• Anonym (ångest)

Att komma över omöjlig kärlek

För nästan ett år sedan blev jag helt oväntat galet förälskad i min kollega som jag känt i många år. Han kände lika dant och vi inledde en relation trots att vi båda har familj. Känslorna fullkomligt exploderade men nu har han en gång för alla bestämt sig för att stanna med sin familj och vi har därför brutit vår relation.

Fattar dock inte hur jag ska stå ut. Tänker på honom varje vaken minut och saknar honom så att jag mår fysiskt illa. Samtidigt kan jag inte visa något här hemma.

Någon som varit i samma situation - dvs stannat hos er familj efter en längre otrohet? Hur gjorde ni för att glömma? Hur lång tid tog det? Lyckades ni någonsin få tillbaka känslorna för er man/fru?

PS Inser naturligtvis att det inte är synd om mig eftersom jag får skylla mig själv som varit otrogen, att otrohet är omoraliskt, fegt och alltid fel etc. Men gjort är gjort och i dagsläget försöker jag bara överleva/uthärda.

• Svar på tråden Att komma över omöjlig kärlek
  • InMyDream

Jag är nog också ganska övertygad om att vill man lämna då lämnar man, kanske inte direkt men inom rimlig tid. Jag har funderat mycket på varför jag inte lämnade för min älskarinna. Egentligen finns det nog en ganska enkel förklaring som man inser nu när man fått lite perspektiv på saker ock ting, men jag insåg inte det då. Eller det kanske jag gjorde mycket väl. Jag är helt övertygad om att hon kunde ge mig så mycket mer i mitt liv än vad jag har nu, men jag tvekade/tvekar. Hon gav mig kärlek i mängder, vi kunde kommunicera på ett sätt som jag bara drömt om, vi hade samma intressen och mål i livet, grymt sex de få gånger vi hade det, hon är väldigt vacker, men det gick ändå inte. Skumt. Vi "strulade" ju under ganska lång tid så jag fick inte bara se hennes goda sidor utan även hennes mindre bra sidor, eller vad ska jag säga, se sidor jag jag tyckte mindre bra om. Ska inte gå in på detaljer, men det var nog de som gjorde att mitt val blev så svårt. Hade jag verkligen känt att hon var helt rätt för mig då hade jag lämnat garanterat. Jag kanske strävade efter en drömbild som inte finns, jag vet inte. Vet heller inte om mer tid hade hjälpt mig i mitt beslut att välja henne, men jag valde istället att vända på steken och fokusera på mitt nuvarande förhållande istället för på henne. Jag hade väl kanske inte räknat med att hon skulle bli så sårad när jag vände henne ryggen, men det var någonting jag var tvungen att göra helt enkelt vid den tidpunkten. Har väl hela tiden varit lite naiv och trott att om det verkligen är riktig kärlek då består den tills jag är redo. Så är det kanske till viss del, men hon behöver ju gå vidare i livet och släppa in andra personer i hennes hjärta som kan ge henne det hon behöver nu. Men som sagt, känns allt rätt, då tror jag att man lämnar. Och då menar jag naturligtvis inte den kategorin som är notoriskt otrogna och bara ute efter spänningen och bekräftelsebehovet, men har det i själva verket helt okey hemma. Den kategorin kan jag inte svara för och tyvärr är det nog många älskare/älskarinnor som sitter och väntar i en sån situation.

• Anonym (Que?)
    Anonym (lika) skrev 2013-10-28 22:29:07 följande:
    Hmm..känner att jag måste förtydliga mig. Jag menar att man inte klarar av att bestämma sig för om man vill stanna elle gå eftersom man känner en skam inför att lämna en relation på det sättet. Man vet inte vad som är hönan eller ägget. Vill man lämna för att relationen är dålig eller för att jag älskar någon annan.  Att börja älska någon annan och sedan stå för det verkar vara problematiskt för vissa, trots att de känner att det är en stor kärlek. Man vill tex som Inmydreams säger, bryta med älskarinnan och göra ett "rent" slut där älskarinnan är marginaliserad. Och man kanske tänker att man inte ska berätta eftersom man ändå nog vill lämna till slut. Jag tror att det kan vara  pga att det ses som skamligt att avsluta en relation genom att plötsligt träffa någon ny. Det där ligger ju djupt inne i människor och handlar ju om deras självbild. Är jag verkligen någon som kan göra på det sättet? En del verkar då fastna i att de inte klarar av att förstå om de verkligen "skulle vilja" lämna ÄVEN om de inte träffat älskarinnan, kanske det inte är så dåligt som jag trodde, kanske det är dåligt för att jag träffat någon som jag älskar osv. Tankarna snurrar runt, år efter år.  Det blir ett moment 22. Och man väljer helt enkelt att inte bestämma något, och det betyder ju att vara kvar. Inmydreams, jag tog dig som exempel...hoppas det var ok.     

