• Persisk

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Är ny på sidan, 19 år och blivande mamma.
    Jag vet att man absolut inte ska dra alla över en kam men varför är de flesta svenskar smygrasister?
    Jag har / haft många svenska vänner, vi har haft bra relation men när vi har tjafsat så kommer deras rasistiska sida fram, det är allt från kränkande ord samt ''varför bor du i Sverige ' ''flytta tillbaka till ditt land'' ''jävla iranie trash'' osv. Jag blev jätte förvånad, för vi har alltid stått varandra mycket nära men helt plötsligt efter lite tjafs så kommer deras rasistiska sida fram. Detta är 2:e gången jag har varit med om sånt, bröt nyligen kontakten med ytterligare en Svensk tjej kompis till mig efter en vild diskussion om henne och varför hon är så billig och ligger runt med alla. Hon blev jätte arg i slutet så kom hon med rasistiska och kränkande ord. Vi har känt varandra i 4 år men nu har vi sagt upp kontakten. Vissa har svårt & acceptera sanningen..

Känns som att ni inte gillar utlänningar, men ni leker/spelar att ni gillar oss, men vid det rätta tillfället så släpper ni bomben, dvs visar er rasistiska sida.

Varför är ni på detta viset? vet att inte alla svenskar är det men ni som är det, varför kommer er ''rätta'' sida fram helt plötsligt som ett bombnedslag? 

• Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..
  • Rikard
    Thomas66 skrev 2013-01-16 22:07:20 följande:

Förstår antagligen mera än du, men en lite oviktig diskution.Hur får man mera jobb om det inte finns några nya företag? Eller om många av industrierna flyttar utomlands? Vet en liten håla där man nyligen flyttade  tillverkning till Italien. 175 sades upp, tror du att om man låter 175 flyktingar komma dit, så har man 175 nya jobb?
    Då kan du ju förklara för mig varför glesbygd och regioner som folk flyttar från har högre arbetslöshet än storstäder dit det flyttar massor av människor varje dag?

• Dorian Ertymexx
    ulfsas skrev 2013-01-16 22:23:32 följande:
    Det beror ju också på var de får sina pengar att handla mat för. Har de lön eller inte.

Nej, det spelar faktiskt inte så stor roll. Även lönepengar i privata bolag kommer ju ytterst från staten.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Rikard
    ulfsas skrev 2013-01-16 22:23:32 följande:
    Det beror ju också på var de får sina pengar att handla mat för. Har de lön eller inte.
    Jag får min lön från ett privat företag.
    Min hustru får lön för sitt jobb i kommunen, alltså skattepengar.
    För våra barn får vi barnbidrag.
    Menar du att det gör någon ekonomisk skillnad om jag går och handlar mjölken istället för att min fru gör det?
    Gör det skillnad om vi använder barnbidragspengarna eller det vi fått i lön?
  • Dorian Ertymexx
    Thomas66 skrev 2013-01-16 22:26:51 följande:

Jo, men man handlar ju från pengar som kommer från vårat minus konto. Varför är det så svårt att erkänna det?Bara att säga att jag tycker att det är ok att vi/staten ska betala det. Inget fel med att vilja vara snäll, även om det ibland blir dyrare än vad man trodde.

Det finns inget att erkänna. Det är helt enkelt inte så enkelt som du vill få det till. Pengarna som går från staten går i sin tur in i privata bolag. För, som sagt, i grunden kommer ALLA pengar från staten. Varenda krona. Och strikt talat är en viss arbetslöshet bra för ekonomin - att sedan Alliansen valt att göra arbetslöshet till ett helvete, det får du ta upp med dem.
  • Thomas66
    Rikard skrev 2013-01-16 22:27:02 följande:
    Då kan du ju förklara för mig varför glesbygd och regioner som folk flyttar från har högre arbetslöshet än storstäder dit det flyttar massor av människor varje dag?

