• miiiiichelle

Fler på utredning ?

Hej ! Jag och min pojkvän har försökt få barn i 13 månader, idag ringde jag för att boka tid för utredning. Den 5 mars ska vi dit. Är otroligt nervös och tänkte att någon annan kanske ska göra detta också ? Eller någon som gjort så man kan prata ut lite.

• Svar på tråden Fler på utredning ?
  • Langtaefterdig

Jag har precis börjat utredning och gjort de första blodproven. Väntar nu på svar... Ska få dem om 1v. Känns supernervöst. Hur känns det för dig?

• miiiiichelle
    Langtaefterdig skrev 2013-01-15 10:31:51 följande:
    Jag har precis börjat utredning och gjort de första blodproven. Väntar nu på svar... Ska få dem om 1v. Känns supernervöst. Hur känns det för dig?

Skit nervöst! Skönt att man kan kolla upp det hela äntligen. Men vill inte höra att det är något fel! Hur går första mötet till då ? Vad är det för blodprov ? Vad kollar dom då ? Hur känns det själv ? Har du försökt länge ?
  • SarahMB

Jag och min sambo har gjort en utredning.
    Fick konstaterat PCO, inget fel på honom, inga andra fel på mig heller än att min kropp och mina äggstockar inte "fattar" vad dom ska göra ännu.
    Min gyns sa att min äggstock är "yngre" än den borde vara och inte riktigt förstår vad den ska göra med alla äggen ;) Låter knäppt men lite rart.

Jag har fått Provera nu för att sparka igång mensen, sen på mensdag fem så ska jag ta Pergotime för att stimulera ägglossningen.

Jag var också nervös, precis som dig, för att inte tala om min sambo om hans resultat, men vi fick ta hans prov hemma, och det tror jag underlättade lite. Om det är möjligt.

De tog prov på sköldkörteln, matsmältning, blodsocker, hur väl min hjärna pratar med resten av kroppen, och sådana prover. Min gubbe tog de bara spermaprov på.

För att underlätta min PCO så kan jag gå ner några kilon i vikt, det kunde göra mirakel sa min gyn. Jag har ca. 8 kilo för mycket, så kan det hjälpa så är det bara att ligga i. Jag är snart 26 år och min sambo är snart 27, så ålderna är ju bra, men ändå ska det till att krångla.

Är det någonting specifikt som du undrar över?

Det kommer gå bra för er!!

Stort lycka till!
    Kramar

• miiiiichelle

Tack för ditt svar ! :) ja han är nog väldigt nervös inför just det, så går det att lösa så är ju det jätte bra. Något speciellt vet jag inte, undrar ju mer varför det inte funkar för oss ;) och sen om det är något fel, finns det hopp ändå ? Kan bara hitta hur svårt och nästan hopplöst det är för de som har något problem. Har dom sagt något till dig tex att det är bra chanser nu med hjälp ? :)

• Langtaefterdig
    miiiiichelle skrev 2013-01-15 16:07:27 följande:
    Skit nervöst! Skönt att man kan kolla upp det hela äntligen. Men vill inte höra att det är något fel! Hur går första mötet till då ? Vad är det för blodprov ? Vad kollar dom då ? Hur känns det själv ? Har du försökt länge ?

Vi har försökt i ca 1 år. Jag har varit på tio tal besök som inte lett nånstans men på oxbackskliniken har jag bara varit en gång. Då gick dom igenom min "historia" men menscykeln, preventivmedel, osv. Sedan kom vi överens att att skulle ta blodprov dag 3-5 i cykeln och dag 21-23. On en vecka ska jag tillbaka och då provsvaren. Då ska även sambon lämna spermaprov. Jag tror att jag inte ha äl så jag hoppas på pregotime. Hur långt har ni kommit?
  • SarahMB
    miiiiichelle skrev 2013-01-15 20:31:14 följande:
    Tack för ditt svar ! :) ja han är nog väldigt nervös inför just det, så går det att lösa så är ju det jätte bra. Något speciellt vet jag inte, undrar ju mer varför det inte funkar för oss ;) och sen om det är något fel, finns det hopp ändå ? Kan bara hitta hur svårt och nästan hopplöst det är för de som har något problem. Har dom sagt något till dig tex att det är bra chanser nu med hjälp ? :)

Dom chanserna ska vara jättebra tror dom, jag tror inte att varken du eller jag har någonting att oroa oss för än, men man blir ju otålig när man längtar efter en bebis, och det inte händer någonting!
    Min gyn tror att när min kropp väl fattar vad den ska göra med äggen så kommer jag kunna "föda på löpande band"- som hon så fint uttryckte det ;) hehe.

Men nu kör vi första Pergon, ska förhoppningsvis få min mens på måndag eller tisdag, sen på dag fem ska jag ta tabletterna. Jag känner på mig att det kommer att krävas en kraftigare dos, men jag försöker vara cool-lugn, äta bra, inte så mycket kaffe och alkohol och allt det där man vet man försämra chanserna om man är lite seg i starten från början ;) och mycket vila! Eller nja det är inte så lätt, men iaf 8 h om natten ;)

Det som jag ska göra sen om denna kur inte tar, är att kolla så inte äggledarna är för trånga, det är vad jag vet ha kvar.