Ok, förstår hur du menar. Håller med till hälften, för jag anser att om man har skam nog att klara av att köra 2 parallella spår en tid så borde man ha skam nog att kunna avsluta också. Men det är svårt med lojaliteter och den man inte klarar att lämna är någon man kanske är ihopväxt med mer el mindre.
  • Anonym (Que?)
    Anonym (Gick inte) skrev 2013-10-28 22:46:24 följande:
    Ja, visst är det så att den hemliga vid-sidan-av-relationen inte utsätts för samma "slitningar" som den ordinarie relationen i vardagen gör. Men därmed inte sagt att den skulle klara av vardagen sämre. Det vet man väl först när man lever ihop? Men, varför ger man sig in i en otrohet om man har det bra hemma? En otrohet riskerar ju att rasera det liv man värdesätter mest?  

Tror inte man har någon på sidan av om allt är perfekt hemma. Är det någonsin perfekt kan man fråga sig. Jag tror inte att en enda person kan ge mig allt jag vill ha, så tror jag det är för många. Man kan också vända på steken, om den andre är värd så mkt, varför riskera allt och vänta. Bra fråga, varför ha ngn på sidan av? Förälskelse. Uppskattning. Till exempel. Svårt att skära bort guldet som glimmar när man väl lagt till det i sitt liv. Och alla riskerar väldigt mycket, speciellt om man har barn såklart. Jag tror att det är två speciella sorter som klarar av det (menar inte det som ngt positivt), man har ett starkt ego eller ett riktigt svagt ego. Men vi kan nog alla vara överens om att man gör det för sin egen skull och ingen annans. Det kanske märks att jag gått i terapi, därför låter detta lite lätt flummigt.
  • Anonym (Gick inte)
    Anonym (Que?) skrev 2013-10-29 08:09:31 följande:

Tror inte man har någon på sidan av om allt är perfekt hemma. Är det någonsin perfekt kan man fråga sig. Jag tror inte att en enda person kan ge mig allt jag vill ha, så tror jag det är för många. Man kan också vända på steken, om den andre är värd så mkt, varför riskera allt och vänta. Bra fråga, varför ha ngn på sidan av? Förälskelse. Uppskattning. Till exempel. Svårt att skära bort guldet som glimmar när man väl lagt till det i sitt liv. Och alla riskerar väldigt mycket, speciellt om man har barn såklart. Jag tror att det är två speciella sorter som klarar av det (menar inte det som ngt positivt), man har ett starkt ego eller ett riktigt svagt ego. Men vi kan nog alla vara överens om att man gör det för sin egen skull och ingen annans. Det kanske märks att jag gått i terapi, därför låter detta lite lätt flummigt.
    Ja, några perfekta partners eller relationer finns inte. Det är helt sant. Den enda gången det känns så är ju under förälskelsefasen då man är helt hög på hormoner och idealiserar föremålet för de ömma känslorna. Men förälskelse varar ju inte för evigt och är inte självklart något som leder till en djupare och varaktigare kärleksrelation. 

