• DalboForEver

Islamiseras sverige?

en fråga som jag vill ta upp är om sverige verkligen islamiseras.
    eller kanske sverige globaliseras. att erbjuda blanketter översatta till andra språk är globalisering.
    men detta gäller självklart inte om det översätts till arabiska för då är det islamisering.

Scooby Doo partiet påstår att det sker en stor islamisering i sverige.
    kanske ser de spöken överallt som vi vanliga inte ser.

vart i sverige tvingas vi underkasta oss islams lagar?
    har gått in i ett flertal muslimska butiker utan slöja och kunnat handla utan problem.

ska man kunna tvinga muslimer att besöka kyrkor, simhallar.
    ska man kunna tvinga jehovas vittnen att ge blod samt att äta blodpudding, delta i julfiranden och skolavslutningar.
    ska man kunna tvinga judar att äta svinkött.

är valfriheten att slippa delta en islamisering?

Scooby Doo partiet anser att sverige inte ska låta muslimerna ha mosker att gå till utan de ska helt enkelt inte få ha någon samlingspunkt alls. de vill isådannafall aveckla religonsfriheten vi har i grundlagen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Islamiseras sverige?
  • Original
    Pretorian IV skrev 2018-01-10 15:32:59 följande:

Motpoler mot islamisering är inte svenska kyrkan ( som tar ner sina kors för att inte kränka muslimer), utan den sekulära staten.

Men då måste också staten stå upp mot muslimer, och vika ner sig så fort de kommer med krav, som man tyvärr ofta gör idag.

Tycker det är en väldigt obehagligt utveckling i Sverige, islam är ingen trevlig ideologi.

Är inte islam en religion? Bör helt avgjort inte blandas ihop med ideologi.

För övrigt skall staten handla enligt lagen. Varken mer eller mindre.
  • Tom Araya
    mjölkallergiker skrev 2018-01-10 16:04:31 följande:
    Det där håller jag inte riktigt med om. Att några enskilda händelser skulle påvisa att svenska kyrkan sitter i knäet på en islamisering tror jag är grovt överdramatiserat. Svenska kyrkan sprider ju dagligen kristna värderingar och i varenda kyrka som jag varit i finns där kors överallt. Likaså döper man barn dagligen, gifter par osv osv.

Att den sekulära staten ska stå upp mot en islamisering tror jag inte funkar i praktiken. Inte om man tagit hit hundra tusentals människor av annan tro där de dessutom inte är vana vid en sekulär stat utan väldigt troende. Om man då har religionsfrihet tror jag inte den idén fungerar. Då måste man inskränka religionsfriheten för samtliga religioner och då blir det helt plötsligt ett förbud mot religioner vilket jag inte tror blir bra. 

Jag är inte med i svenska kyrkan idag men har funderat på att bli medlem just av den anledningen jag skriver ovan. Jag tror att de som väljer att gå ur för att visa ett statement och samtidigt är rädda för islams framfart i Sverige gör ett destruktivt val.

Jag säger inte att svenska kyrkan är felfri. Men jag ser överhuvudtaget inte vilken institution som kommer i närheten av att vara en motpol till andra religioner som islam. Det gäller såväl bildligt i samhället i stort men också andligt.
    Nja, man måste se religionsfriheten i sitt ursprungliga syfte. Den är inte att man inom religiösa grupperingar ska få hantera trosfrågor som ett kollektiv där alla i gruppen anses ingå utefter gruppens villkor, utan religionsfrihet skall vara individuell och därmed kan det inte stödjas att man inom grupperingar tvingar varandra till ett visst sätt att leva.
    Den är heller inte att religiösa ska kunna förvänta sig att alla anpassar sig och ställer upp för deras behov eller krav, exempelvis om kost, tidsanpassning, särskilt utformad vård mm.
    Jämför med andra friheter, exempelvis åsiktsfrihet.
    Ett helt sekulariserat samhälle främjar fullständig religionsfrihet vilket är en motpol till allt som inskränker religionsfrihet, exempelvis Islamisering.
  • Pretorian IV
    Original skrev 2018-01-10 16:11:45 följande:

Är inte islam en religion? Bör helt avgjort inte blandas ihop med ideologi.

För övrigt skall staten handla enligt lagen. Varken mer eller mindre.

Med tanke på att de flesta islamska länder styrs med religiösa lagar, så är det mer än ideologi än en religion.
  • Pretorian IV
    Tom Araya skrev 2018-01-10 18:03:06 följande:

Nja, man måste se religionsfriheten i sitt ursprungliga syfte. Den är inte att man inom religiösa grupperingar ska få hantera trosfrågor som ett kollektiv där alla i gruppen anses ingå utefter gruppens villkor, utan religionsfrihet skall vara individuell och därmed kan det inte stödjas att man inom grupperingar tvingar varandra till ett visst sätt att leva.

Den är heller inte att religiösa ska kunna förvänta sig att alla anpassar sig och ställer upp för deras behov eller krav, exempelvis om kost, tidsanpassning, särskilt utformad vård mm.

Jämför med andra friheter, exempelvis åsiktsfrihet.

Ett helt sekulariserat samhälle främjar fullständig religionsfrihet vilket är en motpol till allt som inskränker religionsfrihet, exempelvis Islamisering.

Precis!

Det ingår inte i begreppet religionsfrihet att välja kön på läkare, slippa obligatoriska undervisning i skolan, att inte sköta sitt jobb, osv
  • Original
    Pretorian IV skrev 2018-01-10 21:03:50 följande:

Med tanke på att de flesta islamska länder styrs med religiösa lagar, så är det mer än ideologi än en religion.

Islam är en religion - full stopp! Ibland är det bara enklast att erkänna när man skrev fel.
  • mjölkallergiker
    Pretorian IV skrev 2018-01-10 21:13:07 följande:

Precis!

Det ingår inte i begreppet religionsfrihet att välja kön på läkare, slippa obligatoriska undervisning i skolan, att inte sköta sitt jobb, osv

Om Det ingår lagligt idag vet jag inte helt säkert. Jag är dock ganska säker på att det skadar samhället att ha det så. Muslimska familjer som kommit hit borde t.ex aldrig tillåtas att de sk tvinga sin dotter att avstå simundervisning. Likaså borde det inte gå skattepengar till könsstympning, eller omskärelse av pojkar som det också kallas. Det beteendet borde knappast gå under begreppet religionsfrihet.snarare barnmisshandel.
  • oanonym

Det viktigaste med religionsfrihet är inte att folk får ha vilken religion de vill, det viktigaste är att slippa allas religioner.

• oanonym
    Original skrev 2018-01-10 21:27:16 följande:

Islam är en religion - full stopp! Ibland är det bara enklast att erkänna när man skrev fel.

Spelar inte så stor roll vad islam kallas, den är ändå totalitär. Inte alla tolkningar, men tillräckligt.
  • Tom Araya
    Original skrev 2018-01-10 21:27:16 följande:
    Både ja och nej. Islam kan vara bara religion. Men Islamism är även politik och det är något som uppmuntras inom Islam då dess viktigaste profet Muhammed även var en politisk och militär ledare. Så för att Islam enbart ska vara en religion så måste man aktivt vilja skilja dem åt, som annars naturligt går hand i hand.
Svar på tråden Islamiseras sverige?