• DalboForEver

Islamiseras sverige?

en fråga som jag vill ta upp är om sverige verkligen islamiseras.
    eller kanske sverige globaliseras. att erbjuda blanketter översatta till andra språk är globalisering.
    men detta gäller självklart inte om det översätts till arabiska för då är det islamisering.

Scooby Doo partiet påstår att det sker en stor islamisering i sverige.
    kanske ser de spöken överallt som vi vanliga inte ser.

vart i sverige tvingas vi underkasta oss islams lagar?
    har gått in i ett flertal muslimska butiker utan slöja och kunnat handla utan problem.

ska man kunna tvinga muslimer att besöka kyrkor, simhallar.
    ska man kunna tvinga jehovas vittnen att ge blod samt att äta blodpudding, delta i julfiranden och skolavslutningar.
    ska man kunna tvinga judar att äta svinkött.

är valfriheten att slippa delta en islamisering?

Scooby Doo partiet anser att sverige inte ska låta muslimerna ha mosker att gå till utan de ska helt enkelt inte få ha någon samlingspunkt alls. de vill isådannafall aveckla religonsfriheten vi har i grundlagen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Islamiseras sverige?
  • oanonym
    Original skrev 2018-01-11 13:45:12 följande:

Ditt svar är spännande och narrativt. Jag respekterar din hållning och blir nyfiken på hur du ser på kunskapsteoretisk historia.

Men tråden handlar om sk islamisering så jag avstår för att inte hamna OT.

Kan inte så mycket om kunskapsteoretisk historia, jag vet bara hur jag resonerar mig fram till olika slutsatser. Jag har även inga problem att ändra mig när jag får bra argument.

Men jag har knappt hört några bra argument till varför islam ska vara sant, bra eller rätt på något vis. (gäller även andra religioner, men det är off topic).

Fast nu gäller det om Sverige islamiseras och där håller jag med, men bara till en viss del. Min uppfattning är att islam lägger sig i saker i samhället som borde vara fritt från religion.

T.ex skola, arbetsplatser, m.m.
  • Pretorian IV
    Original skrev 2018-01-10 21:27:16 följande:

Islam är en religion - full stopp! Ibland är det bara enklast att erkänna när man skrev fel.

Det är din åsikt, och du har inte svaren som du skrev själv. Jag anser att det är en ideologi, och en ondskefull sådan.

Islam är grundat av en person som använde "guds ord" för att få personlig vinning. Gick från förvirrad eremit till dyrkar krigshärjade.

Han tog över släktingar fruar med hänvisning till att gud har sagt så (men bara till honom givetvis), fick män att gå i döden för löften om paradiset, osv. (och gifte sig med en 9-åring, fräscht...)

Jesus predikade ett ickebudskap, och fick ingen personlig vinning av sitt predikande. Att jämföra jesus och Muhammed är som att jämföra Gandhi och Hitler...

Jag är inte orolig för islam för det jag inte känner till, utan för det jag känner till om "fredens religion"...
  • Tom Araya
    Original skrev 2018-01-11 13:45:12 följande:
    Ditt svar är spännande och narrativt. Jag respekterar din hållning och blir nyfiken på hur du ser på kunskapsteoretisk historia.
    Du kanske ska ta svaret med utgångspunkten att inte ens de religiösa och särskilt korankunniga är överens om vad som är rätt och riktigt vad det gäller budskapen inom religionen.

Det mesta talar faktiskt för att ytterst få, om ens någon gör en korrekt tolkning eller att t.o.m. har fel i att den religiösa tron överhuvudtaget är något som kommer från någon gud.
  • Original
    Tom Araya skrev 2018-01-15 00:37:09 följande:

Du kanske ska ta svaret med utgångspunkten att inte ens de religiösa och särskilt korankunniga är överens om vad som är rätt och riktigt vad det gäller budskapen inom religionen.

Det mesta talar faktiskt för att ytterst få, om ens någon gör en korrekt tolkning eller att t.o.m. har fel i att den religiösa tron överhuvudtaget är något som kommer från någon gud.

Med lite insikt i kunskapsteoretisk historia kan man se att det kan finnas en tolerans för religiös tro utan att göra avkall på de grundläggande kunskapskraven då de har olika utgångspunkter.
  • oanonym
    Original skrev 2018-01-15 07:11:30 följande:

Med lite insikt i kunskapsteoretisk historia kan man se att det kan finnas en tolerans för religiös tro utan att göra avkall på de grundläggande kunskapskraven då de har olika utgångspunkter.

Ska man automatiskt tolerera religiös tro ?

Själv brukar jag respektera folks rätt att ha sin tro, men jag kanske inte respekterar själva tron.
  • Original
    oanonym skrev 2018-01-15 07:27:29 följande:

Ska man automatiskt tolerera religiös tro ?

Själv brukar jag respektera folks rätt att ha sin tro, men jag kanske inte respekterar själva tron.

Jag refererade till kunskapsteoretisk historia. Slå upp det.
  • oanonym
    Original skrev 2018-01-15 07:51:37 följande:

Jag refererade till kunskapsteoretisk historia. Slå upp det.

Mmm, kanske gör det.

Men jag tvivlar på att det ger mig info om hur jag tar reda på vilken tro, och tolkning, som är sann. Och hur det i så fall verifieras.
  • Original
    oanonym skrev 2018-01-15 11:49:35 följande:

Mmm, kanske gör det.

Men jag tvivlar på att det ger mig info om hur jag tar reda på vilken tro, och tolkning, som är sann. Och hur det i så fall verifieras.

Ursäkta om jag var kort eller ohövlig. Jag föreslår att du exempelvis provar läsa Kritik av det rena förnuftet där författaren var troende men ändå skapade grunden för definitionen av vår moderna kunskapsteori. Motsägelsefullt kan tyckas, men fullt möjligt och väldigt mänskligt.
  • oanonym
    Original skrev 2018-01-15 12:42:19 följande:

Ursäkta om jag var kort eller ohövlig. Jag föreslår att du exempelvis provar läsa Kritik av det rena förnuftet där författaren var troende men ändå skapade grunden för definitionen av vår moderna kunskapsteori. Motsägelsefullt kan tyckas, men fullt möjligt och väldigt mänskligt.

Jag tvivlar på att denna författare har en metod för att undersöka övernaturliga påståenden?

I så fall skulle vetenskapen vara i full fart med att göra det, men det gör den inte.
  • Original
    oanonym skrev 2018-01-15 13:01:19 följande:

Jag tvivlar på att denna författare har en metod för att undersöka övernaturliga påståenden?

I så fall skulle vetenskapen vara i full fart med att göra det, men det gör den inte.

Kritik av det rena förnuftet gör just det. Beskriver hur vi bör förhålla oss till kunskap. Samtidigt är det sedelärande att författaren var djupt troende men ändå skrev den skarpaste teorin emot religiös tro så som vetande.
Svar på tråden Islamiseras sverige?