Riskbeteendet är ju intressant, för alla dem som är otrogna men aldrig skulle lämna sin ordinariepartner för att de "älskar" dem och inte vill lämna. Visst, jag kan förstå att det finns massor av anledningar till att man är otrogen, men om det man har hemma är värt sååå mycket - varför medvetet riskera det?? 
  • Anonym (kämpar)

Här ska ni få ett perspektiv till om ni vill, jag är på andra sidan. Dvs. min man har varit otrogen under en längre period och sedan valt att stanna med mig och sin familj. Eller rättare sagt, vi valde varandra igen. Min man och den andra hade väldigt svårt att släppa varandra och sluta ha kontakt, därav mitt inlägg i denna tråd. Lite bakgrundshistoria; vi tappade bort varandra och kärleken under några år, men var ändå vänner och hade det ganska bra, vi hade sex men ingen vardaglig närhet. Min man fick en klassisk ålderskris och mådde dåligt av fler anledningar, inte bara avsaknaden av närhet. Istället för att prata med mig så anförtrodde han sig åt en annan kvinna. Hon bor långt bort så de kunde inte träffas så lätt, de var fysiskt intima en gång. Men de sms:ade, mailade, skickade intima bilder osv. dagligen i 8 månader innan jag fick reda på hennes existens. Sen följde ytterligare några månader då han levde lite dubbelliv, han var förälskad och planerade ett nytt liv med henne, samtidigt som han sa till mig att det var vi nu och att vi skulle försöka hitta tillbaka. Till slut valde han ända att bryta med henne. Vi har det bättre nu på många plan i vår relation, vi har rett ut vad som fick oss att tappa bort varandra, vi har rett ut hur vi vill ha det i fortsättningen och vi har mycket närhet och sex. Vi tog varandra för givet, men kärleken dog inte helt, den gick bara i ide. Hade vi kommit fram till att inga känslor fanns kvar, så hade vi släppt varandra, ingen av oss vill leva utan kärlek, närhet och sex.

Men, och nu kommer jag fram till varför jag skriver i den här tråden. De hade väldigt svårt att bryta kontakten helt och det har jag en viss förståelse för. De sökte tröst hos varandra, anförtrodde sig åt varandra och var intima under en väldigt lång tid. Alltså även efter han brutit deras kärleksrelation, så höll de kontakten i ytterligare 8 månader. Jag förstår att det är svårt att bara bryta kontakten helt, men varför så länge? Jag kom på dem vid flera tillfällen då jag läste deras sms och mail och blev väldigt ledsen. Min man sa att det inte betydde nåt, jag behövde inte vara orolig osv. Han sa att de bara var vänner nu och hon behövde stöd för hennes man slängde ut henne när han hittade deras mailkonversationer osv. Hon blev alltså lämnad av två kan man säga, så min man kände sig väl lite skyldig att ”underhålla” hennes behov ett tag till. Eftersom jag blev så ledsen varje gång, så valde han att ljuga om deras kontakt också, vilket gjorde ännu ondare. Det skulle ju vara vi nu! Jag såg ju också på deras sätt att skriva att det inte var nåt mer, men tycker ändå det var respektlöst mot mig att de inte kunde sluta ha kontakt, det fortsatte alldeles för länge. Jag har full förståelse för att de bryr sig om varandra och att de kommer finnas i varandras tankar länge än. Det är ok, men inte att de har någon form av kontakt. Vid ett tillfälle fick jag dock för mig att jag skulle tillåta dem att ha kontakt och låta dem vara vänner, men det höll bara i några dagar, sen bröt jag ihop. Det funkar inte att ha en vänskaplig relation, inte med deras historia. Jag hade aldrig kunnat gå vidare med vår relation och komma över detta nånsin, om de fortsatt att ha kontakt som ”vänner”.

Jag tror också att det varit lättare för henne att gå vidare och bryta kontakten, om min man hade varit brutalt ärlig mot henne, men det tror jag inte han kunde. Hon verkar tro att han stannade för barnets skull och att han ändrade sig på några dagar bara. Såklart gjorde han inte det, det var ju många månader med ångest och velande. Hon skulle också behövt få veta att han inte valde bort henne för nåt skitliv med mig, det hade inte jag gått med på. Nu valde han mig för att han älskar mig och trodde att vi kunde få det bra igen, vilket vi också fått. Hon tror säkert att jag hotade och tvingade honom att stanna, att han inte kunde följa sitt hjärta osv, men så var det inte. Jag vill att han ska vara lycklig, kan han inte vara det med mig så är han fri att gå.

