Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Islamiseras sverige?

Zhna skrev 2013-02-09 18:19:55 följande:

Islamisering är i och för sig bra med tanke på de rättigheter detta medför för vissa sexuella minoriteter men vad som inte är ok är att detta ej är av nationellt slag. Nej tack till wahabismen!

På vilket sätt medför islamisering rättigheter för vissa sexuella minoriteter och vilka sexuella minoriteter avser du?
  • Tom Araya

Muslimska organisationer med stöd från exempelvis Saudiarabien bedriver aktivt islamisering överallt där de verkar och dess kraft i vår del av världen ökar naturligtvis med fler medlemmar genom ökad invandring av muslimer. Dock har man ännu inte kommit så långt här än.

• Tom Araya
    Mentat skrev 2013-02-07 09:49:41 följande:

Vi tvingar redan Johovas vittnen att ta emot en blodtransfusion - i de fall mottagaren är minderårig. Då gäller inte föräldrarnas ovilja att acceptera blodtransfusioner, då tar behovet av att rädda ett liv över. Alltså kan religiösa seder åsidosättas.

K Kalle skrev 2017-08-25 08:43:24 följande:
    Men inte könsstympning av pojkar eller slöja på småflickor.
    ...eller barnäktenskap...

• Tom Araya

Utan islamisering skulle Islam inte ha denna makt i ett i övrigt sekulärt land som Sverige.

Soheila Fors lämnade islam. Nu lever hon under dödshot

I detta avsnitt av podden Antikalifen, som spelades in lördag den 6 januari, pratar jag med Soheila Fors. Hon är författare och föreläsare. I januari 2014 gav hon ut en självbiografi, Kärleken blev mitt vapen, där hon berättar om sitt liv. Soheila kommer från den kurdiska delen av Iran.

År 2016 kom boken Bakom varje fönster bor ett hjärta, som handlar om kvinnorna och barnen i Sverige som lever under hedersförtryck. Soheila har självt upplevt hedersförtrycket och hjälper nu andra kvinnor.

Soheila lämnade inte bara hederskulturen, hon lämnade också islam och blev kristen. Enligt profeten Muhammed måste den som lämnas islam dödas. Tyvärr finns det fundamentalister som tar Muhammeds ord på stort allvar. Soheila lever under dödshot.
    ...

nyailconvito.wordpress.com/2018/01/08/soheila-fors-lamnade-islam-nu-lever-hon-under-dodshot/

• Tom Araya
    lennartsdotter skrev 2013-02-06 21:22:40 följande:

Sverige är en sekulariserad stat där det råder religionsfrihet. Det är klart vi inte islamiseras, men förutsatt att vi fortsätter ha ett fritt land med demokrati, religionsfrihet och med en sekulär stat kommer samhället såklart präglas av de människor som bor här. Kristna, muslimer, judar, ateister, kineser, greker, kroater, norskar, män, kvinnor, homosexuella, heterosexuella osv.

Det där stämmer sådär...
    Sverige skulle kunna vara mer sekulärt och religionsfriheten är inte hundraprocentig.
    Vi betalar alla via skatten till svenska kyrkan, även vi som gått ur.
    Judar och muslimer omskär sina söner.
    Detta är exempel på hur vi tummar på sekularisering och religionsfrihet.
  • Tom Araya
    mjölkallergiker skrev 2018-01-10 02:13:20 följande:
    Begravningsavgiften täcker kostnader för begravningar. Den finansierar inte svenska kyrkans verksamhet som sådan. I begravningsavgiften ingår till exempel ingen präst heller så är du inte medlem betalar du bara en obligatorisk begravningsavgift som täcker omkostnaderna vid dödsfall och sista vilan.
    Kyrkoskatten täcker inte den svenska kyrkans utgifter, så den får statsbidrag på miljardbelopp.
    Likaså får en mängd andra religiösa organisationer bidrag från staten.
  • Tom Araya
    mjölkallergiker skrev 2018-01-10 16:04:31 följande:
    Det där håller jag inte riktigt med om. Att några enskilda händelser skulle påvisa att svenska kyrkan sitter i knäet på en islamisering tror jag är grovt överdramatiserat. Svenska kyrkan sprider ju dagligen kristna värderingar och i varenda kyrka som jag varit i finns där kors överallt. Likaså döper man barn dagligen, gifter par osv osv.