Därför att det finns mera företag i storstäderna, och att i dom flesta gamla bruksorterna har jobben försvunnit. Du kanske vet att vi hade en rätt stor export industri innan ? Blir svårt om alla ska vara försäljare, om du fixar min bil så  lagar jag ditt hus, då byter vi ju bara pengar. Det som krävs för ett land, sälj för mera en du köper. Lite som för staten det krävs mera pengar in än det du gör av med.
  • ulfsas
    Rikard skrev 2013-01-16 22:35:39 följande:
    Jag får min lön från ett privat företag.
    Min hustru får lön för sitt jobb i kommunen, alltså skattepengar.
    För våra barn får vi barnbidrag.
    Menar du att det gör någon ekonomisk skillnad om jag går och handlar mjölken istället för att min fru gör det?
    Gör det skillnad om vi använder barnbidragspengarna eller det vi fått i lön?
    Nix, det var en undran på Dorians skrift om det skulle komma 10000 nya pers hit. Min kommentar var den du då läste.
    Om 10000 pers köpte mat mm för egna pengar eller för bidrag. Som jag ser det så om det är bidrag så tas ju de pengarna från något annat ställe där de kunnat göra annan nytta eller så kunde man ha sänkt skatten.
    Något i den stilen. 
    Man, 192 cm, 49 år, Sundbyberg, singel ;)
  • Rikard
    Thomas66 skrev 2013-01-16 22:43:03 följande:

Därför att det finns mera företag i storstäderna, och att i dom flesta gamla bruksorterna har jobben försvunnit. Du kanske vet att vi hade en rätt stor export industri innan ? Blir svårt om alla ska vara försäljare, om du fixar min bil så  lagar jag ditt hus, då byter vi ju bara pengar. Det som krävs för ett land, sälj för mera en du köper. Lite som för staten det krävs mera pengar in än det du gör av med.
    Det var som jag trodde alltså. Det finns alltså inget enkelt samband mellan hur många människor som flyttar hit eller dit och hur många jobb det finns. Alltså finns det inget som säger att X antal invandrare "snor" jobben för X antal svenskar.
  • Rikard
    ulfsas skrev 2013-01-16 22:44:10 följande:
    Nix, det var en undran på Dorians skrift om det skulle komma 10000 nya pers hit. Min kommentar var den du då läste.
    Om 10000 pers köpte mat mm för egna pengar eller för bidrag. Som jag ser det så om det är bidrag så tas ju de pengarna från något annat ställe där de kunnat göra annan nytta eller så kunde man ha sänkt skatten.
    Något i den stilen. 
    Detta kan ju sägas om vilka skattefinansierade utgifter som helst.
    Pengar till bibliotek hade kunnat användas till sjukvård.
    Pengar till parker hade kunnat användas till skolor.
    Varför är det just utgifter till invandrare som sticker så i ögonen? Är det så hemskt att hjälpa människor?
  • Thomas66
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-16 22:37:12 följande:

Det finns inget att erkänna. Det är helt enkelt inte så enkelt som du vill få det till. Pengarna som går från staten går i sin tur in i privata bolag. För, som sagt, i grunden kommer ALLA pengar från staten. Varenda krona. Och strikt talat är en viss arbetslöshet bra för ekonomin - att sedan Alliansen valt att göra arbetslöshet till ett helvete, det får du ta upp med dem.

Både du och jag vet att dom röda eller blå ( men dom blå sköter iaf ekonomin ), inte bryr sig så mycket mera än att göra en karriär. Vi är ju knullade hur som.
  • Dorian Ertymexx
    Thomas66 skrev 2013-01-16 22:52:41 följande:

Både du och jag vet att dom röda eller blå ( men dom blå sköter iaf ekonomin ), inte bryr sig så mycket mera än att göra en karriär. Vi är ju knullade hur som.

Nej, de blå sköter inte ekonomin. De drar ned på skola, vård och omsorg för att sänka skatterna. Det är inte att "sköta ekonomin", det är att sabba välfärden för att gynna de välbeställda.
Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..