De flesta som skriver här verkar inte ha det bra i er nuvarande relation, jag är lite nyfiken hur och om ni hade kunnat glömma er älskarinna/älskare snabbare? Hade det hjälpt med mer närhet och sex? Eller är hjärtat för alltid hos den andra, oåterkalleligt? Jag kan bli så osäker ibland på om det fina vi har nu inte är på riktigt från min mans sida. Har han verkligen släppt henne helt, har de fortfarande kontakt, ses dom osv. är tankar som dyker upp ibland. Jag vill lita på honom och hans känslor för mig, men det är svårt när man vet vad de har haft ihop.

Jag tror också att jag skulle klara en skilsmässa bättre nu, än om han hade lämnat mig där och då för henne. Det hade varit fruktansvärt att inte få chansen ens att kämpa för vår kärlek. Tycker ni gör helt rätt, ni som släpper älskarinnan och skiljer er för er egen skull. Annars riskerar ni så mycket i relationen med era barns mammor/pappor.

• InMyDream

Till "Kämpar"

Jag önskar min fru var så insiktsfull och sund som du verkar. Otroligt säger jag bara. Han borde vara sååååå tacksam över att ha dig.

"De flesta som skriver här verkar inte ha det bra i er nuvarande relation, jag är lite nyfiken hur och om ni hade kunnat glömma er älskarinna/älskare snabbare? Hade det hjälpt med mer närhet och sex? Eller är hjärtat för alltid hos den andra, oåterkalleligt?" 

Kärlek, närhet och sex hjälper garanterat. Nu får jag bara lite ibland av någon del vid olika tillfällen och det gör att jag inte glömmer min älskarinna. Nej, jag tror absolut inte mitt hjärta kommer vara hos henne för alltid oåterkalleligt, men då behöver jag någon som ger mig det jag behöver d.v.s. kärlek, närhet och sex. Så länge jag lever utan dessa delar, eller i minimala portioner, trots att jag ger och ger och ger så vet jag inte varken ut eller in. Eller jag vet att jag måste ut....

Förstår om du funderar mycket, men på det sätt som du resonerar så borde du inte vara orolig. Lycka till !!

• Anonym (Mamma)
    Anonym (kämpar) skrev 2013-10-29 09:47:00 följande:

Här ska ni få ett perspektiv till om ni vill, jag är på andra sidan. Dvs. min man har varit otrogen under en längre period och sedan valt att stanna med mig och sin familj. Eller rättare sagt, vi valde varandra igen. Min man och den andra hade väldigt svårt att släppa varandra och sluta ha kontakt, därav mitt inlägg i denna tråd. Lite bakgrundshistoria; vi tappade bort varandra och kärleken under några år, men var ändå vänner och hade det ganska bra, vi hade sex men ingen vardaglig närhet. Min man fick en klassisk ålderskris och mådde dåligt av fler anledningar, inte bara avsaknaden av närhet. Istället för att prata med mig så anförtrodde han sig åt en annan kvinna. Hon bor långt bort så de kunde inte träffas så lätt, de var fysiskt intima en gång. Men de sms:ade, mailade, skickade intima bilder osv. dagligen i 8 månader innan jag fick reda på hennes existens. Sen följde ytterligare några månader då han levde lite dubbelliv, han var förälskad och planerade ett nytt liv med henne, samtidigt som han sa till mig att det var vi nu och att vi skulle försöka hitta tillbaka. Till slut valde han ända att bryta med henne. Vi har det bättre nu på många plan i vår relation, vi har rett ut vad som fick oss att tappa bort varandra, vi har rett ut hur vi vill ha det i fortsättningen och vi har mycket närhet och sex. Vi tog varandra för givet, men kärleken dog inte helt, den gick bara i ide. Hade vi kommit fram till att inga känslor fanns kvar, så hade vi släppt varandra, ingen av oss vill leva utan kärlek, närhet och sex.

