• DalboForEver

Islamiseras sverige?

en fråga som jag vill ta upp är om sverige verkligen islamiseras.
    eller kanske sverige globaliseras. att erbjuda blanketter översatta till andra språk är globalisering.
    men detta gäller självklart inte om det översätts till arabiska för då är det islamisering.

Scooby Doo partiet påstår att det sker en stor islamisering i sverige.
    kanske ser de spöken överallt som vi vanliga inte ser.

vart i sverige tvingas vi underkasta oss islams lagar?
    har gått in i ett flertal muslimska butiker utan slöja och kunnat handla utan problem.

ska man kunna tvinga muslimer att besöka kyrkor, simhallar.
    ska man kunna tvinga jehovas vittnen att ge blod samt att äta blodpudding, delta i julfiranden och skolavslutningar.
    ska man kunna tvinga judar att äta svinkött.

är valfriheten att slippa delta en islamisering?

Scooby Doo partiet anser att sverige inte ska låta muslimerna ha mosker att gå till utan de ska helt enkelt inte få ha någon samlingspunkt alls. de vill isådannafall aveckla religonsfriheten vi har i grundlagen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Islamiseras sverige?
  • oanonym
    mjölkallergiker skrev 2018-03-05 20:25:56 följande:

Jag tror inte att det är så lätt. Vi kan inte stigmatisera hela religionen och alla som är muslimer. Det går alldeles utmärkt att kombinera muslimsk tro och västerländska värderingar och syn på demokrati. Det finns flera eldsjälar inom den muslimska världen, också i Sverige, som kämpar för det. Och det kommer bli en kämpig resa. Islam behöver genomgå den resan som kristendomen genomgått. Tolkningar av religiösa texter har genom historien tolkats helt olika. Gäller alla religioner.

Det närmsta vi kommer det i en statskyrka är den ortodoxa kyrkan som ju på många sätt har likheter med den islamska tron när det gäller synen på kvinnor.

Det är inte svart eller vitt även om en hel del verkar tro det i dagens simplifierade debatt.

Det finns helt sjuka bibliska texter om att utföra mord och vedervärdiga handlingar. Men vi har kommit längre i vår tro. Och så kommer muslimerna också göra.

Det behövs nog ett nya testamentet, fast i koranen, om detta ska ske. Just nu kan/får muslimer inte tolka och efterrationalisera som kristna kan. Visst finns det olika inriktningar inom islam, men inte alls som i kristensomen. Islam är mer låst. Och koranen sägs ju vara guds ord rakt av, till skillnad mot bibeln.
  • mjölkallergiker
    oanonym skrev 2018-03-05 20:43:40 följande:

Det behövs nog ett nya testamentet, fast i koranen, om detta ska ske. Just nu kan/får muslimer inte tolka och efterrationalisera som kristna kan. Visst finns det olika inriktningar inom islam, men inte alls som i kristensomen. Islam är mer låst. Och koranen sägs ju vara guds ord rakt av, till skillnad mot bibeln.

Det finns väsentliga teologiska skillnader visst är det så.

Kristendomen blev ju till av det nya testamentet som på många sätt är mildare än det gamla. Men kyrkan har likväl begått vidriga brott mot mänskligheten. Jag tror egentligen inte att det ligger i texterna utan i vilken kontext de används och på vilken plats i historien.

Det kommer gå två steg framåt och ett bakåt innan den muslimska världen befriar sin egna religion från falanger och extremister.

För ett par 6-700 år sedan brände vi tiotusentals kvinnor levande för att de "hade samröre med satan", alltså häxor. Det skedde alltså i Kristendomens namn och rättfärdigades av kyrkan.

Religion går igenom olika faser. Just nu verkar det glasklart att Islam är en ond religion och Kristendom en god. Men faktum är att det där skiftar oerhört mycket genom århundradena. Och jag tror att Islam kommer genomgå samma resa som Kristendomen genomgick med en liberalisering och frigörande från de extrema tankarna.
  • oanonym
    mjölkallergiker skrev 2018-03-05 20:53:40 följande:

Det finns väsentliga teologiska skillnader visst är det så.

