• Persisk

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Är ny på sidan, 19 år och blivande mamma.
    Jag vet att man absolut inte ska dra alla över en kam men varför är de flesta svenskar smygrasister?
    Jag har / haft många svenska vänner, vi har haft bra relation men när vi har tjafsat så kommer deras rasistiska sida fram, det är allt från kränkande ord samt ''varför bor du i Sverige ' ''flytta tillbaka till ditt land'' ''jävla iranie trash'' osv. Jag blev jätte förvånad, för vi har alltid stått varandra mycket nära men helt plötsligt efter lite tjafs så kommer deras rasistiska sida fram. Detta är 2:e gången jag har varit med om sånt, bröt nyligen kontakten med ytterligare en Svensk tjej kompis till mig efter en vild diskussion om henne och varför hon är så billig och ligger runt med alla. Hon blev jätte arg i slutet så kom hon med rasistiska och kränkande ord. Vi har känt varandra i 4 år men nu har vi sagt upp kontakten. Vissa har svårt & acceptera sanningen..

Känns som att ni inte gillar utlänningar, men ni leker/spelar att ni gillar oss, men vid det rätta tillfället så släpper ni bomben, dvs visar er rasistiska sida.

Varför är ni på detta viset? vet att inte alla svenskar är det men ni som är det, varför kommer er ''rätta'' sida fram helt plötsligt som ett bombnedslag? 

• Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..
  • Micke
    YummyMami skrev 2013-01-17 18:28:54 följande:
    Hur är denne som vinst? De flesta högutbildade får inte jobb idag, varken svensk så som utlänning. 
    Vilket dravel. Du kan inte på allvar tro att arbetslösheten bland högutbildade ligger på över 50% ? 
  • Micke
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 18:34:40 följande:

Nej det har han inte, och han har själv påpekat detta otaliga gånger. Folk har tagit russinen ur kakan och övertolkat massivt.
    Ja när man sa att det kostade 900 miljarder så han att det var överdrivet och kostnaden egentligen ligger på 40 miljarder. Detta då gällande år 2006. 

Det sista jag kan hitta är en artikel från 2012-10-18 där han säger

"– Jag har tittat på alla poster i den offentliga sektorns utgifter, till exempel bidrag och andra offentliga transfereringar. Liksom kostnader för exempelvis skola och sjukvård. Jag har jämfört dessa kostnader mot vad gruppen bidrar med i skatter och socialförsäkringsutgifter. Skillnaden däremellan är mellan 40 och 50 miljarder kronor, säger Jan Ekberg." 

www.nwt.se/varmland/article1186433.ece

Men hade du ngn annan källa där han dementerar detta?  
  • Vitamin
    Micke skrev 2013-01-17 19:26:42 följande:
    "– Jag har tittat på alla poster i den offentliga sektorns utgifter, till exempel bidrag och andra offentliga transfereringar. Liksom kostnader för exempelvis skola och sjukvård. Jag har jämfört dessa kostnader mot vad gruppen bidrar med i skatter och socialförsäkringsutgifter. Skillnaden däremellan är mellan 40 och 50 miljarder kronor, säger Jan Ekberg." 

Det skulle vara intressant att se utfallet av en folkomröstning där sveriges befolkning fick välja mellan att finansiera indvandring enligt dagens modell eller att fördela motsvarande summa på att fördela pengarna mellan kommunerna, öronmärkta till exempelvis sjukvård, äldreomsorg och skolor.

• Thomas66
    Åklagaren skrev 2013-01-17 19:01:44 följande:
    Har han? Lite intressant att du tog upp bilmekaniker till intäktssidan av den utomeuropeiska massinvandringen? År 2011 fanns 40.000 somalier här enligt MV, alltså innan M fattade det ansvarslösa beslutet att samarbeta med extremistpartiet MP i migrationsfrågan.

www.migrationsverket.se/info/4358.html

Sen har allt eskalerat fort och så mycket som 30.000 somalier sökte UT 2012.

www.friatider.se/31000-somalier-soker-uppehal...

Somalier har 0,5% företagare i Sverige samt 82% arbetslöshet i statistiken. runt 60-70% är analfabeter och du pratar om att det gynnar bilverkstäder och svensk ekonomi?

Och detta handlar inte bara om Somalier, utan Sverige har i tre decennier nu inriktat sig på flyktingmottagande som i regel är lågutbildade eller analfabeter istället för närande arbetskraftsinvandrare efter behov.

Du pratar som att vi hade låg arbetslöshet och att våra invandrare i huvudsak bestod av välutbildade norskar, japaner och tyskar.

Så är det inte, när en bidragstagare lever på svenska skattebetalares pengar och köper halal-kött på konsum så gynnar det inte Sveriges ekonomi.

Vi kan prata om en viss stimulans men du är helt ute och cyklar i det stora hela, du kan fråga vilken nationalekonom du än vill. Varför vägrar du ta till dig fakta?

Antagligen för att han vill vara en Amerikansk blatte vanebe. Lite speciell, fast att han igt är en super Svensk Gudrun.Inte lika coolt det i förorten
  • Micke
    Vitamin skrev 2013-01-17 20:19:58 följande:

Det skulle vara intressant att se utfallet av en folkomröstning där sveriges befolkning fick välja mellan att finansiera indvandring enligt dagens modell eller att fördela motsvarande summa på att fördela pengarna mellan kommunerna, öronmärkta till exempelvis sjukvård, äldreomsorg och skolor.

