Islamiseras sverige?
Detta är ett försök att föra in utländsk rättskultur i svenska domstolar och kan ses som en form av islamisering.
Blir man förvånad över att det dessutom är nämndemän från centern som står för detta?
Dags att avskaffa nämndemanssystemet i svenska domstolar?
"Varning för magstarkt innehåll", varnade advokaten när han skickade över en uppmärksammad brottmålsdom från Solna tingsrätt som har fått spridning i sociala medier. Och magstarkt var det. Jag har aldrig läst något liknande från en svensk domstol. Det är en förfärlig dom.
...
www.svd.se/en-hapnadsvackande-usel-dom--fylld-av-bisarra-fordomar
Solna tingsrätt friade make i misshandelsfall ? för han var av god familj
Solna tingsrätt ansåg att den misshandlade kvinnan inte gick att lita på och friade hennes make för misshandel ? eftersom hon kommer från en mindre bra familj.
Dessutom skriver man att det inte är ovanligt att kvinnor ljuger om hot och våld.
? Det är direkt stridande mot vad som gäller i svensk rätt, säger åklagaren Josefine Dahlqvist till Aftonbladet.
...
www.aftonbladet.se/nyheter/a/xR7yBV/solna-tingsratt-friade-make-i-misshandelsfall--for-han-var-av-god-fam
Nämndemannen om skandaldomen: ?Jag vill inte diskutera målet?
En av nämndemännen i Solna tingsrätt som ville fria mannen är Ebtisam Aldebe (C).
Hon har tidigare varit i blåsväder och bland annat förespråkat en särlagstiftning för muslimer i Sverige.
När Aftonbladet når henne per telefon vill hon inte kommentera domen.
? I det här målet har jag följt lagen. Svensk lag. Jag har aldrig dömt enligt någon annan lag, säger hon.
...
www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngBnpa/namndemannen-om-skandaldomen-jag-vill-inte-diskutera-malet
I det här fallet måste ansvaret i någon mån också vila på juristdomaren som inte har ingripit mot formuleringarna (eller försökt påverka dem).
Med detta sagt undrar jag dock om det verkligen kan anses som ett uttryck för ökad islamisering i samhället, genom domstolarnas verksamhet. Det jag menar är om de dunkla uppfattningarna som kommer till uttryck i domskälen verkligen delas av många muslimer eller om det bara handlar om den här individen.