Inlägg från: mjölkallergiker |Visa alla inlägg
  • mjölkallergiker

Islamiseras sverige?

Tom Araya skrev 2018-01-10 01:58:39 följande:

Det där stämmer sådär...

Sverige skulle kunna vara mer sekulärt och religionsfriheten är inte hundraprocentig.

Vi betalar alla via skatten till svenska kyrkan, även vi som gått ur.

Judar och muslimer omskär sina söner.

Detta är exempel på hur vi tummar på sekularisering och religionsfrihet.

Begravningsavgiften täcker kostnader för begravningar. Den finansierar inte svenska kyrkans verksamhet som sådan. I begravningsavgiften ingår till exempel ingen präst heller så är du inte medlem betalar du bara en obligatorisk begravningsavgift som täcker omkostnaderna vid dödsfall och sista vilan.
  • mjölkallergiker
    Tom Araya skrev 2018-01-10 02:17:19 följande:

Kyrkoskatten täcker inte den svenska kyrkans utgifter, så den får statsbidrag på miljardbelopp.

Likaså får en mängd andra religiösa organisationer bidrag från staten.

Jag vet inte riktigt vilka miljardbelopp du pratar om som svenska kyrkan får i bidrag? Om du menar stödet till trossamfund så uppgick det till 80 miljoner totalt för 2016 för alla samfund i Sverige.
  • mjölkallergiker

Jag tycker att det är lite fascinerande med Sverige och det här med "Islamiseringen". Å ena sidan har jag haft många olika former av samtal med personer som är övertygade om att det sker en islamisering av sverige på bred front. Men min bild är också att det i väldigt många fall är dessa personer som väljer att lämna Svenska kyrkan. Hur går det egentligen ihop? Visserligen kan man ju tillhöra en annan kyrka om man nu vill det men om man är orolig över en annan religions intrång borde ju Svenska kyrkan ses som en motpol. Det är de som äger flest kyrkor som visar vår kristna identitet rent bildligt i samhället. Det kommer ju i längden innebära att Svenska kyrkan kommer behöva lägga ner kyrkor som de inte har råd att underhålla varpå den Kristna identiteten krymper.

Som jämförelse kan man se i andra länder, särskilt sydeuropa, att människor är oerhört lojala mot statskyrkan. I Ryssland är Kristna oerhört lojala med den Ortodoxa kyrkan och i och med att det finns en hel del ryska medborgare (eller tidigare sovjet) som är muslimer så har Vladimir Putin ett mycket nära samarbete med båda trossamfunden. De båda bjuds in till olika högtider osv. Så det är intressant att ett folk som är så oerhört troende och lojala med sin kyrka samtidigt kan stå sida vid sida med det muslimska samfundet och att det är OK.

• mjölkallergiker
    Nimzay skrev 2018-01-10 12:48:46 följande:
    Jag tycker inte det behöver verka så märkligt hur det går ihop.

Jag menar man kanske inte alls är särskilt religiöst intresserad, så pass att man inte känner att man får något speciellt i utbyte av att vara med i Svenska kyrkan, man känner sig helt enkelt väldigt sekulariserad och vill gärna leva i ett så sekulariserat samhälle som möjligt - tycker det är bäst om religion är så lite tydligt som möjligt osv. Och man gillar då ju alltså och trivs med hur sekulariserat det svenska samhället blivit.

Då behöver det väl egentligen inte vara särskilt konstigt, ifall man finner ett visst obehag i det där med att, typ en religiös riktning som man finner som liksom strängare än exempelvis Svenska kyrkan, sprider sig snabbt i Sverige?
    Ja jag säger egentligen inte emot det. Men jag försöker komma fram till vilket som ska vara motpolen om man tycker att Sverige Islamiseras? Eller om jag uttrycker mig såhär. Om alla går ur kyrkan och det samtidigt kommer hit troende muslimer, då måste ju islamiseringen anses gå ännu snabbare? 

