• DalboForEver

Islamiseras sverige?

en fråga som jag vill ta upp är om sverige verkligen islamiseras.
    eller kanske sverige globaliseras. att erbjuda blanketter översatta till andra språk är globalisering.
    men detta gäller självklart inte om det översätts till arabiska för då är det islamisering.

Scooby Doo partiet påstår att det sker en stor islamisering i sverige.
    kanske ser de spöken överallt som vi vanliga inte ser.

vart i sverige tvingas vi underkasta oss islams lagar?
    har gått in i ett flertal muslimska butiker utan slöja och kunnat handla utan problem.

ska man kunna tvinga muslimer att besöka kyrkor, simhallar.
    ska man kunna tvinga jehovas vittnen att ge blod samt att äta blodpudding, delta i julfiranden och skolavslutningar.
    ska man kunna tvinga judar att äta svinkött.

är valfriheten att slippa delta en islamisering?

Scooby Doo partiet anser att sverige inte ska låta muslimerna ha mosker att gå till utan de ska helt enkelt inte få ha någon samlingspunkt alls. de vill isådannafall aveckla religonsfriheten vi har i grundlagen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Islamiseras sverige?
  • justanotherman
    Tom Araya skrev 2018-01-16 15:56:09 följande:
    Halal-slakt är inte förbjudet i Sverige, oavsett djurart, men slakten skall alltid följa svensk lagstiftning, vilket gör att skillnaden mellan halal-slakt och vanlig slakt i Sverige, enligt svenska lagar är minimal.

Jag förstår din tanke. Det jag ville förklara var att det ur djurskyddssynpunkt inte är någon skillnad, så länge man köper svenskt kött.
    Jaha. Då är det kanske halalslaktat i Sverige då. Jag har inte tittat så noga på ursprungsmärkningen på förpackningarna eftersom jag utgått från att det inte varit svenskt kött eftersom det står halal på.

Jag tycker att man ska ha frihet från religion och jag vill helst inte äta halalmat.
    Sedan är det såklart viktigt att djuren behandlas på ett så bra sätt som möjligt, men om jag vore emot att djur dödas för att bli föda så hade jag varit vegetarian.
  • Tom Araya

Detta är ett försök att föra in utländsk rättskultur i svenska domstolar och kan ses som en form av islamisering.

Blir man förvånad över att det dessutom är nämndemän från centern som står för detta?

Dags att avskaffa nämndemanssystemet i svenska domstolar?

Mårten Schultz: Häpnadsväckande usel dom ? fylld av bisarra fördomar

"Varning för magstarkt innehåll", varnade advokaten när han skickade över en uppmärksammad brottmålsdom från Solna tingsrätt som har fått spridning i sociala medier. Och magstarkt var det. Jag har aldrig läst något liknande från en svensk domstol. Det är en förfärlig dom.
    ...

www.svd.se/en-hapnadsvackande-usel-dom--fylld-av-bisarra-fordomar

Solna tingsrätt friade make i misshandelsfall ? för han var av god familj

NYHETERi dag 18:11

Solna tingsrätt ansåg att den misshandlade kvinnan inte gick att lita på och friade hennes make för misshandel ? eftersom hon kommer från en mindre bra familj.

Dessutom skriver man att det inte är ovanligt att kvinnor ljuger om hot och våld.

? Det är direkt stridande mot vad som gäller i svensk rätt, säger åklagaren Josefine Dahlqvist till Aftonbladet.
    ...

www.aftonbladet.se/nyheter/a/xR7yBV/solna-tingsratt-friade-make-i-misshandelsfall--for-han-var-av-god-fam

Nämndemannen om skandaldomen: ?Jag vill inte diskutera målet?

NYHETERmindre än 3 tim sedan

En av nämndemännen i Solna tingsrätt som ville fria mannen är Ebtisam Aldebe (C).

Hon har tidigare varit i blåsväder och bland annat förespråkat en särlagstiftning för muslimer i Sverige.

När Aftonbladet når henne per telefon vill hon inte kommentera domen.

