• Persisk

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Är ny på sidan, 19 år och blivande mamma.
    Jag vet att man absolut inte ska dra alla över en kam men varför är de flesta svenskar smygrasister?
    Jag har / haft många svenska vänner, vi har haft bra relation men när vi har tjafsat så kommer deras rasistiska sida fram, det är allt från kränkande ord samt ''varför bor du i Sverige ' ''flytta tillbaka till ditt land'' ''jävla iranie trash'' osv. Jag blev jätte förvånad, för vi har alltid stått varandra mycket nära men helt plötsligt efter lite tjafs så kommer deras rasistiska sida fram. Detta är 2:e gången jag har varit med om sånt, bröt nyligen kontakten med ytterligare en Svensk tjej kompis till mig efter en vild diskussion om henne och varför hon är så billig och ligger runt med alla. Hon blev jätte arg i slutet så kom hon med rasistiska och kränkande ord. Vi har känt varandra i 4 år men nu har vi sagt upp kontakten. Vissa har svårt & acceptera sanningen..

Känns som att ni inte gillar utlänningar, men ni leker/spelar att ni gillar oss, men vid det rätta tillfället så släpper ni bomben, dvs visar er rasistiska sida.

Varför är ni på detta viset? vet att inte alla svenskar är det men ni som är det, varför kommer er ''rätta'' sida fram helt plötsligt som ett bombnedslag? 

• Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..
  • Dorian Ertymexx
    Micke skrev 2013-01-17 17:16:13 följande:
    Nja,nu förenklar du lite väl mkt. Det hela beror på åldern på den som invandrar. Kommer du hit när du är 65 så är du en ren belastning ekonomiskt. 

Kommer du hit som högutbildad 25 åring är du en ren vinst.  

Ja, givetvis. Det är erkänt en generalisering.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Micke
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 17:16:59 följande:

Ja, givetvis. Det är erkänt en generalisering.
    Och om man då tittar på hur sammansättningen av invandrare hur sysselsättningsgraden ser ut, så inser även du att invandringen medför kostnader för samhället. 

Sen kan det finnas motiv för att ta den kostnaden, så som humanitära, men försöka inte fjanta runt med att barn skulle vara dyrare än invandrare, för rent generellt är det inte så. 
  • Vitamin
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 16:59:26 följande:

Inte mer än vad barn gör, nej. Barn är långt mer kostsamt och mindre lönsamt.
    Det är inte svar på min fråga.

Jag infrågasätter hur du kan anse att det inte påverkar Sveriges ekonomi att ta emot människor från andra länder, som inte kan försörja sig själva? Som ska ha försörjning, bostäder, sjukvård och utbildning till de vuxna, plus att de har massor av kostsamma och olönsamma barn också.
    Jag undrar om du anser att dessa människor inte belastar ekonomin för varken stat/kommuner/innevånare på något sätt?

I så fall vill jag veta vilken hemlig pengapåse de resureserna kommer ifrån.

Då är det ju mer nationalekonomiskt lönsamt att lägga resurserna på våra redan befintliga innevånare som redan kostat oss en massa pengar under sin kostsamma och olönsamma barndom, så att de kan börja betala tillbaka i form av uträttat arbete och inbetalda skatter.

Ungefär som när en mjölkbonde beräknar att det kostar x antal kronor att föda upp rekrytering till kobesättningen och att det tar x antal år innan en uppfödd kalv ger ekonomisk avsättning. Innan bonden kostar på sig att investera i nya avelsdjur gör hen en noggrann bedömning och utvärdering av tilltänkta nya kreatur, huruvida de kan tänkas passa in och vilken nytta de kan göra i företaget.
    Och innan man kan kosta på sig att ta in nya djur i lagården måste några av de gamla uttjänta skickas på slakt eller några ugdjur säljas. Det måste finnas en ekonomisk balans annars går företaget omkull.

Så, precis som jag frågade tidigare: vilka av Sveriges befintliga innevånare tycker du ska vi välja bort/minska resurserna för, för att ge ekonomiskt utrymme för nya?
  • Dorian Ertymexx
    Vitamin skrev 2013-01-17 17:36:57 följande:
    Det är inte svar på min fråga.

Jag infrågasätter hur du kan anse att det inte påverkar Sveriges ekonomi att ta emot människor från andra länder, som inte kan försörja sig själva? Som ska ha försörjning, bostäder, sjukvård och utbildning till de vuxna, plus att de har massor av kostsamma och olönsamma barn också.
    Jag undrar om du anser att dessa människor inte belastar ekonomin för varken stat/kommuner/innevånare på något sätt?

I så fall vill jag veta vilken hemlig pengapåse de resureserna kommer ifrån.

Då är det ju mer nationalekonomiskt lönsamt att lägga resurserna på våra redan befintliga innevånare som redan kostat oss en massa pengar under sin kostsamma och olönsamma barndom, så att de kan börja betala tillbaka i form av uträttat arbete och inbetalda skatter.

