• DalboForEver

Islamiseras sverige?

en fråga som jag vill ta upp är om sverige verkligen islamiseras.
    eller kanske sverige globaliseras. att erbjuda blanketter översatta till andra språk är globalisering.
    men detta gäller självklart inte om det översätts till arabiska för då är det islamisering.

Scooby Doo partiet påstår att det sker en stor islamisering i sverige.
    kanske ser de spöken överallt som vi vanliga inte ser.

vart i sverige tvingas vi underkasta oss islams lagar?
    har gått in i ett flertal muslimska butiker utan slöja och kunnat handla utan problem.

ska man kunna tvinga muslimer att besöka kyrkor, simhallar.
    ska man kunna tvinga jehovas vittnen att ge blod samt att äta blodpudding, delta i julfiranden och skolavslutningar.
    ska man kunna tvinga judar att äta svinkött.

är valfriheten att slippa delta en islamisering?

Scooby Doo partiet anser att sverige inte ska låta muslimerna ha mosker att gå till utan de ska helt enkelt inte få ha någon samlingspunkt alls. de vill isådannafall aveckla religonsfriheten vi har i grundlagen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Islamiseras sverige?
  • Rikard
    Original skrev 2018-01-11 11:46:48 följande:
    Du får ha vilken uppfattning du vill. Möjligheten finns ju bara att du gör samma sak som du menar att Islam gör, sprider åsikter med bristande tolerans. Sharia är långt ifrån accepterat av alla muslimer.

Islam har knappast en enad global politisk inriktning. Det låter mer som konspirationsteorier från första hälften av 1900-talet.

Jesus var i allra högsta grad politisk när han satte sitt liv i fara genom att förkasta nasare och ta de fattigas och utstöttas parti. Hur var det nu med kunskapen...
    Innan du börjar tala om andras kunskap kanske du skulle ta reda på hur många islamska stater som har antagit censurlagsiftningen som kallas Kairodeklarationen för de mänskliga rättigheterna. Innan du börjar prata om kunskap kanske du borde jämföra hur Jesus och Muhammeds regler ser ut. De kristna är till största del mer allmänna (älska din nästa) vilket gör dem mer anpassningsbara, medan Muhammeds regler är mer precisa. Koranen är sida upp och sida ner med ganska detaljerade anvisningar.
  • oanonym
    Original skrev 2018-01-15 16:37:54 följande:

Verket som grund säger att religion aldrig kan anses som kunskap om inte guds existens kan påvisas med empirisk fakta (kraftigt förenklat). Religionens roll och betydelse har man dock tagit ställning till genom detta konstaterande.

Detta är enligt många grunden till den moderna kunskapsteorin och metafysiken på vilka definitionen av kunskap vilar.

Jag menar att definitionen av kunskap och tro inte skall bedömas enligt samma skala. Men att båda har ett existensberättigande.

Ja, tro har existensberättigande, som hobby (typ). Sanning ska gå före tro, kan man säga.
  • Original
    Rikard skrev 2018-01-15 16:44:10 följande:

Innan du börjar tala om andras kunskap kanske du skulle ta reda på hur många islamska stater som har antagit censurlagsiftningen som kallas Kairodeklarationen för de mänskliga rättigheterna. Innan du börjar prata om kunskap kanske du borde jämföra hur Jesus och Muhammeds regler ser ut. De kristna är till största del mer allmänna (älska din nästa) vilket gör dem mer anpassningsbara, medan Muhammeds regler är mer precisa. Koranen är sida upp och sida ner med ganska detaljerade anvisningar.

Det finns ännu fler skillnader mellan kristendom och islam förutom de du nämner. Jag är bekant med ganska många av dem. GT är ganska precist i sina uppmaningar även det och även tydlig med konsekvenserna för de som vanhelgar.

Det finns brev och skrifter från första kalifatet som är mer allmänna och diskuterande så som NT. Den största skillnaden i mina ögon är att Islam aldrig genomgått någon reformation.
  • Rikard

Det finns en lång rad detaljerade och märkliga regler i Gamla testamentet, men nästan ingen kristen inriktning tar dem på allvar idag och mycket få av dessa lagar finns kvar i de kristna staternas lagstiftning. Så de känns inte särskilt relevanta att ta upp som exempel på kristet tänkande.
    I den muslimska världen anses det dock Koranens att lagar ska gälla än idag. Du kanske har hört talas om sharia?
    När det gäller reformationen håller jag med dig, men vill gå ett steg längre. De sekulära värdena borde få större plats i islam.