Eller är det en kamp som ska bedrivas från politiskt håll? Jag ser inte hur den ska vinnas isåfall med tanke på att vi har religionsfrihet och att det i och med i princip för byggas hur många moskéer som helst som ett exempel. Skulle det då finnas en vilja bland den muslimska befolkningen att finansiera nya moskéer i Sverige samtidigt som allt fler svenskar går ur kyrkan måste ju det va oerhört kontraproduktivt om man vill förhindra en eventuell islamisering?

hmm....
  • mjölkallergiker
    Pretorian IV skrev 2018-01-10 15:32:59 följande:

Motpoler mot islamisering är inte svenska kyrkan ( som tar ner sina kors för att inte kränka muslimer), utan den sekulära staten.

Men då måste också staten stå upp mot muslimer, och vika ner sig så fort de kommer med krav, som man tyvärr ofta gör idag.

Tycker det är en väldigt obehagligt utveckling i Sverige, islam är ingen trevlig ideologi.

Det där håller jag inte riktigt med om. Att några enskilda händelser skulle påvisa att svenska kyrkan sitter i knäet på en islamisering tror jag är grovt överdramatiserat. Svenska kyrkan sprider ju dagligen kristna värderingar och i varenda kyrka som jag varit i finns där kors överallt. Likaså döper man barn dagligen, gifter par osv osv.

Att den sekulära staten ska stå upp mot en islamisering tror jag inte funkar i praktiken. Inte om man tagit hit hundra tusentals människor av annan tro där de dessutom inte är vana vid en sekulär stat utan väldigt troende. Om man då har religionsfrihet tror jag inte den idén fungerar. Då måste man inskränka religionsfriheten för samtliga religioner och då blir det helt plötsligt ett förbud mot religioner vilket jag inte tror blir bra. 

Jag är inte med i svenska kyrkan idag men har funderat på att bli medlem just av den anledningen jag skriver ovan. Jag tror att de som väljer att gå ur för att visa ett statement och samtidigt är rädda för islams framfart i Sverige gör ett destruktivt val.

Jag säger inte att svenska kyrkan är felfri. Men jag ser överhuvudtaget inte vilken institution som kommer i närheten av att vara en motpol till andra religioner som islam. Det gäller såväl bildligt i samhället i stort men också andligt.
  • mjölkallergiker
    Nimzay skrev 2018-01-10 13:22:18 följande:
    Okej, jo då förstår jag din tanke.  

Kanske är ett synsätt att det sekulariserade samhället ska vara en motpol. Men om det i så fall är en lika effektiv motpol som du beskriver Svenska kyrkan vet jag dock inte. Tåls att fundera på.
    mjölkallergiker skrev 2018-01-10 12:53:01 följande:
    Eller är det en kamp som ska bedrivas från politiskt håll? Jag ser inte hur den ska vinnas isåfall med tanke på att vi har religionsfrihet och att det i och med i princip för byggas hur många moskéer som helst som ett exempel. Skulle det då finnas en vilja bland den muslimska befolkningen att finansiera nya moskéer i Sverige samtidigt som allt fler svenskar går ur kyrkan måste ju det va oerhört kontraproduktivt om man vill förhindra en eventuell islamisering?

hmm....
    Ja, det kan jag nog tänka mig att det till stor del är något att motkämpa från politiskt håll. Ett sätt hade kanske varit,att till viss del försöka ändra lite på religionsfriheten, så att den passar mer i tiden. Exempelvis skapa en ny tolkning av det här med religionsfrihet. Till exempel bestämma att Sverige i grund och botten ska ha religionsfrihet, men att detta samtidigt inte får äventyra vårt sekulariserade samhälle. Men jag håller med dig om att detta kan verka krångligt och komplicerat.

Problematiskt det här med islamisering säger jag bara.
    Jag hann inte läsa ditt inlägg innan jag postade mitt svar ovan.

Men jag håller med dig i mycket! Religionsfriheten kanske borde ses över så till den grad att vi tillåter långtgående religionsfrihet på ett personligt plan men mer restriktivt på en samhällsnivå. Jag tänker kanske främst i skolan där det kunde vara förbjudet mot att bära slöja eller andra religiösa symboler. Eller något liknanade.