Men, och nu kommer jag fram till varför jag skriver i den här tråden. De hade väldigt svårt att bryta kontakten helt och det har jag en viss förståelse för. De sökte tröst hos varandra, anförtrodde sig åt varandra och var intima under en väldigt lång tid. Alltså även efter han brutit deras kärleksrelation, så höll de kontakten i ytterligare 8 månader. Jag förstår att det är svårt att bara bryta kontakten helt, men varför så länge? Jag kom på dem vid flera tillfällen då jag läste deras sms och mail och blev väldigt ledsen. Min man sa att det inte betydde nåt, jag behövde inte vara orolig osv. Han sa att de bara var vänner nu och hon behövde stöd för hennes man slängde ut henne när han hittade deras mailkonversationer osv. Hon blev alltså lämnad av två kan man säga, så min man kände sig väl lite skyldig att ?underhålla? hennes behov ett tag till. Eftersom jag blev så ledsen varje gång, så valde han att ljuga om deras kontakt också, vilket gjorde ännu ondare. Det skulle ju vara vi nu! Jag såg ju också på deras sätt att skriva att det inte var nåt mer, men tycker ändå det var respektlöst mot mig att de inte kunde sluta ha kontakt, det fortsatte alldeles för länge. Jag har full förståelse för att de bryr sig om varandra och att de kommer finnas i varandras tankar länge än. Det är ok, men inte att de har någon form av kontakt. Vid ett tillfälle fick jag dock för mig att jag skulle tillåta dem att ha kontakt och låta dem vara vänner, men det höll bara i några dagar, sen bröt jag ihop. Det funkar inte att ha en vänskaplig relation, inte med deras historia. Jag hade aldrig kunnat gå vidare med vår relation och komma över detta nånsin, om de fortsatt att ha kontakt som ?vänner?.

Jag tror också att det varit lättare för henne att gå vidare och bryta kontakten, om min man hade varit brutalt ärlig mot henne, men det tror jag inte han kunde. Hon verkar tro att han stannade för barnets skull och att han ändrade sig på några dagar bara. Såklart gjorde han inte det, det var ju många månader med ångest och velande. Hon skulle också behövt få veta att han inte valde bort henne för nåt skitliv med mig, det hade inte jag gått med på. Nu valde han mig för att han älskar mig och trodde att vi kunde få det bra igen, vilket vi också fått. Hon tror säkert att jag hotade och tvingade honom att stanna, att han inte kunde följa sitt hjärta osv, men så var det inte. Jag vill att han ska vara lycklig, kan han inte vara det med mig så är han fri att gå.

De flesta som skriver här verkar inte ha det bra i er nuvarande relation, jag är lite nyfiken hur och om ni hade kunnat glömma er älskarinna/älskare snabbare? Hade det hjälpt med mer närhet och sex? Eller är hjärtat för alltid hos den andra, oåterkalleligt? Jag kan bli så osäker ibland på om det fina vi har nu inte är på riktigt från min mans sida. Har han verkligen släppt henne helt, har de fortfarande kontakt, ses dom osv. är tankar som dyker upp ibland. Jag vill lita på honom och hans känslor för mig, men det är svårt när man vet vad de har haft ihop.

Jag tror också att jag skulle klara en skilsmässa bättre nu, än om han hade lämnat mig där och då för henne. Det hade varit fruktansvärt att inte få chansen ens att kämpa för vår kärlek. Tycker ni gör helt rätt, ni som släpper älskarinnan och skiljer er för er egen skull. Annars riskerar ni så mycket i relationen med era barns mammor/pappor.

Vad stark du är, finns nog inte många som skulle se det som du !

Din man skall vara väldigt lycklig för dig.

Ja hur tänker man, kommer hjärtat alltid vara hos honom till viss del, svar ja från mitt håll. Han har funnits där så länge nu och eftersom vi ses varje dag så kommer han fortsätta ha en liten plats.

Men nu säger jag det med dom referensramar jag har idag om ett halvår kanske livet ser annorlunda ut och tankarna ?
  • Anonym (Que?)
    Anonym (Gick inte) skrev 2013-10-29 09:41:19 följande:
    Ja, några perfekta partners eller relationer finns inte. Det är helt sant. Den enda gången det känns så är ju under förälskelsefasen då man är helt hög på hormoner och idealiserar föremålet för de ömma känslorna. Men förälskelse varar ju inte för evigt och är inte självklart något som leder till en djupare och varaktigare kärleksrelation.  Riskbeteendet är ju intressant, för alla dem som är otrogna men aldrig skulle lämna sin ordinariepartner för att de "älskar" dem och inte vill lämna. Visst, jag kan förstå att det finns massor av anledningar till att man är otrogen, men om det man har hemma är värt sååå mycket - varför medvetet riskera det?? 

