtats garderober. Först då kan du ju faktiskt satsa känslomässigt helhjärtat på din relation hemma. Så länge du bevarar älskarinnan i en del av ditt hjärta blir det aldrig helhjärtat hemma... Kanske känner din fru av det?

Hm, ja, visst har din fru varit den som stannat hos dig. Men utgångspunkterna för din fru och din älskarinna var ju helt olika och du bad ju faktiskt älskarinnan att backa undan... så jämförelsen haltar kanske.

Du låter väldigt ambivalent i dina känslor och jag skulle nog gå till en terapeut själv för att reda ut vad jag verkligen vill, och sen satsa på det. Det måste ju vara förödande att leva i ambivalens för länge. Vi har bara ett liv!   
  • Anonym (kämpar)
    InMyDream skrev 2013-10-30 10:52:19 följande:
    Nej det känns inte som ett oöverstigligt hinder nu, men det har gjort det förut. Rena panikångesten faktiskt precis när man skulle ta steget i handling och inte bara i ord. Tanken har mognat mer och mer hos mig och jag tror faktiskt att jag är beredd att ta steget fullt ut nu. Tanken har nog mognat hos min fru också att det kanske är bättre att leva isär. Men just nu känns det inte som jag kommer göra det faktiskt och det beror nog mycket på att min fd älskarinna har tagit avstånd och slutat visa sin kärlek. Hon gav mig kraft och styrka att vilja mer. Jag vet vad jag har och ju mer man anstränger sig desto mer får man tillbaka. Vet inte om det räcker för mig, men hellre det än att sitta själv i en lägenhet någonstans med barnen varannan vecka och stora samarbetsproblem runt dem. Skulle nog inte få några problem att hitta en ny, men vad säger att man hittar rätt då? Risk bara att man blir för kräsen om förblir själv i jakten på den man kanske aldrig hittar. Inget sugen alls på att komma ut i en desperat köttmarknad. Tror min fd älskarinna är för stolt för att släppa in mig igen i hennes hjärta så då väljer jag hellre att stanna kvar och kämpa för att hitta kärleken i mitt nuvarande förhållande. Jag vet att den finns där stundtals, men den är så jäkla svår att få bestående och djup igen speciellt efter jag har sårat henne så. Tveksam om det ens går överhuvud taget men jag har inte gett upp. Blev inspirerad av "Kämpar". Man får väl ta en dag i taget och försöka göra så bra av den som det bara går med barnen och familjen i fokus även om mitt hjärta delvis är brustet.

Jag hoppas verkligen det löser sig för er, det är en svår situation både för dig och din fru. Jag vet inte om du skrivit om det förut, men vad säger hon? Hon vill inte skilja sig, men ej heller tillmötesgå dina behov? Och vad gör du för att hon ska känna sig speciell och som nr 1 igen? Vi kanske måste starta en ny tråd om detta Jag tror att det som hjälpt mig mest är att min man har hela tiden varit tydlig med att det inte var sex han var ute efter. Så var det väl för dig också? Svårt att förklara, men eftersom jag då kände att jag åtminstone dög med min kropp var det lättare att börja närma mig honom. Vi började kramas och pussas så fort vi gick förbi varandra, började se varandra i ögonen och le, vi började vara noga med att uppskatta varandra med ord, t.ex. om den ena gjorde något för att underlätta för den andra i vardagen, vi började ligga nära varandra i sängen, sitta nära varandra i soffan, vi började skicka gulliga sms till varandra osv. Självklart har det inte varit en enkel resa, men den fysiska närheten har gjort det lättare för oss att prata och kommunicera kring hur vi vill ha det. Närheten har också gjort oss mer sugna på sex. Jag vet ju inte hur din fru känner, men jag kan fortfarande känna ibland att jag inte hade något värde som människa, min självkänsla fick sig en rejäl törn av att bli sviken på det här sättet. Det var svårt med insikten att jag inte dög, att jag inte var värd respekt och ärlighet. Jag kan förstå att respekten kan försvinna när man tror att kärleken är slut, men att inte ens vara värd respekt och ärlighet som mamma till hans barn eller ens som vän? Vad finns det då kvar för liten värdelös människa? Jag vet ju nånstans att det här inte är sant och att min man inte håller med om detta, men det är så det har känts. Jag kan känna ibland att jag är fin på utsidan, men inte på insidan. Så kanske din fru också känner det och det är ditt jobb nu att få henne att känna att hon har ett värde, oavsett om ni fortsätter ihop eller inte.

Du måste också släppa tankarna på din älskarinna, din fru känner garanterat av att du inte är där till 100 %. Sen måste ni tillsammans komma fram till om det finns några känslor kvar och om ni båda vill kämpa för er kärlek till 100 %. Fysisk närhet tror jag är bästa sättet att börja känna kärlek igen. Lycka till!