Vart tog alternativet att låta mig själv få välja vad jag vill göra med mina pengar vägen? 

Jag vill själv välja vart jag ska skänka mina pengar.
    Jag vill själva teckna de försäkringar jag anser mig ha behov av.

Jag vill inte ha folkomröstningar där andra ska besluta över mina pengar.  
  • Dorian Ertymexx
    Vitamin skrev 2013-01-17 20:19:58 följande:

Det vore ännu mer intressant att se de snopna minerna när pengarna istället går till skattesänkningar eller mer pengar direkt till företag.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • pontus1992
    Åklagaren skrev 2013-01-17 23:20:33 följande:
    Vad pratar du om? Ska dom tio-tals miljarder som massinvandringen kostar gå direkt till skattesänkningar och företag?

Det vore ju jättebra både för löntagare och för stimulansen av tillväxten. Hade du någon annan synpunkt eller ska du retirera med tillstymmelse till värdighet i behåll?

vilja ska då jobba?? väldigt få ursvenskar är arbetslösa om de nu inte är lata idioter vill säga.
  • Quintus Zebra
    Thomas66 skrev 2013-01-16 17:43:18 följande:
    Bara att du räknar ut vad det kostar för ca 50000 invånare att få bidrag ( Kan inte normen ). Samt vad skola och div personal kostar. För inte ens du kan väl påstå att en socialsekreterares lön är en tillgång för ekonomin ?
    Alla konsumerande individer bidrar till ekonomin. Att ge bidrag till de som inte har så mycket kan inte enbart ses som en utgift, eftersom dessa ofta spenderar stora delar av pengarna. Pengarna kommer alltså ut i samhället igen.

Att ge bidrag och skattelättnader åt människor som redan har mer än de behöver bidrar ju inte samma utsträckning till konsumtion, eftersom de oftare lägger pengar på hög.

Du kan helt enkelt inte bara se på utgifter för att få en objektiv syn på läget. Om man skulle utvärdera ekonomi på det viset och bara se utgifter och inte på intäkter så skulle man nog komma till slutsatsen att en vanlig arbetare har bättre ekonomi än Wallenberg. För Wallenberg har ju med största sannolikhet väldigt mycket större kostnader.

Du hävdade här ovan att Sverige inte har råd att göra de satsningar som jag skrev om, ifall invandringen fortsätter. Och jag vill bara att du belägger det. Kan du visa att Sveriges ekonomi försämras varje år i samma takt som invandringen? Det borde inte vara så svårt?

Kan du visa på andra länder där man har minskat invandringen och då plötsligt fått massa pengar över till välfärden?
    Se min profilbild: Oavsett olikheter hjälper vi varandra hela tiden! Mångkultur är vackert!
  • Thomas66
    Quintus Zebra skrev 2013-01-19 10:51:36 följande:
    Alla konsumerande individer bidrar till ekonomin. Att ge bidrag till de som inte har så mycket kan inte enbart ses som en utgift, eftersom dessa ofta spenderar stora delar av pengarna. Pengarna kommer alltså ut i samhället igen.

Att ge bidrag och skattelättnader åt människor som redan har mer än de behöver bidrar ju inte samma utsträckning till konsumtion, eftersom de oftare lägger pengar på hög.

Du kan helt enkelt inte bara se på utgifter för att få en objektiv syn på läget. Om man skulle utvärdera ekonomi på det viset och bara se utgifter och inte på intäkter så skulle man nog komma till slutsatsen att en vanlig arbetare har bättre ekonomi än Wallenberg. För Wallenberg har ju med största sannolikhet väldigt mycket större kostnader.

Du hävdade här ovan att Sverige inte har råd att göra de satsningar som jag skrev om, ifall invandringen fortsätter. Och jag vill bara att du belägger det. Kan du visa att Sveriges ekonomi försämras varje år i samma takt som invandringen? Det borde inte vara så svårt?

Kan du visa på andra länder där man har minskat invandringen och då plötsligt fått massa pengar över till välfärden?
    Bevisa?Känar staten mera pengar på befolkningen i tex Bromma än i Tensta, vad tror du? Blir det lättare för dom ca 400000 arbetslösa att få jobb om man fyller på med 50000 arbetslösa till varje år?Blir det bättre i dom skolor där bara 50-60% får slutbetyg, när man fyller på med flera elever? Så jag vill gärna se att dom sämsta skolorna, och äldre boenden för mera resurser, samt att arbetslösheten sjunker innan vi tar emot så många flera.
  • sladd

Quintus Zebra: Vad tycker du om att (mest de nya) invandrarna skickar "hem" cirka 1/3 av sitt socialbidrag till utlandet? Tyder inte det på att för varje bidrag vi betalar ut till invandrarfamiljer, är för högt? Detta gör ju faktiskt att ju fler nya invandrare vi får, desto fortare ökar utflödet av pengar från Sverige till alla möjliga u-länder. Vi ger alltså dubbelt bistånd till dessa fattiga länder. Jag anser att skicka "hem" delar av sitt socialbidrag bör förbjudas och att man genast får bidraget indraget om man gör detta.

Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..