Anonym (kämpar) skrev 2013-10-30 16:26:29 följande:
Jag hoppas verkligen det löser sig för er, det är en svår situation både för dig och din fru. Jag vet inte om du skrivit om det förut, men vad säger hon? Hon vill inte skilja sig, men ej heller tillmötesgå dina behov? Och vad gör du för att hon ska känna sig speciell och som nr 1 igen? Vi kanske måste starta en ny tråd om detta Jag tror att det som hjälpt mig mest är att min man har hela tiden varit tydlig med att det inte var sex han var ute efter. Så var det väl för dig också? Svårt att förklara, men eftersom jag då kände att jag åtminstone dög med min kropp var det lättare att börja närma mig honom. Vi började kramas och pussas så fort vi gick förbi varandra, började se varandra i ögonen och le, vi började vara noga med att uppskatta varandra med ord, t.ex. om den ena gjorde något för att underlätta för den andra i vardagen, vi började ligga nära varandra i sängen, sitta nära varandra i soffan, vi började skicka gulliga sms till varandra osv. Självklart har det inte varit en enkel resa, men den fysiska närheten har gjort det lättare för oss att prata och kommunicera kring hur vi vill ha det. Närheten har också gjort oss mer sugna på sex. Jag vet ju inte hur din fru känner, men jag kan fortfarande känna ibland att jag inte hade något värde som människa, min självkänsla fick sig en rejäl törn av att bli sviken på det här sättet. Det var svårt med insikten att jag inte dög, att jag inte var värd respekt och ärlighet. Jag kan förstå att respekten kan försvinna när man tror att kärleken är slut, men att inte ens vara värd respekt och ärlighet som mamma till hans barn eller ens som vän? Vad finns det då kvar för liten värdelös människa? Jag vet ju nånstans att det här inte är sant och att min man inte håller med om detta, men det är så det har känts. Jag kan känna ibland att jag är fin på utsidan, men inte på insidan. Så kanske din fru också känner det och det är ditt jobb nu att få henne att känna att hon har ett värde, oavsett om ni fortsätter ihop eller inte.
Du måste också släppa tankarna på din älskarinna, din fru känner garanterat av att du inte är där till 100 %. Sen måste ni tillsammans komma fram till om det finns några känslor kvar och om ni båda vill kämpa för er kärlek till 100 %. Fysisk närhet tror jag är bästa sättet att börja känna kärlek igen. Lycka till!
Det är en så fruktansvärt lång och komplicerad historia så jag känner att jag kan inte gå in på den här. Skulle tråka ut alla direkt.
Men jag säger återigen att du är så otroligt insiktsfull och klok i dina tankar så jag är väldigt övertygad om att ni lyckas ta er igenom det tunga sorgearbete som en otrohet medför. Allt som krävs för att få tillbaka tillit och respekt för den andra parten.
Själv har jag en rejäl uppförsbacke innan hon kommer på samma nivå som du är om hon någonsin kommer dit och då har vi ändå jobbat med det i flera år. Och jag kan säga att viljan finns från mitt håll även om jag tappar orken ibland och tankarna kanske stundtals inte riktigt är hundra, men näst intill.
Jag är glad för er skull att ni har kommit så långt som ni verkar ha gjort och jag misstänker att jag har så svårt att glömma då processen är så långsam hemma. Men vi gör stora framsteg dessbättre. Två steg framåt och ett bakåt, en steg framåt och två bakåt, tre steg framåt och två bakåt....
Du får gärna starta den nya tråden så kan jag berätta lite mer om vårt arbete med otroheten men till mångt och mycket så har det blivit en enmansuppdrag så förutsättningarna är inte de bästa.
Du gav mig inspiration att det faktiskt går! Tack!