Att den sekulära staten ska stå upp mot en islamisering tror jag inte funkar i praktiken. Inte om man tagit hit hundra tusentals människor av annan tro där de dessutom inte är vana vid en sekulär stat utan väldigt troende. Om man då har religionsfrihet tror jag inte den idén fungerar. Då måste man inskränka religionsfriheten för samtliga religioner och då blir det helt plötsligt ett förbud mot religioner vilket jag inte tror blir bra. 

Jag är inte med i svenska kyrkan idag men har funderat på att bli medlem just av den anledningen jag skriver ovan. Jag tror att de som väljer att gå ur för att visa ett statement och samtidigt är rädda för islams framfart i Sverige gör ett destruktivt val.

Jag säger inte att svenska kyrkan är felfri. Men jag ser överhuvudtaget inte vilken institution som kommer i närheten av att vara en motpol till andra religioner som islam. Det gäller såväl bildligt i samhället i stort men också andligt.
    Nja, man måste se religionsfriheten i sitt ursprungliga syfte. Den är inte att man inom religiösa grupperingar ska få hantera trosfrågor som ett kollektiv där alla i gruppen anses ingå utefter gruppens villkor, utan religionsfrihet skall vara individuell och därmed kan det inte stödjas att man inom grupperingar tvingar varandra till ett visst sätt att leva.
    Den är heller inte att religiösa ska kunna förvänta sig att alla anpassar sig och ställer upp för deras behov eller krav, exempelvis om kost, tidsanpassning, särskilt utformad vård mm.
    Jämför med andra friheter, exempelvis åsiktsfrihet.
    Ett helt sekulariserat samhälle främjar fullständig religionsfrihet vilket är en motpol till allt som inskränker religionsfrihet, exempelvis Islamisering.
  • Tom Araya
    Original skrev 2018-01-10 21:27:16 följande:
    Islam är en religion - full stopp! Ibland är det bara enklast att erkänna när man skrev fel.
    Både ja och nej. Islam kan vara bara religion. Men Islamism är även politik och det är något som uppmuntras inom Islam då dess viktigaste profet Muhammed även var en politisk och militär ledare. Så för att Islam enbart ska vara en religion så måste man aktivt vilja skilja dem åt, som annars naturligt går hand i hand.
  • Tom Araya
    Original skrev 2018-01-11 10:38:02 följande:
    Det är ju så med alla världsreligioner, inget unikt för islam.

Jag upplever att det finns en demonisering av islam som säger mer om rädslan hos den budbäraren ån om religionen och dess kulturyttringar.
    Till viss del, men jag anser att Islam har en särställning där genom en profet som var mer politiker än Jesus och överhuvudtaget begär mer plats och inflytande i samhället. Sharia är ett tydligt exempel på Islams mer politiska inriktning.

Ett tydlig exempel hittar du om du tittar på Kairo-deklarationen som är de muslimska ländernas variant på FN's mänskliga rättigheter, då de såg sig tvungna att anpassa dem efter Koranen och Sharia.

Att visa på Islams politiska inriktning är knappast en demonisering.
  • Tom Araya
    Original skrev 2018-01-11 13:45:12 följande:
    Ditt svar är spännande och narrativt. Jag respekterar din hållning och blir nyfiken på hur du ser på kunskapsteoretisk historia.
    Du kanske ska ta svaret med utgångspunkten att inte ens de religiösa och särskilt korankunniga är överens om vad som är rätt och riktigt vad det gäller budskapen inom religionen.

Det mesta talar faktiskt för att ytterst få, om ens någon gör en korrekt tolkning eller att t.o.m. har fel i att den religiösa tron överhuvudtaget är något som kommer från någon gud.
Svar på tråden Islamiseras sverige?