? I det här målet har jag följt lagen. Svensk lag. Jag har aldrig dömt enligt någon annan lag, säger hon.
    ...

www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngBnpa/namndemannen-om-skandaldomen-jag-vill-inte-diskutera-malet

• Moderno
    Tom Araya skrev 2018-03-04 23:54:12 följande:

Detta är ett försök att föra in utländsk rättskultur i svenska domstolar och kan ses som en form av islamisering.

Blir man förvånad över att det dessutom är nämndemän från centern som står för detta?

Dags att avskaffa nämndemanssystemet i svenska domstolar?

Mårten Schultz: Häpnadsväckande usel dom ? fylld av bisarra fördomar

"Varning för magstarkt innehåll", varnade advokaten när han skickade över en uppmärksammad brottmålsdom från Solna tingsrätt som har fått spridning i sociala medier. Och magstarkt var det. Jag har aldrig läst något liknande från en svensk domstol. Det är en förfärlig dom.
    ...

www.svd.se/en-hapnadsvackande-usel-dom--fylld-av-bisarra-fordomar

Solna tingsrätt friade make i misshandelsfall ? för han var av god familj
    NYHETERi dag 18:11

Solna tingsrätt ansåg att den misshandlade kvinnan inte gick att lita på och friade hennes make för misshandel ? eftersom hon kommer från en mindre bra familj.

Dessutom skriver man att det inte är ovanligt att kvinnor ljuger om hot och våld.

? Det är direkt stridande mot vad som gäller i svensk rätt, säger åklagaren Josefine Dahlqvist till Aftonbladet.
    ...

www.aftonbladet.se/nyheter/a/xR7yBV/solna-tingsratt-friade-make-i-misshandelsfall--for-han-var-av-god-fam

Nämndemannen om skandaldomen: ?Jag vill inte diskutera målet?
    NYHETERmindre än 3 tim sedan

En av nämndemännen i Solna tingsrätt som ville fria mannen är Ebtisam Aldebe (C).

Hon har tidigare varit i blåsväder och bland annat förespråkat en särlagstiftning för muslimer i Sverige.

När Aftonbladet når henne per telefon vill hon inte kommentera domen.

? I det här målet har jag följt lagen. Svensk lag. Jag har aldrig dömt enligt någon annan lag, säger hon.
    ...

www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngBnpa/namndemannen-om-skandaldomen-jag-vill-inte-diskutera-malet

Nämndemännens funktion och syfte har ju länge varit omdebatterade ämnen. Personligen har jag svårt att se något vettigt skäl att låta dem skriva sina domskäl själva. Det här exemplet stärker min övertygelse. Det hade gått att låta nämndemännen rösta i bevisfrågor, t.ex. om någon har begått gärningen i åtalet eller inte, men överlåta själva formuleringen av domen helt åt rättens juristen/er.

I det här fallet måste ansvaret i någon mån också vila på juristdomaren som inte har ingripit mot formuleringarna (eller försökt påverka dem). 

Med detta sagt undrar jag dock om det verkligen kan anses som ett uttryck för ökad islamisering i samhället, genom domstolarnas verksamhet. Det jag menar är om de dunkla uppfattningarna som kommer till uttryck i domskälen verkligen delas av många muslimer eller om det bara handlar om den här individen. 
  • Tom Araya
    Moderno skrev 2018-03-05 00:20:16 följande:
    Nämndemännens funktion och syfte har ju länge varit omdebatterade ämnen. Personligen har jag svårt att se något vettigt skäl att låta dem skriva sina domskäl själva. Det här exemplet stärker min övertygelse. Det hade gått att låta nämndemännen rösta i bevisfrågor, t.ex. om någon har begått gärningen i åtalet eller inte, men överlåta själva formuleringen av domen helt åt rättens juristen/er.

I det här fallet måste ansvaret i någon mån också vila på juristdomaren som inte har ingripit mot formuleringarna (eller försökt påverka dem). 

Med detta sagt undrar jag dock om det verkligen kan anses som ett uttryck för ökad islamisering i samhället, genom domstolarnas verksamhet. Det jag menar är om de dunkla uppfattningarna som kommer till uttryck i domskälen verkligen delas av många muslimer eller om det bara handlar om den här individen. 
    Det var två nämndemän, båda från c, som röstade för detta utslag.
  • ToToTo

Attitydundersökningar bland muslimer i västerländska länder visar att en majoritet är för särlagstiftning (där muslimer får göra undantag från nationell lag) och många önskar sharia.