Kristendomen blev ju till av det nya testamentet som på många sätt är mildare än det gamla. Men kyrkan har likväl begått vidriga brott mot mänskligheten. Jag tror egentligen inte att det ligger i texterna utan i vilken kontext de används och på vilken plats i historien.

Det kommer gå två steg framåt och ett bakåt innan den muslimska världen befriar sin egna religion från falanger och extremister.

För ett par 6-700 år sedan brände vi tiotusentals kvinnor levande för att de "hade samröre med satan", alltså häxor. Det skedde alltså i Kristendomens namn och rättfärdigades av kyrkan.

Religion går igenom olika faser. Just nu verkar det glasklart att Islam är en ond religion och Kristendom en god. Men faktum är att det där skiftar oerhört mycket genom århundradena. Och jag tror att Islam kommer genomgå samma resa som Kristendomen genomgick med en liberalisering och frigörande från de extrema tankarna.

Att kalla kristendomen god skulle jag inte göra, men kanske godare än islam, just nu?
  • Moderno
    Tom Araya skrev 2018-03-05 01:43:27 följande:
    Det var två nämndemän, båda från c, som röstade för detta utslag.
    Jag har förstått det. Vilket gör det hela ännu märkligare. Jag är inte övertygad om att sådana uppfattningar delas av muslimer i allmänhet och föreställer mig att det främst handlar om mer extrema människor. Om det skulle visa sig vara mer utbrett är det förstås väldigt allvarligt.
  • Moderno
    ToToTo skrev 2018-03-05 03:20:51 följande:
    Attitydundersökningar bland muslimer i västerländska länder visar att en majoritet är för särlagstiftning (där muslimer får göra undantag från nationell lag) och många önskar sharia.

Fattar inte hur Sverige kan stå så nyvaket idag, särskilt inte med tanke på att vi enligt prognoser kommer ha Europas högsta andel muslimer i befolkningen inom kort.

Integration och särlagstiftning har diskuterats flitigt i alla andra västländer. Här först senaste året. Men det är klart, Sverige har fullt upp med viktigare saker som ett tredje juridiskt kön, ordet "hen" och hur pojkar ska stoppas från att leka med bilar på dagis.

Den ljusnande framtid är vår.
    Samtidigt kan det ju vara ett effektivt sätt, enligt vissa, att försöka bryta ner strukturer som majoritetssamhället inte vill acceptera, genom till exempel att aktivt främja jämställdhet, HBTQ-rättigheter, m.m. 

Men det krävs ju förstås i så fall att man faktiskt också är konsekvent och inte ger undantag på grund av religiös tillhörighet, kulturell bakgrund och så vidare (jag tänker till exempel på könsseparationen som det rapporterades om för en tid sedan i religiösa friskolor). 
  • Moderno
    Rikard skrev 2018-03-05 08:43:25 följande:
    Det är väl tvärt om mycket bra att det av domen framgår vilka domskäl som ligger till grund för domen. Om skrivningen av domen hade friserats och inte angett de skäl som nämndemännen själva åberopar hade det dels varit ohederligt mot parterna i målet och dels försvårat en överklagan. 
    Att domskälen har skrivit ut har ju dessutom lett till att domen har dragits fram i ljuset och debatteras.
    Ur vissa aspekter håller jag med dig. Det kan finnas en funktion med att visa hur lekmannadomare tänkter i vissa fall. Men det gäller främst vissa stolligheter som språkligt sett håller sig inom rimliga gränser. 

Det handlar emellertid om en av samhällets viktigaste institutioner. Även om domstolen får tillämpa fri bevisvärdering, ett argument som jag har sett kopplat till det aktuella fallet, står det knappast fritt för domstolen eller enskilda tjänstemän att uttrycka sig hur som helst i domskälen. 

