• Persisk

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Är ny på sidan, 19 år och blivande mamma.
    Jag vet att man absolut inte ska dra alla över en kam men varför är de flesta svenskar smygrasister?
    Jag har / haft många svenska vänner, vi har haft bra relation men när vi har tjafsat så kommer deras rasistiska sida fram, det är allt från kränkande ord samt ''varför bor du i Sverige ' ''flytta tillbaka till ditt land'' ''jävla iranie trash'' osv. Jag blev jätte förvånad, för vi har alltid stått varandra mycket nära men helt plötsligt efter lite tjafs så kommer deras rasistiska sida fram. Detta är 2:e gången jag har varit med om sånt, bröt nyligen kontakten med ytterligare en Svensk tjej kompis till mig efter en vild diskussion om henne och varför hon är så billig och ligger runt med alla. Hon blev jätte arg i slutet så kom hon med rasistiska och kränkande ord. Vi har känt varandra i 4 år men nu har vi sagt upp kontakten. Vissa har svårt & acceptera sanningen..

Känns som att ni inte gillar utlänningar, men ni leker/spelar att ni gillar oss, men vid det rätta tillfället så släpper ni bomben, dvs visar er rasistiska sida.

Varför är ni på detta viset? vet att inte alla svenskar är det men ni som är det, varför kommer er ''rätta'' sida fram helt plötsligt som ett bombnedslag? 

• Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..
  • Thomas66
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-16 18:42:55 följande:

Nej, det är inte vad "folk" tycker, utan vad ekonomer och experter tycker. Vad "folk" tycker ser jag som i stort sett irrelevant i frågor där expertkunskap är det relevanta.

´Du menar lobbyfolket ?
  • Dorian Ertymexx
    Thomas66 skrev 2013-01-16 18:53:10 följande:

´Du menar lobbyfolket ?

Nej, jag menar inte lobbyfolket.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Rikard
    Thomas66 skrev 2013-01-16 17:46:53 följande:
    Startas det inga nya företag så blir det givettvis inga flera jobb om befolkningen ökar. Men du kanske räknar skatttepengar som något som bara finns ?
    Benägenheten att starta företag är något större bland invandrare än infödda svenskar.
    Men som Dorian skriver så kan ju även befintliga företag expandera.

På 1920-talet hade Sverige en arbetslöshet på 25%, plus att mycket få kvinnor jobbade, vilket betyder att andelen som inte förvärvsarbetade var ännu högre.
    Sverige hade en befolkning på strax under 6 millioner.
    Det fanns nästan inga invandrare alls.

Idag bor 9,5 millioner i Sverige.
    Men ditt sätt att resonera så borde de 3,5 millioner som tillkommit sedan 1920 vara arbetslösa.
    Istället är andelen förvärvsarbetare betydligt högre än 1920.
  • Thomas66
    Rikard skrev 2013-01-16 20:11:15 följande:
    Benägenheten att starta företag är något större bland invandrare än infödda svenskar.
    Men som Dorian skriver så kan ju även befintliga företag expandera.

På 1920-talet hade Sverige en arbetslöshet på 25%, plus att mycket få kvinnor jobbade, vilket betyder att andelen som inte förvärvsarbetade var ännu högre.
    Sverige hade en befolkning på strax under 6 millioner.
    Det fanns nästan inga invandrare alls.

Idag bor 9,5 millioner i Sverige.
    Men ditt sätt att resonera så borde de 3,5 millioner som tillkommit sedan 1920 vara arbetslösa.
    Istället är andelen förvärvsarbetare betydligt högre än 1920.

Mm, 1920 talet, menar du att flera pizzerior är lösningen?Prata lite mera med dina far/morföräldrar så att dom kan lära dig hur man kämpar och bygger ett land. Har vi inte fött några barn sedan 20 talet? All befolkning är alltså invandrad?
  • Rikard
    Thomas66 skrev 2013-01-16 21:01:47 följande:

Mm, 1920 talet, menar du att flera pizzerior är lösningen?Prata lite mera med dina far/morföräldrar så att dom kan lära dig hur man kämpar och bygger ett land. Har vi inte fött några barn sedan 20 talet? All befolkning är alltså invandrad?
    Aha, om en människa föds så finns det ett jobb till denne
    men om en människa invandrar finns det inte.

Ett av argumenten mot invandring var att det inte fanns jobb till dem. Genom att visa på denna statistik över befolkningsökning och arbetslöshet kan man se att sambanden mellan arbetstillfällen och antal människor i ett land inte är så enkelt att jobben "tar slut" om vi blir fler.

Äsch, det är bara fåfängt av mig att tro att du skulle begripa något.
  • Dorian Ertymexx
    Rikard skrev 2013-01-16 21:05:26 följande:

Ett av argumenten mot invandring var att det inte fanns jobb till dem. Genom att visa på denna statistik över befolkningsökning och arbetslöshet kan man se att sambanden mellan arbetstillfällen och antal människor i ett land inte är så enkelt att jobben "tar slut" om vi blir fler.

Det är lätt att missa att nykomna människor faktiskt skapar arbetstillfällen också. Eller, ja, det är lätt att missa om man inte vill se det.
  • Thomas66
    Rikard skrev 2013-01-16 21:05:26 följande:

Förstår antagligen mera än du, men en lite oviktig diskution.Hur får man mera jobb om det inte finns några nya företag? Eller om många av industrierna flyttar utomlands? Vet en liten håla där man nyligen flyttade  tillverkning till Italien. 175 sades upp, tror du att om man låter 175 flyktingar komma dit, så har man 175 nya jobb?
  • Dorian Ertymexx
    Thomas66 skrev 2013-01-16 22:07:20 följande:

Förstår antagligen mera än du, men en lite oviktig diskution.Hur får man mera jobb om det inte finns några nya företag? Eller om många av industrierna flyttar utomlands? Vet en liten håla där man nyligen flyttade  tillverkning till Italien. 175 sades upp, tror du att om man låter 175 flyktingar komma dit, så har man 175 nya jobb?

Jag upprepar: gamla företag kan utöka. Om det flyttar 10 000 personer till landet, kommer de behöva mat och dryck. Så de lokala ICA, COOP, Lidl och andra matbutikerna får ett ökat tryck, och kommer behöva anställa för att hinna med det ökade trycket. De kommer också sälja mer, så de som transporterar matvaror får mer att göra, likaså producenterna eller importörerna. Och samma sak gäller för kläder, hushållsprodukter, tjänster etc. Fler individer i ett land skapar fler jobb.
  • ulfsas
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-16 22:20:15 följande:

Jag upprepar: gamla företag kan utöka. Om det flyttar 10 000 personer till landet, kommer de behöva mat och dryck. Så de lokala ICA, COOP, Lidl och andra matbutikerna får ett ökat tryck, och kommer behöva anställa för att hinna med det ökade trycket. De kommer också sälja mer, så de som transporterar matvaror får mer att göra, likaså producenterna eller importörerna. Och samma sak gäller för kläder, hushållsprodukter, tjänster etc. Fler individer i ett land skapar fler jobb.
    Det beror ju också på var de får sina pengar att handla mat för. Har de lön eller inte.
    Man, 192 cm, 49 år, Sundbyberg, singel ;)
  • Thomas66
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-16 22:20:15 följande:

Jo, men man handlar ju från pengar som kommer från vårat minus konto. Varför är det så svårt att erkänna det?Bara att säga att jag tycker att det är ok att vi/staten ska betala det. Inget fel med att vilja vara snäll, även om det ibland blir dyrare än vad man trodde.
Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..