Inlägg från: Rikard |Visa alla inlägg
  • Rikard

    Islamiseras sverige?

    Man behöver nog ställa frågan "vad avses med islamisering?".

    Den senaste tillfället då man faktiskt räknade antal muslimer i Sverige var det 15 personer som uppgav att de var muslimer. Idag görs inte den typen av folkräkningar avseende människors tro, men man kan nog med ganska stor säkerhet säga att det finns fler än 15 muslimer i dagens Sverige. Innebär detta i sig en islamisering?

    Det finns flera exempel på konsthallar och offentliga institutioner som anpassat sitt utbud efter påtryckningar för muslimer. Det gäller inte bara rent islamkritisk konst. Jag känner till exempel där muslimska städare förmått kommunen ta ned offentlig konst som de ansett för oanständig.

    Vi har muslimska skolor, vi har moskéer, vi har badhus och ungdomsgårdar som har infört olika typer av könssegregation efter påtryckningar från muslimska grupper.

    Att se kvinnor och till och med små flickor i slöja är idag vardagsmat och det förekommer också kvinnor som går med ansiktsslöja.

    Det finns flera exempel på muslimska grupper som genom påtryckningar och hot försöker inskränka vår yttrandefrihet. Än så länge har inga lagar ändrats, men nog har folk blivit försiktiga på grund av våldshoten.

    Är detta exempel på islamisering? 
    Påverkar detta oss som inte är muslimer?

  • Rikard
    mjölkallergiker skrev 2018-01-10 08:30:59 följande:

    Jag tycker att det är lite fascinerande med Sverige och det här med "Islamiseringen". Å ena sidan har jag haft många olika former av samtal med personer som är övertygade om att det sker en islamisering av sverige på bred front. Men min bild är också att det i väldigt många fall är dessa personer som väljer att lämna Svenska kyrkan. Hur går det egentligen ihop? /.../


    mjölkallergiker skrev 2018-01-10 12:53:01 följande:
    Ja jag säger egentligen inte emot det. Men jag försöker komma fram till vilket som ska vara motpolen om man tycker att Sverige Islamiseras? Eller om jag uttrycker mig såhär. Om alla går ur kyrkan och det samtidigt kommer hit troende muslimer, då måste ju islamiseringen anses gå ännu snabbare? 
    /.../
    mjölkallergiker skrev 2018-01-10 16:04:31 följande:
    /.../
    Att den sekulära staten ska stå upp mot en islamisering tror jag inte funkar i praktiken. /.../

    Att den enda motpolen till islamisering skulle vara kristendomen är en helt bisarr tanke. Varför skulle inte den sekulära staten, ateism, buddhism eller någon annan ideologi eller trosföreställning kunna vara en motvikt mot islamiseringen?
    Jag vill inte att Sverige ska styras av islams lagar, men jag skulle aldrig komma på tanken att gå med i svenska kyrkan för den sakens skull.
    Jag har inga problem att vara motståndare till all religiös anpassning av vårt samhälle. Låt de religiösa ha sina föreställningar för sig själva, men låt dem inte tala om för oss andra hur vi ska leva våra liv. Det gäller lika mycket islam, som kristendom, hinduism och alla andra religiösa föreställningar man kan föreställa sig.

  • Rikard
    Original skrev 2018-01-11 10:38:02 följande:
    Det är ju så med alla världsreligioner, inget unikt för islam.

    Jag upplever att det finns en demonisering av islam som säger mer om rädslan hos den budbäraren ån om religionen och dess kulturyttringar.
    Det är sant att fler religioner än islam har ambitioner att styra samhället. Detta gör att dessa religioner bör betraktas och bemötas som vilken annan politisk rörelse som helst. Det måste vara tillåtet att kritisera islam på samma sätt som det är ok att kritisera socialdemokrati eller moderat politik.
    Ingen gräddfil för att det handlar om vidskepelse!
  • Rikard
    Original skrev 2018-01-11 10:38:02 följande:
    Det är ju så med alla världsreligioner, inget unikt för islam.