• K Kalle
    Rikard skrev 2018-01-16 14:23:11 följande:

Det finns en lång rad detaljerade och märkliga regler i Gamla testamentet, men nästan ingen kristen inriktning tar dem på allvar idag och mycket få av dessa lagar finns kvar i de kristna staternas lagstiftning. Så de känns inte särskilt relevanta att ta upp som exempel på kristet tänkande.
    I den muslimska världen anses det dock Koranens att lagar ska gälla än idag. Du kanske har hört talas om sharia?
    När det gäller reformationen håller jag med dig, men vill gå ett steg längre. De sekulära värdena borde få större plats i islam.

Ja, de muslimska länderna befinner sig där vi i Sverige befann oss på 1600-talet (när vi bl.a hade mosaiska lagar, som iofs inte alltid praktiserades fullt ut). Nu är ju islam 600 år nyare. Kanske har den också genomgått en upplysningsreform och mildrats om några hundra år.
  • justanotherman

För att svara på TS fråga.

Ja, en viss islamisering märker jag definitivt av. I den lokala butiken där jag bor blir fler och fler varor halalmärkta. All kyckling och nästan allt nötkött är halal, så om jag av etiska, religiösa eller kulturella skäl vill slippa halal så är det mycket jag inte kan köpa där.

• Tom Araya
    justanotherman skrev 2018-01-16 14:36:35 följande:

För att svara på TS fråga.

Ja, en viss islamisering märker jag definitivt av. I den lokala butiken där jag bor blir fler och fler varor halalmärkta. All kyckling och nästan allt nötkött är halal, så om jag av etiska, religiösa eller kulturella skäl vill slippa halal så är det mycket jag inte kan köpa där.

Det du kan göra är att köpa svenskt kött. För halal-slakt i Sverige ska följa svensk lagstiftning och skiljer sig inte från vanlig slakt i frågan om djurskydd.
    I andra länder, med svagare djurskyddslagstiftning kan halal-slakt dock vara onödigt plågsam för djuren.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2018-01-16 14:40:32 följande:
    Det du kan göra är att köpa svenskt kött. För halal-slakt i Sverige ska följa svensk lagstiftning och skiljer sig inte från vanlig slakt i frågan om djurskydd.
    I andra länder, med svagare djurskyddslagstiftning kan halal-slakt dock vara onödigt plågsam för djuren.
    Tillägg på detta är att jag tycker svensk offentlig service ska främst köpa in svenskt kött, av just denna orsak.
  • justanotherman
    Tom Araya skrev 2018-01-16 14:40:32 följande:
    Kyckling får halalslaktas i Sverige. Jag vill inte köpa mat som är halal eftersom jag anser att religionsfrihet även innebär frihet från religion. Jag vill inte ha en religiöst framställd mat.

Det finns nästan inte svenskt kött att få tag på i just den butiken. Sedan finns det såklart andra butiker jag kan åka till som har svenskt kött.
  • Tom Araya
    justanotherman skrev 2018-01-16 15:29:27 följande:
    Kyckling får halalslaktas i Sverige. Jag vill inte köpa mat som är halal eftersom jag anser att religionsfrihet även innebär frihet från religion. Jag vill inte ha en religiöst framställd mat.

Det finns nästan inte svenskt kött att få tag på i just den butiken. Sedan finns det såklart andra butiker jag kan åka till som har svenskt kött.
    Halal-slakt är inte förbjudet i Sverige, oavsett djurart, men slakten skall alltid följa svensk lagstiftning, vilket gör att skillnaden mellan halal-slakt och vanlig slakt i Sverige, enligt svenska lagar är minimal.

Jag förstår din tanke. Det jag ville förklara var att det ur djurskyddssynpunkt inte är någon skillnad, så länge man köper svenskt kött.
Svar på tråden Islamiseras sverige?