4v kvar till BF, följas åt sista biten?
Snart är det dags!
Är 24år och väntar första barnet, BF 26/3.
Kanske är fler som vill sammanstråla och följas åt ?
Dela lite tankar, känslor och upplevelser :)
Snart är det dags!
Är 24år och väntar första barnet, BF 26/3.
Kanske är fler som vill sammanstråla och följas åt ?
Dela lite tankar, känslor och upplevelser :)
Hoppar in här jag med =))
BF 26/3 med en lite sladdis. Blir mitt tredje barn. Har sedan innan en dotter på 10½ år och en son som blir 9 år 31/3
Har inte kollat vad det blir men jag själv och alla i omgivningen gissar på en tjej, bara pappan som ska vara tvärtemot jämt o gissar på en pojke =))
Välkommen Therese84!
Kan berätta lite snabbt om min graviditet.
Har fått åka en del turer ner till Sahlgrenska i Göteborg och besöka klinisk genetik, träffa professor, läkare och kurator. Eftersom jag har ökad riks att få sjuka pojkar. 1:3 är det i risk. Och frågan var ju om vi ville avbryta graviditeten för att vi inte viste vilket kön det var. Och vi skulle inte få reda på om barnet var sjukt innan det hade gått för långt för att avbryta allt. Många sömnlösa nätter och mycket gråt.
Vi skulle fatta ett beslut att leva med.. 50/50 tjej/kille, om kille 1/3 chans att han är sjuk..
Allt rullade på och vi bestämde oss ganska snabbt för att ta det som det kommer.
Vid RUL som också utfördes utav läkare (har inte träffat några BM förs än v25 ungefär) det visade att det var med största sannorlikhet en flicka, vilket innebär ett friskt barn! Men det är ju inte alltid man ser rätt på UL.
Finns väl en liten oro fortfande som gnager, men det är en tjej har vi bestämt.
Från v 11 har jag haft kraftig foglossning, orkade jobba heltid fram till v 15, därefter blev jag sjukskriven halvtid. Och sjukskrivningen blev på heltid när det var 60dagar kvar till BF. Jobbar som undersköterska inom hemvården, så det var bra att bli sjukskriven. Blev genast mycket gladare, piggare och positivare när jag fick lite mer tid för mig själv.
Har nästäppa, klåda över hela kroppen, halsbränna som kommer titt som tätt. Tack å lov så försvann illamåendet vid v12 ungefär.
Välkomna kuukke och Tjorven180 !
Jo angående förlossningsbrev så blev vi ombedda från våran MVC att inte skriva några sådana eftersom det är journalhandlingar. istället skulle vi skriva våra önskemål tillsammans med BM, i jorunalen med en gång vid ett utav de sista besöken.
Äh, det där med viktuppgång! Ja, konstigt uttalande av din BM. Denna gången har jag bara gått upp 11 kg, så sent in i graviditeten. Förra gången gick jag upp 20 kg. Dock kan det ju komma helt plötsligt när man börjar samla vatten. Så det där med vikt är ingen stor grej egentligen.
Ringarna drog jag av redan innan vecka 20, de irriterade. Såg i spegeln igår att benen börjar bli utan konturer ...alltså de börjar samla vatten. Man får som runda stockben liksom
Får man fråga. På vad sätt yttrar sig sjukdomen? Hur vet ni att det är så? Genetiskt?
tyckte de va spännande med samma bf, dock har jag fått en tid för diskution om igångsättning den 11/3, hoppas verkligen de går igenom
Hej på er!
Jag hakar på här jag med . Vi väntar också en sladdis. Jag har en dotter på 8 (fyller 9 i maj) som nu ska bli storasyster. Med största sannolikhet är det en liten pojke vi väntar denna gång (det är min killes första barn). Graviditeten har varit superlätt (hade det lätt med förra graviditeten också), men vi hade en blödning i vecka 28 ungefär. Det var ingen fara med bebben och blödningen berodde troligtvis på sköra slemhinnor.
Vårt beräknade förlossningsdatum är 28/3, men eftersom jag gick över tiden en vecka i min förra graviditet tror jag att det kan bli lite över tiden även denna gång. Bebben ligger med huvudet nedåt, men fortfarande rörlig. Jag hoppas att allt går bra och den fixerar sig. Jag är väldigt spruträdd och hoppas att jag klarar mig med lustgas denna gång också, men jag peppar mig även för att inte utesluta andra alternativ. Mao, jag kommer nog att bestämma mig där och då.
Jag har ett stillasittande jobb och planerar att jobba till den 22/3, men har börjat räkna ned nu!
Dinfina: nu när du oxå får en liten sladdis anses du som förstföderska då?? Jag har fattat det som att om det gått 7 år gör man det, ändå blev min BM jätte förvånad när pyret var fixerat o låg sååå långt ner som den gör förra veckan när jag var på koll o då alltså hade gått exakt 35 veckor.
Min son är livrädd för att behöva dela sin födelsedag så jag kan gärna gå två veckor för lite (som med sonen) eller två veckor över (som med dottern) så han får lite mer utrymme för sin födelsedag. Men det är ju omöjligt att påverka :))
Pandamamma: Det heter fragilt-X finns att läsa om. Det är när en X kromosom är skadad, man kan säga att det saknar ett utav sina 'ben'. Tjejer (XX) kan vara bärare på det utan tecken på sjukdom eftersom det finns ett kompletterande X. Medans killar som är XY bara har ett, blir det skadat så är det skadat. Yttrande utav detta är oliga former utav utvecklingsstörningar.
Har två yngre bröder, den ena är gravt autistisk och den andra har ADHD och asperger. Har även haft en äldre bror som tyvärr inte lever idag, han dog pga multihandikapp och dåtidens sjukvård.