Fattar inte hur Sverige kan stå så nyvaket idag, särskilt inte med tanke på att vi enligt prognoser kommer ha Europas högsta andel muslimer i befolkningen inom kort.

Integration och särlagstiftning har diskuterats flitigt i alla andra västländer. Här först senaste året. Men det är klart, Sverige har fullt upp med viktigare saker som ett tredje juridiskt kön, ordet "hen" och hur pojkar ska stoppas från att leka med bilar på dagis.

Den ljusnande framtid är vår.
  • Rikard

Det är väl tvärt om mycket bra att det av domen framgår vilka domskäl som ligger till grund för domen. Om skrivningen av domen hade friserats och inte angett de skäl som nämndemännen själva åberopar hade det dels varit ohederligt mot parterna i målet och dels försvårat en överklagan. 
    Att domskälen har skrivit ut har ju dessutom lett till att domen har dragits fram i ljuset och debatteras.
  • Rikard
    /.../

Det är väl just när tankegångar från islam tränger in i samhällsinstitutioner som rättsväsenden som man verkligen kan tala om en islamisering av samhället. Det handlar inte bara om hur många muslimer som tycker ditten eller datten, utan väldigt mycket om hur de som sitter på dömande och styrande makt influeras av islams tänkande. Eftersom Ebtisam Aldebe är en slöjbärande kvinna som är gift med Mahmoud Aldebe, som är ordförande i Sveriges muslimska förening, finns det nog fog att anta att islam påverkar Ebtisams sätt att resonera.
  • Rikard

Ebtisam Aldebe, en av de nämndemän som friat den för misshandel åtalade mannen, är en centerpartistisk politiker som själv i en intervju har pläderat för att införa särlagstiftning i Sverige för muslimer. Nu sitter hon alltså själv i en av våra domstolar.

• mjölkallergiker
    Rikard skrev 2018-03-05 08:48:30 följande:

Det är väl just när tankegångar från islam tränger in i samhällsinstitutioner som rättsväsenden som man verkligen kan tala om en islamisering av samhället. Det handlar inte bara om hur många muslimer som tycker ditten eller datten, utan väldigt mycket om hur de som sitter på dömande och styrande makt influeras av islams tänkande. Eftersom Ebtisam Aldebe är en slöjbärande kvinna som är gift med Mahmoud Aldebe, som är ordförande i Sveriges muslimska förening, finns det nog fog att anta att islam påverkar Ebtisams sätt att resonera.

Jag tror inte att det är så lätt. Vi kan inte stigmatisera hela religionen och alla som är muslimer. Det går alldeles utmärkt att kombinera muslimsk tro och västerländska värderingar och syn på demokrati. Det finns flera eldsjälar inom den muslimska världen, också i Sverige, som kämpar för det. Och det kommer bli en kämpig resa. Islam behöver genomgå den resan som kristendomen genomgått. Tolkningar av religiösa texter har genom historien tolkats helt olika. Gäller alla religioner.

Det närmsta vi kommer det i en statskyrka är den ortodoxa kyrkan som ju på många sätt har likheter med den islamska tron när det gäller synen på kvinnor.

Det är inte svart eller vitt även om en hel del verkar tro det i dagens simplifierade debatt.

Det finns helt sjuka bibliska texter om att utföra mord och vedervärdiga handlingar. Men vi har kommit längre i vår tro. Och så kommer muslimerna också göra.
  • Abegayle70
    Rikard skrev 2018-03-05 08:59:42 följande:

Ebtisam Aldebe, en av de nämndemän som friat den för misshandel åtalade mannen, är en centerpartistisk politiker som själv i en intervju har pläderat för att införa särlagstiftning i Sverige för muslimer. Nu sitter hon alltså själv i en av våra domstolar.

Satt...

Samtidigt så har både hennes man och Yasri Khan (fd miljöpartisten som vägrade ta kvinnor i hand och vägrade ta avstånd från stening) börjat jämra sig om islamofobi.
    have a dream for breakfast and another one for life
Svar på tråden Islamiseras sverige?