    Jag upplever att det finns en demonisering av islam som säger mer om rädslan hos den budbäraren ån om religionen och dess kulturyttringar.
    Det är sant att fler religioner än islam har ambitioner att styra samhället. Detta gör att dessa religioner bör betraktas och bemötas som vilken annan politisk rörelse som helst. Det måste vara tillåtet att kritisera islam på samma sätt som det är ok att kritisera socialdemokrati eller moderat politik.
    Ingen gräddfil för att det handlar om vidskepelse!
  • Rikard
    Original skrev 2018-01-11 10:38:02 följande:
    Det är ju så med alla världsreligioner, inget unikt för islam.

    Jag upplever att det finns en demonisering av islam som säger mer om rädslan hos den budbäraren ån om religionen och dess kulturyttringar.
    Jämfört med kristendomen är islam mycket mer precis i sina instruktioner för hur samhället ska vara och hur människor ska bete sig. Detta gör också islam till en besvärligare religion. För att få ett anständig samhälle måste man helt enkelt bryta mot Koranens bud och därmed har man brutit mot gudarna. Uppenbarad lagstiftning är helt enkelt inte bra.
  • Rikard
    Original skrev 2018-01-11 11:46:48 följande:
    Du får ha vilken uppfattning du vill. Möjligheten finns ju bara att du gör samma sak som du menar att Islam gör, sprider åsikter med bristande tolerans. Sharia är långt ifrån accepterat av alla muslimer.

    Islam har knappast en enad global politisk inriktning. Det låter mer som konspirationsteorier från första hälften av 1900-talet.

    Jesus var i allra högsta grad politisk när han satte sitt liv i fara genom att förkasta nasare och ta de fattigas och utstöttas parti. Hur var det nu med kunskapen...
    Innan du börjar tala om andras kunskap kanske du skulle ta reda på hur många islamska stater som har antagit censurlagsiftningen som kallas Kairodeklarationen för de mänskliga rättigheterna. Innan du börjar prata om kunskap kanske du borde jämföra hur Jesus och Muhammeds regler ser ut. De kristna är till största del mer allmänna (älska din nästa) vilket gör dem mer anpassningsbara, medan Muhammeds regler är mer precisa. Koranen är sida upp och sida ner med ganska detaljerade anvisningar.
  • Rikard

    Det finns en lång rad detaljerade och märkliga regler i Gamla testamentet, men nästan ingen kristen inriktning tar dem på allvar idag och mycket få av dessa lagar finns kvar i de kristna staternas lagstiftning. Så de känns inte särskilt relevanta att ta upp som exempel på kristet tänkande.
    I den muslimska världen anses det dock Koranens att lagar ska gälla än idag. Du kanske har hört talas om sharia?
    När det gäller reformationen håller jag med dig, men vill gå ett steg längre. De sekulära värdena borde få större plats i islam.

  • Rikard
    Moderno skrev 2018-03-05 00:20:16 följande:
    Nämndemännens funktion och syfte har ju länge varit omdebatterade ämnen. Personligen har jag svårt att se något vettigt skäl att låta dem skriva sina domskäl själva. Det här exemplet stärker min övertygelse. Det hade gått att låta nämndemännen rösta i bevisfrågor, t.ex. om någon har begått gärningen i åtalet eller inte, men överlåta själva formuleringen av domen helt åt rättens juristen/er.