• InMyDream
    Anonym (kämpar) skrev 2013-10-30 16:26:29 följande:

Jag hoppas verkligen det löser sig för er, det är en svår situation både för dig och din fru. Jag vet inte om du skrivit om det förut, men vad säger hon? Hon vill inte skilja sig, men ej heller tillmötesgå dina behov? Och vad gör du för att hon ska känna sig speciell och som nr 1 igen? Vi kanske måste starta en ny tråd om detta Jag tror att det som hjälpt mig mest är att min man har hela tiden varit tydlig med att det inte var sex han var ute efter. Så var det väl för dig också? Svårt att förklara, men eftersom jag då kände att jag åtminstone dög med min kropp var det lättare att börja närma mig honom. Vi började kramas och pussas så fort vi gick förbi varandra, började se varandra i ögonen och le, vi började vara noga med att uppskatta varandra med ord, t.ex. om den ena gjorde något för att underlätta för den andra i vardagen, vi började ligga nära varandra i sängen, sitta nära varandra i soffan, vi började skicka gulliga sms till varandra osv. Självklart har det inte varit en enkel resa, men den fysiska närheten har gjort det lättare för oss att prata och kommunicera kring hur vi vill ha det. Närheten har också gjort oss mer sugna på sex. Jag vet ju inte hur din fru känner, men jag kan fortfarande känna ibland att jag inte hade något värde som människa, min självkänsla fick sig en rejäl törn av att bli sviken på det här sättet. Det var svårt med insikten att jag inte dög, att jag inte var värd respekt och ärlighet. Jag kan förstå att respekten kan försvinna när man tror att kärleken är slut, men att inte ens vara värd respekt och ärlighet som mamma till hans barn eller ens som vän? Vad finns det då kvar för liten värdelös människa? Jag vet ju nånstans att det här inte är sant och att min man inte håller med om detta, men det är så det har känts. Jag kan känna ibland att jag är fin på utsidan, men inte på insidan. Så kanske din fru också känner det och det är ditt jobb nu att få henne att känna att hon har ett värde, oavsett om ni fortsätter ihop eller inte.

Du måste också släppa tankarna på din älskarinna, din fru känner garanterat av att du inte är där till 100 %. Sen måste ni tillsammans komma fram till om det finns några känslor kvar och om ni båda vill kämpa för er kärlek till 100 %. Fysisk närhet tror jag är bästa sättet att börja känna kärlek igen. Lycka till!

Det är en så fruktansvärt lång och komplicerad historia så jag känner att jag kan inte gå in på den här. Skulle tråka ut alla direkt. 

Men jag säger återigen att du är så otroligt insiktsfull och klok i dina tankar så jag är väldigt övertygad om att ni lyckas ta er igenom det tunga sorgearbete som en otrohet medför. Allt som krävs för att få tillbaka tillit och respekt för den andra parten.

Själv har jag en rejäl uppförsbacke innan hon kommer på samma nivå som du är om hon någonsin kommer dit och då har vi ändå jobbat med det i flera år. Och jag kan säga att viljan finns från mitt håll även om jag tappar orken ibland och tankarna kanske stundtals inte riktigt är hundra, men näst intill.

Jag är glad för er skull att ni har kommit så långt som ni verkar ha gjort och jag misstänker att jag har så svårt att glömma då processen är så långsam hemma. Men vi gör stora framsteg dessbättre. Två steg framåt och ett bakåt, en steg framåt och två bakåt, tre steg framåt och två bakåt....

Du får gärna starta den nya tråden så kan jag berätta lite mer om vårt arbete med otroheten men till mångt och mycket så har det blivit en enmansuppdrag så förutsättningarna är inte de bästa.

Du gav mig inspiration att det faktiskt går! Tack!
  • Anonym (Gick inte)
    Anonym (kämpar) skrev 2013-10-30 16:26:29 följande:

Inspirerande att höra att det går att komma över en otrohet och att väcka kärleken igen. Jag är verkligen glad för er skull! Jag hoppas innerligt att min fd älskare och hans fru har det så bra som ni verkar ha det. Det unnar jag dem av hela mitt hjärta.

Jag tror precis som du att fysisk närhet och en vijla från BÅDA två att satsa 100% och inte se åt något annat håll är vägen framåt.  
  • Anonym (. 3)

Ytterligare ett perspektiv. Jag har varit älskarinnan som visst är svår att släppa. För en vecka sen sa mannen sig fortfarande ha känslor kvar. Vi har ganska mycket kontakt över mail. fortsätter att resonera kring hur han ska förhålla sig till livet efter vad som hänt men även hur han såg livet genom oss. Och annat.

Har jag förstått det rätt vet hans fru ej att vi har kontakt. Jo,vi jobbar tillsammans, men inte kontakt utöver den nivån. Och hon tror nog att det tog slut för fyra månader sen. Men fram till för två gjorde han klart att han skulle lämna. Sen vände han.

Jag är kall och påstår att jag aldrig mer någonsin vill ha honom nära. Har inte hört å litat på honom på länge.

Det finns mycket att säga. Jag lider m hans fru. Samtidigt som jag hoppas att hon är som "kämpar". Fast han håller ju kontakten med mig. Why?!?!

• Anonym (Gick inte)
    Anonym (. 3) skrev 2013-10-30 19:15:08 följande:
    Ytterligare ett perspektiv. Jag har varit älskarinnan som visst är svår att släppa. För en vecka sen sa mannen sig fortfarande ha känslor kvar. Vi har ganska mycket kontakt över mail. fortsätter att resonera kring hur han ska förhålla sig till livet efter vad som hänt men även hur han såg livet genom oss. Och annat.