Brainstormar lite för det är knappast lätt.

Men, så som det är idag kan vi inte ha det iallafall. Invandringspolitiken har ju gått käpp rätt åt skogen.

Men jag hoppas min poäng om Svenska kyrkan gått fram :)
  • mjölkallergiker
    Pretorian IV skrev 2018-01-10 21:13:07 följande:

Precis!

Det ingår inte i begreppet religionsfrihet att välja kön på läkare, slippa obligatoriska undervisning i skolan, att inte sköta sitt jobb, osv

Om Det ingår lagligt idag vet jag inte helt säkert. Jag är dock ganska säker på att det skadar samhället att ha det så. Muslimska familjer som kommit hit borde t.ex aldrig tillåtas att de sk tvinga sin dotter att avstå simundervisning. Likaså borde det inte gå skattepengar till könsstympning, eller omskärelse av pojkar som det också kallas. Det beteendet borde knappast gå under begreppet religionsfrihet.snarare barnmisshandel.
  • mjölkallergiker
    Rikard skrev 2018-03-05 08:48:30 följande:

Det är väl just när tankegångar från islam tränger in i samhällsinstitutioner som rättsväsenden som man verkligen kan tala om en islamisering av samhället. Det handlar inte bara om hur många muslimer som tycker ditten eller datten, utan väldigt mycket om hur de som sitter på dömande och styrande makt influeras av islams tänkande. Eftersom Ebtisam Aldebe är en slöjbärande kvinna som är gift med Mahmoud Aldebe, som är ordförande i Sveriges muslimska förening, finns det nog fog att anta att islam påverkar Ebtisams sätt att resonera.

Jag tror inte att det är så lätt. Vi kan inte stigmatisera hela religionen och alla som är muslimer. Det går alldeles utmärkt att kombinera muslimsk tro och västerländska värderingar och syn på demokrati. Det finns flera eldsjälar inom den muslimska världen, också i Sverige, som kämpar för det. Och det kommer bli en kämpig resa. Islam behöver genomgå den resan som kristendomen genomgått. Tolkningar av religiösa texter har genom historien tolkats helt olika. Gäller alla religioner.

Det närmsta vi kommer det i en statskyrka är den ortodoxa kyrkan som ju på många sätt har likheter med den islamska tron när det gäller synen på kvinnor.

Det är inte svart eller vitt även om en hel del verkar tro det i dagens simplifierade debatt.

Det finns helt sjuka bibliska texter om att utföra mord och vedervärdiga handlingar. Men vi har kommit längre i vår tro. Och så kommer muslimerna också göra.
  • mjölkallergiker
    oanonym skrev 2018-03-05 20:43:40 följande:

Det behövs nog ett nya testamentet, fast i koranen, om detta ska ske. Just nu kan/får muslimer inte tolka och efterrationalisera som kristna kan. Visst finns det olika inriktningar inom islam, men inte alls som i kristensomen. Islam är mer låst. Och koranen sägs ju vara guds ord rakt av, till skillnad mot bibeln.

Det finns väsentliga teologiska skillnader visst är det så.

Kristendomen blev ju till av det nya testamentet som på många sätt är mildare än det gamla. Men kyrkan har likväl begått vidriga brott mot mänskligheten. Jag tror egentligen inte att det ligger i texterna utan i vilken kontext de används och på vilken plats i historien.

Det kommer gå två steg framåt och ett bakåt innan den muslimska världen befriar sin egna religion från falanger och extremister.

För ett par 6-700 år sedan brände vi tiotusentals kvinnor levande för att de "hade samröre med satan", alltså häxor. Det skedde alltså i Kristendomens namn och rättfärdigades av kyrkan.

Religion går igenom olika faser. Just nu verkar det glasklart att Islam är en ond religion och Kristendom en god. Men faktum är att det där skiftar oerhört mycket genom århundradena. Och jag tror att Islam kommer genomgå samma resa som Kristendomen genomgick med en liberalisering och frigörande från de extrema tankarna.
Svar på tråden Islamiseras sverige?