Domskäl kan inte överklagas vilket innebär att stor restriktivitet är påkallad beträffande vad som får uttryckas där. Jag undrar om inte någon slags ansvar kan aktualiseras för domstolen (genom staten) i det här fallet. 
  • Moderno
    Rikard skrev 2018-03-05 08:48:30 följande:
    Det är väl just när tankegångar från islam tränger in i samhällsinstitutioner som rättsväsenden som man verkligen kan tala om en islamisering av samhället. Det handlar inte bara om hur många muslimer som tycker ditten eller datten, utan väldigt mycket om hur de som sitter på dömande och styrande makt influeras av islams tänkande. Eftersom Ebtisam Aldebe är en slöjbärande kvinna som är gift med Mahmoud Aldebe, som är ordförande i Sveriges muslimska förening, finns det nog fog att anta att islam påverkar Ebtisams sätt att resonera.
    Med det resonemanget skulle det närmast vara fråga om individperspektivet i och för sig. 
  • Tom Araya
    Ledare
    Burkafilmen avslöjar det offentligas naivitet inför radikal aktivism

Uppdaterad IgårPublicerad Igår

Den omdiskuterade burkafilmen i Göteborg visar att ?bakdörrsradikalerna? är skickliga på att hitta in i det offentliga Sverige och förklä sina budskap till objektiv sanning. Men myndigheter ska inte bedriva aktivism.
    ...

www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-burkafilmen-avslojar-det-offentligas-naivitet-infor-radikal-aktivism/

• Rikard
    mjölkallergiker skrev 2018-03-05 20:25:56 följande:
    Jag tror inte att det är så lätt. Vi kan inte stigmatisera hela religionen och alla som är muslimer. Det går alldeles utmärkt att kombinera muslimsk tro och västerländska värderingar och syn på demokrati. Det finns flera eldsjälar inom den muslimska världen, också i Sverige, som kämpar för det. Och det kommer bli en kämpig resa. Islam behöver genomgå den resan som kristendomen genomgått. Tolkningar av religiösa texter har genom historien tolkats helt olika. Gäller alla religioner.

Det närmsta vi kommer det i en statskyrka är den ortodoxa kyrkan som ju på många sätt har likheter med den islamska tron när det gäller synen på kvinnor.

Det är inte svart eller vitt även om en hel del verkar tro det i dagens simplifierade debatt.

Det finns helt sjuka bibliska texter om att utföra mord och vedervärdiga handlingar. Men vi har kommit längre i vår tro. Och så kommer muslimerna också göra.
    Varför skulle man inte kunna stigmatisera en hel livsåskådning? Finns det några rationella argument bakom det påståendet? 
    Personligen har jag inga som helst problem att fördöma nazismen, kommunismen och kolonialismen rakt av. Det är tre ideologier som närmast hör till kriminalhistorien. Naturligtvis går det att avfärda en hel livssyn om den bryter mot de minikrav jag har för att en uppfattning ska vara värd att tolerera.
    Om islam utövas helt enligt Koranen, haditerna och sharia faller islam, i mina ögon, utanför det acceptablas ram. 

Kan man verkligen förutsätta att alla idébyggen reformeras på ett sådant sätt de blir acceptabla? Skulle nazism, kolonialism och kommunism kunna reformeras till acceptabla ideologier? Och har en eventuell framtida reformering av en uppfattning egentligen någon betydelse för hur man ska ställa sig till den idag?

Precis som det säkert fanns snälla nazister, kommunister och kolonisatörer finns det naturligtvis alldeles förträffliga muslimer, men de handlar ju om att de har bortsett från vad det faktiskt står i deras heliga texter, precis som förträffliga judar och kristna har skalat bort de värsta dumheterna ur Bibeln. Vår inbyggda mänskliga godhet vinner för de flesta över religionernas stolligheter, men tyvärr gäller detta inte alla. Vi har ingen anledning att visa överseende för dem som har stolliga idéer oavsett om de är av politisk eller religiös natur.
  • Tom Araya
    Ny rapport: Flera organisationer har kopplingar till Muslimska brödraskapet
    Längd:1 min 11 sekI TV4 Play sedan:15 mars 2018

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap släpper idag en rapport om den kontroversiella organisationen Muslimska brödraskapet, Enligt rapporten, har flera tunga statsfinansierade organisationer i Sverige kopplingar till brödraskapet. TV4Nyheterna har träffat en avhoppare, som nu vill varna för gruppen.

www.tv4play.se/program/nyheterna/3961421
Svar på tråden Islamiseras sverige?