Anonym (polyanna) skrev 2013-11-01 10:25:51 följande:
Så allting är någon annans ansvar? Det är din älskarinnas ansvar att du klarar att lämna ditt äktenskap och det är din frus ansvar att du klarar att stanna i det?
Du ställer helt orimliga krav på din omgivning. Du förväntar dig t ex att din arma fru ska "komma över" ditt svek och då har du inte ens själv kommit över det, trots att det faktiskt var du som hade affären. Din fru blev bara indragen.
Du verkar enbart se människor utifrån vad de kan ge dig och helt (?) oförmögen att se dem som egna individer, känna intresse för dem.
Du förefaller så lättmanipulerad och, ursäkta, ryggradslös att det nästan verkar depressivt? Du kanske har en depression?
Du vet nog själv att hade du lämnat ditt äktenskap då så hade du suttit och trånat efter din fru nu, ältat vad som gick fel. Och står du egentligen ut med att HON går vidare, att se henne blomma upp utan dig?
Och nu sitter du här och blir bara kärare och kärare i din ex-älskarinna, påhejad av en massa dissade och dumpade älskarinnor som behöver få "bevis" för att de egentligen är nr 1. Du blir liksom alibi...
Lyckan ligger inte i att bli älskad utan att älska. Det är först när man verkligen ger, när man verkligen älskar, som man också får.
Jag tror att du skulle må bra av egen terapi, för dig själv. Det handlar nog mindre om huruvida någon är rätt för dig och mera om huruvida du är rätt för någon – inklusive dig själv – just nu.
Jag är benägen att hålla med till stor del. Det finns en depressiv egocentriskhet över hela den där situationen.
Kärlek handlar om att ge, generöst.
Nu verkar den mest vara villkorad och handla mest om vad du får och om det håller måttet för stunden. Och om livet pressar på är det bara att välja vilken värld du ska fly in i. När frun inte duger, är älskarinnan fantastisk och ser just dig. När älskarinnan inte duger, är din fru är underbar som stått vid din sida hela tiden.
Men jag tänker att, så kan det ju bli om man är deprimerad, man har sig själv i centrum, mer än annars... då är det svårt att ta in att det finns andra egna individer som har egna tankar som kanske inte överensstämmer med dina.