    I det här fallet måste ansvaret i någon mån också vila på juristdomaren som inte har ingripit mot formuleringarna (eller försökt påverka dem). 
    Det är väl tvärt om mycket bra att det av domen framgår vilka domskäl som ligger till grund för domen. Om skrivningen av domen hade friserats och inte angett de skäl som nämndemännen själva åberopar hade det dels varit ohederligt mot parterna i målet och dels försvårat en överklagan. 
    Att domskälen har skrivit ut har ju dessutom lett till att domen har dragits fram i ljuset och debatteras.
  • Rikard
    Moderno skrev 2018-03-05 00:20:16 följande:
    /.../

    Med detta sagt undrar jag dock om det verkligen kan anses som ett uttryck för ökad islamisering i samhället, genom domstolarnas verksamhet. Det jag menar är om de dunkla uppfattningarna som kommer till uttryck i domskälen verkligen delas av många muslimer eller om det bara handlar om den här individen. 
    Det är väl just när tankegångar från islam tränger in i samhällsinstitutioner som rättsväsenden som man verkligen kan tala om en islamisering av samhället. Det handlar inte bara om hur många muslimer som tycker ditten eller datten, utan väldigt mycket om hur de som sitter på dömande och styrande makt influeras av islams tänkande. Eftersom Ebtisam Aldebe är en slöjbärande kvinna som är gift med Mahmoud Aldebe, som är ordförande i Sveriges muslimska förening, finns det nog fog att anta att islam påverkar Ebtisams sätt att resonera.
  • Rikard

    Ebtisam Aldebe, en av de nämndemän som friat den för misshandel åtalade mannen, är en centerpartistisk politiker som själv i en intervju har pläderat för att införa särlagstiftning i Sverige för muslimer. Nu sitter hon alltså själv i en av våra domstolar.



  • Rikard
    mjölkallergiker skrev 2018-03-05 20:25:56 följande:
    Jag tror inte att det är så lätt. Vi kan inte stigmatisera hela religionen och alla som är muslimer. Det går alldeles utmärkt att kombinera muslimsk tro och västerländska värderingar och syn på demokrati. Det finns flera eldsjälar inom den muslimska världen, också i Sverige, som kämpar för det. Och det kommer bli en kämpig resa. Islam behöver genomgå den resan som kristendomen genomgått. Tolkningar av religiösa texter har genom historien tolkats helt olika. Gäller alla religioner.

    Det närmsta vi kommer det i en statskyrka är den ortodoxa kyrkan som ju på många sätt har likheter med den islamska tron när det gäller synen på kvinnor.

    Det är inte svart eller vitt även om en hel del verkar tro det i dagens simplifierade debatt.

    Det finns helt sjuka bibliska texter om att utföra mord och vedervärdiga handlingar. Men vi har kommit längre i vår tro. Och så kommer muslimerna också göra.
    Varför skulle man inte kunna stigmatisera en hel livsåskådning? Finns det några rationella argument bakom det påståendet? 
    Personligen har jag inga som helst problem att fördöma nazismen, kommunismen och kolonialismen rakt av. Det är tre ideologier som närmast hör till kriminalhistorien. Naturligtvis går det att avfärda en hel livssyn om den bryter mot de minikrav jag har för att en uppfattning ska vara värd att tolerera.
    Om islam utövas helt enligt Koranen, haditerna och sharia faller islam, i mina ögon, utanför det acceptablas ram. 

    Kan man verkligen förutsätta att alla idébyggen reformeras på ett sådant sätt de blir acceptabla? Skulle nazism, kolonialism och kommunism kunna reformeras till acceptabla ideologier? Och har en eventuell framtida reformering av en uppfattning egentligen någon betydelse för hur man ska ställa sig till den idag?

    Precis som det säkert fanns snälla nazister, kommunister och kolonisatörer finns det naturligtvis alldeles förträffliga muslimer, men de handlar ju om att de har bortsett från vad det faktiskt står i deras heliga texter, precis som förträffliga judar och kristna har skalat bort de värsta dumheterna ur Bibeln. Vår inbyggda mänskliga godhet vinner för de flesta över religionernas stolligheter, men tyvärr gäller detta inte alla. Vi har ingen anledning att visa överseende för dem som har stolliga idéer oavsett om de är av politisk eller religiös natur.
Svar på tråden Islamiseras sverige?