Anonym (lika) skrev 2013-10-28 20:13:14 följande:
Aha, då tror du alltså att det alltid är lika med alla människor du skulle vara med. Att alla relationer till slut bli vardag. Jag tänker som så att om det är en stor kärlek så finns det annat att bygga på än vid en liten kärlek. Och jag tror att människor i ganska hög grad väljer att starta familj med små kärlekar för att de kanske inte tror att det finns stora. Små kärlekar är en svagare grund för ett förhållande än stora, det tror jag. Skammen tänker jag kommer in när man inte vill berätta att man vill skiljas för att man träffat någon annan utan försöker dela upp det. Det verkar också som om det är en del som inte har relationer kontinuerligt med den de "älskar" utan lite fram och tillbaka under tid. Jag tänker att utifrån är det så klart en älskare, men inte på samma sätt som någon man regelbundet träffar för sex en gång i veckan, som om man hade en tid hos en kiropraktor eller något. Det finns något där som gör att man inte står ut med att ha en sån typ av relation.
Eller.... Så är det tvärtom. En relation som har gått på sidan av alla "måsten" ( tvätt, föräldramöten, svärföräldrar, fjällresan, räkningar osv osv) kanske faktiskt klarar sig mindre bra i verkligheten ( den där vuxenansvaret finns). Jag tror ärligt talat att en relation byggd på passion och sjudande känslor (som blir ännu mer och större eftersom de är hemliga) inte är den bästa grunden för varaktighet. Så kanske är den lilla kärleken, som du kallar den, ibland faktiskt den stora kärleken, och tvärtom. Detta gäller självklart när man har ok förstaförhållanden och ingen misshandel el dyl finns inblandat. Då är allt bättre. Sen tror jag så här - vill man lämna så lämnar man (inte första veckan förvisso). Vad gäller skuld som du tar upp - ja, är man så dum att man inte låtsas träffa den nya ett bra tag efter separationen så kan man vara säker på att ting blir infekterade. Så det problemet kan lätt hanteras genom att vara hemliga ett litet tag till.