• miiiiichelle

Fler på utredning ?

Hej ! Jag och min pojkvän har försökt få barn i 13 månader, idag ringde jag för att boka tid för utredning. Den 5 mars ska vi dit. Är otroligt nervös och tänkte att någon annan kanske ska göra detta också ? Eller någon som gjort så man kan prata ut lite.

• Svar på tråden Fler på utredning ?
  • miiiiichelle
    Anonym (Snart) skrev 2013-03-13 19:24:47 följande:
    Jag hoppar in här!

Idag tog vi oss i kragen och ringde nu är prosessen startad, dom skulle börja med att skicka papper som vi skulle fylla i sen tar en läkare beslut om vi får börja en utredning.!! Nu börjar hoppet återvända lite!

Härligt ! :)) hur länge har ni försökt och så då :)
  • Anonym (Snart)

15 månader jag hoppas de går vägen nu !!

• Thotis90
    Anonym (Snart) skrev 2013-03-14 12:03:26 följande:
    15 månader jag hoppas de går vägen nu !!
    Då har vi försökt lika länge... 
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • miiiiichelle
    Thotis90 skrev 2013-03-14 12:09:30 följande:
    Då har vi försökt lika länge... 

Samma här! Vår läkare sa till oss att visar inte mitt blodprov eller hans sperma prov något får vi vänta ett år till. För att vi är unga. Vilket känns konstigt för då är man "normalt" mest fertil ?!?
  • Thotis90
    miiiiichelle skrev 2013-03-14 17:15:19 följande:

Samma här! Vår läkare sa till oss att visar inte mitt blodprov eller hans sperma prov något får vi vänta ett år till. För att vi är unga. Vilket känns konstigt för då är man "normalt" mest fertil ?!?
    Vi kommer att gå igenom proverna på måndag och jag skall få göra ett VUL. Om det inte visar någonting och proverna är bra så kommer jag att få göra en spolning. Om spolningen inte tyder på något stopp måste vi försöka till jan-14 innan vi kan ställa oss i kö för IVF, om vi vill det.
  • miiiiichelle
    Thotis90 skrev 2013-03-14 17:34:09 följande:
    Vi kommer att gå igenom proverna på måndag och jag skall få göra ett VUL. Om det inte visar någonting och proverna är bra så kommer jag att få göra en spolning. Om spolningen inte tyder på något stopp måste vi försöka till jan-14 innan vi kan ställa oss i kö för IVF, om vi vill det.

Då kanske jag kan be om en spolning med då om det inte visar något ? Mitt vul såg bra ut iaf.
  • Thotis90
    miiiiichelle skrev 2013-03-14 20:58:52 följande:

Då kanske jag kan be om en spolning med då om det inte visar något ? Mitt vul såg bra ut iaf.
    Jag tycker absolut att du skall be om en spolning!
  • Anonym (barnlös)
    ooemilyoo skrev 2013-01-17 14:36:19 följande:
    Gör det ont att spola?:/ ja jag hoppas också på detta.. Å att dom kan se lite mellan fingrarna..
    Nej det gjorde inte ont alls. Jag gjorde en äggledarspolning i förrförra veckan. 30 min innan tog jag, som rekommenderat, 2 stycken 500 Alvedon och en 400 Ipren.

Jag kände ingenting. De sa att det kunde kännas som mensvärk och att det kunde göra ont i någon/några dagar efteråt. Jag kände verkligen ingenting. Hade dessutom helskön sex dagen efter då jag hade haft en stor fin blåsa och allt såg fint ut.

De sa också att även om jag inte hade något stopp så kan en äggledarspolning öka chanserna enormt ändå. Nu är jag i väntans dagar och hoppas som vanligt.

Snart kommer vi bli kallade och få gå igenom alla provresultat. Det ska bli skönt.
  • Anonym (barnlös)
    Thotis90 skrev 2013-01-17 21:17:48 följande:
    Det är likadant med gratis sjukvård. Inom Örebro landsting är det gratis sjukvård till man är 25 år (min syster behövde med andra ord inte betala någonting för sin utredning) medan det inom landstinget Dalarna är gratis sjukvård till man är 20 år (vi måste alltså betala för vår utredning).
    Vad menar du med att ni måste betala? Hur mycket pengar handlar det om. Min man och jag har fått betala mellan 2 och 300 varje besök vi gjort; samtal, urinprov, blodprov, spermaprov, äggledarspolning. Är det sådana summor du menar eller handlar det om 10 000-tals kronor?
  • Thotis90
    Anonym (barnlös) skrev 2013-03-16 17:21:28 följande:
    Vad menar du med att ni måste betala? Hur mycket pengar handlar det om. Min man och jag har fått betala mellan 2 och 300 varje besök vi gjort; samtal, urinprov, blodprov, spermaprov, äggledarspolning. Är det sådana summor du menar eller handlar det om 10 000-tals kronor?
    Det är patientavgiften jag pratar om. Här är den på 300 kr/besök (per person).
Svar på tråden Fler på utredning ?