Meeen. Själva företeelsen otrohet existerar pga att man de facto redan är i en relation och ej heller lämnar den. Om det var så att man ansåg att familjen inte var värd nåt - då skulle man väl inte heller vara otrogen för då skulle man lämna det som inte var värt så mycket (undantaget länder där skilsmässa är olagligt). Men visst, man ska tänka efter före, ingen hemlighet är 100% vattentät.
  • Anonym (lika)
    Anonym (Gick inte) skrev 2013-10-28 22:40:52 följande:
    Mycket bra fråga. Jag har ingen klar bild över det. Han var dock inte alls på väg till mig, han sa upprepade gånger att "det blir inte vi", men att han älskade mig, att det var oerhört stort för honom. Ja, ja, tänker jag. Inte sååå stort ändå. Hustrun och barnen var utan tvekan större. Och då är det ju så fruktansvärt onödigt att spä på kärleksförklaringarna, när han vet att det river upp sår och på intet vis gör mig gladare.

En av förklaringarna, min egen hemsnickrade psykologi, är att han nog ville höra samma sak från mig, dvs att kärleken till honom kommer jag alltid bära med mig i hjärtat och han är mitt livs kärlek. Men att det inte kan (hans ord) bli vi. Någon slags vemodig uppoffring ala Broarna i Madison County. Vackert och vemodigt.

Nåja, jag är inte ett dugg sentimental och tycker mest det var rent trams. Jag tror han ville reservera ett rum åt sig själv i mitt hjärta och ville då och då checka av att jag inte glömt honom. Kanske saknade han även bekräftelsen han fick från mig, vad vet jag. Väldigt självcentrerat var ju hela beteendet hur som helst.

Jag var spiktydlig med att jag inte alls hade ett behov av att spara romantiska minnen av honom, att jag inte alls tänker reservera något rum i hjärtat åt honom. Tvärtom. Jag ville rensa ut det gamla för att bli fri och kunna släppa in någon annan i hjärtat - helhjärtat.    

För mig var det inte svårt alls. Jag for väldigt illa i vår relation så jag har faktiskt inga ljusa minnen nu så här långt efteråt. Tragiskt kan man tycka. Både ja och nej. Jag har ju fått en mängd insikter om mina behov och vad jag behöver i en kärleksrelation, så på sätt och vis går jag ju stärkt ur det hela. 
    Ja, kanske är det en viss personlighetstyp det där, som vill ägna hela livet åt attt njuta av den obesvarade kärleken som är inom räckhåll, men som förvägras dem av dem själva. Ett ljuvt lidande som det finns en miljard sånger om och som är idealisk vacker och ren.  Själv funderar man ju till vilken nytta. Jag skulle vilja förstå varför man gillar såna självvalda självplågande situationer, som man egentligen skulle kunna ta sig ur, och kanske tom förenas med föremålet för den starka längtan. Det där är ju verkligen melodramatik, mycket mer än att våndas över om man ska stanna eller gå. I det där verkar det som om njutningen ligger i plågan.

Jag håller med dig i att det inte finns något behov av att spara ett rum i hjärtat på det sättet, om det uppenbarligen aldrig blir. Varför skulle man göra det?  

• Anonym (?)
    Anonym (? 2) skrev 2013-10-27 22:38:56 följande:
    Den nöjda partnern lever till 100% som den vill medan den missnöjda får kompromissa med saker som är viktiga för honom eller henne. När den missnöjde tar upp det finns det ju egentligen ingen anledning för den nöjde att ändra på något för han / hon är ju helt nöjd med situationen. Den missnöjde orkar inte tjata, diskutera eller gräla över saken varje dag utan det går långa perioder när livet bara flyter på, vilket den nöjde tolkar som att allt är bra eller åtminstone som att det är skönt att hen slipper ändra på något.

Förklaring nog?
    Men hur kan man vara nöjd med att den andra inte är nöjd? Då är man rätt ego? Eller? Så nej inte tillräcklig förklaring, utan tyder mer på att man inte egentligen bryr sig om den andre? Nöjd med att livet flyter på för en själv, men inte för den andre. 
Svar på tråden Att komma över omöjlig kärlek