Har jag förstått det rätt vet hans fru ej att vi har kontakt. Jo,vi jobbar tillsammans, men inte kontakt utöver den nivån. Och hon tror nog att det tog slut för fyra månader sen. Men fram till för två gjorde han klart att han skulle lämna. Sen vände han.

Jag är kall och påstår att jag aldrig mer någonsin vill ha honom nära. Har inte hört å litat på honom på länge.

Det finns mycket att säga. Jag lider m hans fru. Samtidigt som jag hoppas att hon är som "kämpar". Fast han håller ju kontakten med mig. Why?!?!
    Ja, jag är ju uppenbarligen oxå svår att släppa. Sist min fd älskare tog kontakt med mig så sa han att han tänkt på mig varje dag sedan vi bröt. Hm... Varför, när man har valt sin hustru?!? Jag förstår faktiskt inte.

Klarar du av att hålla dig kall även på insidan? Och har du kommit över dina känslor? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (?) skrev 2013-10-29 22:39:15 följande:
    Håller med till viss del, och att ofta är det kanske inte medvetet hur det växer fram en sån relation. En har mycket att vinna och en har allt att förlora. Den som trodde den hade vinstlotten, blir lite häpen när den andra sen tar tag i frågan och går vidare. Kanske för att man hittat kärlek - riktig kärlek av någon annan. Det är den utlösande faktorn som gör att man plötsligt ser klart. Jag är värd något! 

När man inte längre vill ge den andra kärlek och omtanke, utan mest dividerar kring hur man inte får det man vill ha, eller hellre vill ha något annat, eller kanske inte heller har något samliv ihop. Vad har man då?  
    Känns som det är så vi har det

Sista meningen....
  • Anonym (Que?)
    InMyDream skrev 2013-10-30 15:07:40 följande:
    Ger upp har jag väl kanske inte gjort, men jag kan inte göra något som det ser ut nu. Omöjlig kärlek. Vi har tappat kommunikationen och då avstannar allt och det känns som om det är det hon vill så jag har respekt för det. Det jag kan göra är att bryta mitt nuvarande förhållande och ställa in mig på att vara själv och hoppas att vi kanske hittar tillbaks till varandra på sikt eller kan ta in någon ny kärlek, men det känns för avlägset för mig nu. Då återstår bara att stanna och kämpa tills man kör in i kaklet fullständigt. Visst känns det snyggare att lämna med "rent hus", men det känns också mer omöjligt än innan. Sedan har jag ju faktiskt fått en viktig kvittens på vem som verkligen har stannat hos mig och det är min fru. Tänkvärt. Nu får jag väl på mig någon moraltant att jag bara sitter och gnäller över mina problem, är feg, och inte gör något, men det är så det känns just nu.  

Nu är jag ju verkligen den som kastar sten i glashus... Men Gud vad trist att du, som så många på div internetforum, kallar de som ej håller med dig för "moraltant". Det verkar som att det är ett epitet att lägga på alla och allt som ej håller med.
  • Närvetman
    Anonym (ångest) skrev 2013-10-21 14:36:41 följande:
    InMyDream: Pendlar hela tiden medan att fortsätta som jag lever nu (bra paketliv med min man och mental + fysisk närhet med min älskare) och mellan att bryta med båda. Skulle mer än gärna vilja separera från min man och starta ett liv med min älskare men det kan han inte tänka sig. På samma sätt skulle jag aldrig kunna tänka mig att fortsätta med min älskare om jag separerar från min man. Om jag separerar har jag möjlighet att träffa en ny man som skulle sätta mig först och i jämförelse med det är en otrohetsaffär inte mycket värt! - så jag förstår faktiskt din älskarinna även om det kanske gick lite fort.

Har däremot en fråga till dig. Jag och min älskare har haft en relation i närmare 1.5 år nu och precis som er relation är vår långt ifrån enbart sexuell (snart 6 månader sedan vi älskade sist men har långa samtal, skickar sms osv. flera gånger per dag). Jag har berättat för min man eftersom jag inte klarar av att ljuga för min livskamrat och far till mitt barn - oavsett om jag fortfarande älskar honom eller inte. Min älskare har dock inte berättat något, han vill fortsätta vår affär samtidigt som han inte kan tänka sig lämna sin fru.

Så vitt jag förstår har min älskare gjort i princip samma val som du (jag har en gång berättat för min älskare att  jag vill leva med honom men jag pressar/tjatar inte på honom - om han separerar ska han göra det för att han inte längre vill leva med sin fru; inte för att jag på ena eller andra sättet övertalat honom).

Så min fråga är: Hur lyckas du känna lycka och närhet till din fru/livskamrat samtidigt som du bedragit henne under en så lång tid? Inte alls menat att vara dömande! (min älskare har ju gjort samma val och honom har jag all respekt i världen för). Jag är bara uppriktigt nyfiken eftersom jag inte begriper hur ni tänker.
Svar på tråden Att komma över omöjlig kärlek