Ungefär som när en mjölkbonde beräknar att det kostar x antal kronor att föda upp rekrytering till kobesättningen och att det tar x antal år innan en uppfödd kalv ger ekonomisk avsättning. Innan bonden kostar på sig att investera i nya avelsdjur gör hen en noggrann bedömning och utvärdering av tilltänkta nya kreatur, huruvida de kan tänkas passa in och vilken nytta de kan göra i företaget.
    Och innan man kan kosta på sig att ta in nya djur i lagården måste några av de gamla uttjänta skickas på slakt eller några ugdjur säljas. Det måste finnas en ekonomisk balans annars går företaget omkull.

Så, precis som jag frågade tidigare: vilka av Sveriges befintliga innevånare tycker du ska vi välja bort/minska resurserna för, för att ge ekonomiskt utrymme för nya?

Vad sägs om de rika som idag får allt lägre skatter och allt mer skattefinansierad lyx kanske?

Men nej, det är inte så enkelt som sagt. Människor skapar behov som skapar arbetstillfällen. Du kör enligt det gamla dammiga "närande och tärande"-tänket, tror jag?  
  • Dorian Ertymexx
    Åklagaren skrev 2013-01-17 17:47:56 följande:
    Men varför visar inte statistiken på det du ljuger om?

Visst, när 30.000 somalier invandrar får vi några fler tolkar, SFI-lärare, poliser och kriminalvårdare.

Nettoeffekten är ju ändå miljard-tals kronor minus per år, är det närande? Eller ska man helt enkelt inte tänka realistiskt enligt dig?

Nej, vi får också fler kassörskor, skomakare, bilmekaniker etc etc etc. Men fråga en ekonom istället, om du är nyfiken.
  • Micke
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 17:42:25 följande:

Vad sägs om de rika som idag får allt lägre skatter och allt mer skattefinansierad lyx kanske?

Men nej, det är inte så enkelt som sagt. Människor skapar behov som skapar arbetstillfällen. Du kör enligt det gamla dammiga "närande och tärande"-tänket, tror jag?  
    Att någon tar mindre av dig, är inte samma sak som att få något. Att du fortfarande inte har fattat det. 
  • Vitamin
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 17:58:29 följande:

Nej, vi får också fler kassörskor, skomakare, bilmekaniker etc etc etc. Men fråga en ekonom istället, om du är nyfiken.

Så du menar att ju fler invandrare desto lägre arbetslöshet?

Tänka att det bara tycks vara du som kommit på den enkla lösningen!
    Alla vi främlingsfinentliga väljer hög arbetslöshet bara för att slippa fler invandrare.
  • YummyMami
    Persisk skrev 2013-01-10 21:07:36 följande:
    Är ny på sidan, 19 år och blivande mamma.
    Jag vet att man absolut inte ska dra alla över en kam men varför är de flesta svenskar smygrasister?
    Jag har / haft många svenska vänner, vi har haft bra relation men när vi har tjafsat så kommer deras rasistiska sida fram, det är allt från kränkande ord samt ''varför bor du i Sverige ' ''flytta tillbaka till ditt land'' ''jävla iranie trash'' osv. Jag blev jätte förvånad, för vi har alltid stått varandra mycket nära men helt plötsligt efter lite tjafs så kommer deras rasistiska sida fram. Detta är 2:e gången jag har varit med om sånt, bröt nyligen kontakten med ytterligare en Svensk tjej kompis till mig efter en vild diskussion om henne och varför hon är så billig och ligger runt med alla. Hon blev jätte arg i slutet så kom hon med rasistiska och kränkande ord. Vi har känt varandra i 4 år men nu har vi sagt upp kontakten. Vissa har svårt & acceptera sanningen..

Känns som att ni inte gillar utlänningar, men ni leker/spelar att ni gillar oss, men vid det rätta tillfället så släpper ni bomben, dvs visar er rasistiska sida.

Varför är ni på detta viset? vet att inte alla svenskar är det men ni som är det, varför kommer er ''rätta'' sida fram helt plötsligt som ett bombnedslag? 
    Oj, är de här på riktigt!  Först kallar du henne för billig och så? Sen får du svar på tal på samma mogna nivå och då är det buhuuuuuuuuu varför är ni rasister? *otroligt helt otroligt* 
    Bloggat om fas 3, det media inte vågar skriva om! dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • YummyMami
    Micke skrev 2013-01-17 17:16:13 följande:
    Nja,nu förenklar du lite väl mkt. Det hela beror på åldern på den som invandrar. Kommer du hit när du är 65 så är du en ren belastning ekonomiskt. 

Kommer du hit som högutbildad 25 åring är du en ren vinst.  

Hur är denne som vinst? De flesta högutbildade får inte jobb idag, varken svensk så som utlänning. 
    Bloggat om fas 3, det media inte vågar skriva om! dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • Dorian Ertymexx
    Åklagaren skrev 2013-01-17 18:29:12 följande:
    Jo, nationalekonomen Jan ekberg har ju kommit fram att den utomeuropeiska massinvandringen kostar tiotals, kanske hundratals miljarder per år oavsett skomakare och bilmekaniker?

Vad exakt är det som inte riktigt går in? Lögner kommer man väl ingen vart med?

Nej det har han inte, och han har själv påpekat detta otaliga gånger. Folk har tagit russinen ur kakan och övertolkat massivt.
Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..