Meeeen gyn sa iaf att hon trodde vi hade vår bebis, iaf i magen inom ett år :) Oj vad jag längtar!

När vad det dags för ditt läkarbesök? (Det kommer gå jättebra! Jag hejar härifrån!)
  • miiiiichelle
    Langtaefterdig skrev 2013-01-16 07:41:55 följande:
    Vi har försökt i ca 1 år. Jag har varit på tio tal besök som inte lett nånstans men på oxbackskliniken har jag bara varit en gång. Då gick dom igenom min "historia" men menscykeln, preventivmedel, osv. Sedan kom vi överens att att skulle ta blodprov dag 3-5 i cykeln och dag 21-23. On en vecka ska jag tillbaka och då provsvaren. Då ska även sambon lämna spermaprov. Jag tror att jag inte ha äl så jag hoppas på pregotime. Hur långt har ni kommit?

Oj det lät inte kul med massa besök utan svar! Hoppas du får ut något av blodproven nu då! Vi har försökt 13 månader ringde i måndags, tid den 5 mars... Så lång tid !
  • miiiiichelle
    SarahMB skrev 2013-01-16 10:27:23 följande:
    Dom chanserna ska vara jättebra tror dom, jag tror inte att varken du eller jag har någonting att oroa oss för än, men man blir ju otålig när man längtar efter en bebis, och det inte händer någonting!

Min gyn tror att när min kropp väl fattar vad den ska göra med äggen så kommer jag kunna "föda på löpande band"- som hon så fint uttryckte det ;) hehe.

Men nu kör vi första Pergon, ska förhoppningsvis få min mens på måndag eller tisdag, sen på dag fem ska jag ta tabletterna. Jag känner på mig att det kommer att krävas en kraftigare dos, men jag försöker vara cool-lugn, äta bra, inte så mycket kaffe och alkohol och allt det där man vet man försämra chanserna om man är lite seg i starten från början ;) och mycket vila! Eller nja det är inte så lätt, men iaf 8 h om natten ;)

Det som jag ska göra sen om denna kur inte tar, är att kolla så inte äggledarna är för trånga, det är vad jag vet ha kvar.

Meeeen gyn sa iaf att hon trodde vi hade vår bebis, iaf i magen inom ett år :) Oj vad jag längtar!

När vad det dags för ditt läkarbesök? (Det kommer gå jättebra! Jag hejar härifrån!)

Vad härligt :) då kommer det flyga ut bebisar sen då ;) Gud vad skönt att det är stora chanser ändå, trodde set skulle vara kört. Men då kan du bli gravid redan nu första kuren då?! Tur att man inte levde förr i tiden då hade det nog varit kört. Den femte mars ska jag dit, min sambo ska med men det var bara mig dom skulle kolla första gången sa dom. Är det kanske vanligast att det är fel på kvinnorna ?! Tack ! Jag hejar tillbaka !! :):)
  • SarahMB
    miiiiichelle skrev 2013-01-16 11:03:20 följande:

Vad härligt :) då kommer det flyga ut bebisar sen då ;) Gud vad skönt att det är stora chanser ändå, trodde set skulle vara kört. Men då kan du bli gravid redan nu första kuren då?! Tur att man inte levde förr i tiden då hade det nog varit kört. Den femte mars ska jag dit, min sambo ska med men det var bara mig dom skulle kolla första gången sa dom. Är det kanske vanligast att det är fel på kvinnorna ?! Tack ! Jag hejar tillbaka !! :):)

Min gyn sa någonting bra till mig när jag var ledsen och osäker på om min största drön skulle gå i uppfyllelse...alltså få ett barn.
    Hon sa att, "Tio-15% av alla unga kvinnor har detta problem, och hade inte en kvinna med PCO kunnat få barn, hade det inte funnits kvar idag, för då hade dem försvunnit vartefter folk går bort".

Smart va ;)

Nja inte gravid ännu, jag har kollat, och man blir ju lite ledsen varje gång, men nu hoppas jag på att Pergotimen ska fungera. Ska till läkaren den 1 februari för att se om det gått bra! (Hoppashoppashopppas!!) då får vi inte ha sex innan då det finns en chans att tabletterna fungerar fööör bra och man släpper två ägg, och kanske blir med tvilligar ;)
    Ja det är klart att jag helst vill ha en liten åt gången, men samtidigt, så skulle det inte göra mig någonting att få två pärlor direkt ;) Mycket jobb, absolut - långa nätter, DEFINITIVT, men hellre det, än inga barn alls :)

Du vet jag är rädd för att om man inte tar chansen varje gång man får den, så kanske man missar den, hoppas du förstår, jag menar alltså att det kanske inte släpper fler ägg...du vet.

Jaa mycket dumma idéer man får ibland ;)
Svar på tråden Fler på utredning ?