• Persisk

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Är ny på sidan, 19 år och blivande mamma.
    Jag vet att man absolut inte ska dra alla över en kam men varför är de flesta svenskar smygrasister?
    Jag har / haft många svenska vänner, vi har haft bra relation men när vi har tjafsat så kommer deras rasistiska sida fram, det är allt från kränkande ord samt ''varför bor du i Sverige ' ''flytta tillbaka till ditt land'' ''jävla iranie trash'' osv. Jag blev jätte förvånad, för vi har alltid stått varandra mycket nära men helt plötsligt efter lite tjafs så kommer deras rasistiska sida fram. Detta är 2:e gången jag har varit med om sånt, bröt nyligen kontakten med ytterligare en Svensk tjej kompis till mig efter en vild diskussion om henne och varför hon är så billig och ligger runt med alla. Hon blev jätte arg i slutet så kom hon med rasistiska och kränkande ord. Vi har känt varandra i 4 år men nu har vi sagt upp kontakten. Vissa har svårt & acceptera sanningen..

Känns som att ni inte gillar utlänningar, men ni leker/spelar att ni gillar oss, men vid det rätta tillfället så släpper ni bomben, dvs visar er rasistiska sida.

Varför är ni på detta viset? vet att inte alla svenskar är det men ni som är det, varför kommer er ''rätta'' sida fram helt plötsligt som ett bombnedslag? 

• Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..
  • Vitamin
    Rikard skrev 2013-01-16 22:50:05 följande:
    Detta kan ju sägas om vilka skattefinansierade utgifter som helst.
    Pengar till bibliotek hade kunnat användas till sjukvård.
    Pengar till parker hade kunnat användas till skolor.
    Varför är det just utgifter till invandrare som sticker så i ögonen? Är det så hemskt att hjälpa människor?
    Det är dock en väsentlig skillnad mellan att försörja enskilda männsikor och att bekosta allmännytta, såsom bibliotek, skolor, sjukvård och parker.

Allmännyttan finns tillgänglig och kan användas av och är till gagn för hela befolkningen.
    Det är också att hjälpa människor. Alla innevånare har nytta av det, vilket innebär att kollektivet också förlorar, när samhället tvingas disponera om resureserna till fördel för enskilda personers försörjning.  (Vare sig det är invandrare eller infödda)

Det är väl mycket mänskligt att man reagerar negativt på det?
  • Notperfect

Börjar bli uttjatat med dessa trådar och allt jäkla tjat om "rasister". Låt folk vara det om de nu vill. Alla har rätt till sina egna åsikter!

• Dorian Ertymexx
    Vitamin skrev 2013-01-17 13:10:57 följande:
    Det är dock en väsentlig skillnad mellan att försörja enskilda männsikor och att bekosta allmännytta, såsom bibliotek, skolor, sjukvård och parker.

Allmännyttan finns tillgänglig och kan användas av och är till gagn för hela befolkningen.
    Det är också att hjälpa människor. Alla innevånare har nytta av det, vilket innebär att kollektivet också förlorar, när samhället tvingas disponera om resureserna till fördel för enskilda personers försörjning.  (Vare sig det är invandrare eller infödda)

Det är väl mycket mänskligt att man reagerar negativt på det?

Intressant nog så reagerar invandringskritiker mycket litet på nedskärningar av dessa allmännyttiga saker, och än mindre på de skattesänkningar som motiverat nedskärningarna.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Thomas66
    Rikard skrev 2013-01-16 22:50:05 följande:
    Detta kan ju sägas om vilka skattefinansierade utgifter som helst.
    Pengar till bibliotek hade kunnat användas till sjukvård.
    Pengar till parker hade kunnat användas till skolor.
    Varför är det just utgifter till invandrare som sticker så i ögonen? Är det så hemskt att hjälpa människor?
    Klart att det är så ,utgifter är ju utgifter. Ska man skapa mera utgifter, eller ta dom pengarna och lägga på folk som nu bor här? Du kanske kan hålla med att tex vissa skolor har sjukt dåliga resultat ,eller att det inte verkar vara något vidare att bo på ålderdomshem.
  • Vitamin
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 13:14:09 följande:

Intressant nog så reagerar invandringskritiker mycket litet på nedskärningar av dessa allmännyttiga saker, och än mindre på de skattesänkningar som motiverat nedskärningarna.
    Jag ser ett tydligt samband mellan ökade utbetalningar av försörjningsstöd och neddragningar av allmännnytta i kommunerna.
    Du vill väl inte påstå att det inte finns någon koppling däremellan, trots skattesänkningar?

Anser du att Serige har råd att försörja ett obegränsat obegränsat antal med pensionärer/invandrare/arbetslösa/sjuka/barn, eller finns det ett tak för vilken börda vi ska ta på oss?
    Vilka av ovanstående grupper är det möjligt att minska på?

Ska vi låta våra gamla människor ligga i sin skit och aldrig se solen, ska barnens förskolegrupper fördubblas och skolmaten försämras, skolskjutsar dras in? Ska de arbetslösa få lägre ersättning, ska de sjuka få sämre behandling och bli utvisade från sjukhusen, ska de som redan har försörjningsstöd få det tuffare? 

Jag tycker absolut att Sverige skat emot x antal flyktingar (eller andra invandrare), men det måste finnas en korrelation mellan antalet nykommande invandrare och hur vi kan ta emot dem och försörja dem, samtidigt som vi ska klara av att försörja resterande av vår icke förvärvsarbetande befolkning plus bibehålla resterna av det vi en gång kallade välfärdssamhälle.
  • Dorian Ertymexx
    Vitamin skrev 2013-01-17 14:06:57 följande:
    Jag ser ett tydligt samband mellan ökade utbetalningar av försörjningsstöd och neddragningar av allmännnytta i kommunerna.
    Du vill väl inte påstå att det inte finns någon koppling däremellan, trots skattesänkningar?

Anser du att Serige har råd att försörja ett obegränsat obegränsat antal med pensionärer/invandrare/arbetslösa/sjuka/barn, eller finns det ett tak för vilken börda vi ska ta på oss?

Ska vi låta våra gamla människor ligga i sin skit och aldrig se solen, ska barnens förskolegrupper fördubblas och skolmaten försämras, skolskjutsar dras in? Ska de arbetslösa få lägre ersättning, ska de sjuka få sämre behandling och bli utvisade från sjukhusen, ska de som redan har försörjningsstöd få det tuffare? 

Jag tycker absolut att Sverige skat emot x antal flyktingar (eller andra invandrare), men det måste finnas en korrelation mellan antalet nykommande invandrare och hur vi kan ta emot dem och försörja dem, samtidigt som vi ska klara av att försörja resterande av vår icke förvärvsarbetande befolkning plus bibehålla resterna av det vi en gång kallade välfärdssamhälle.

Då ser du litet snett. Sambandet är inte försörjningsstöd - nedskärningar, utan skatteavdrag och subventionerad lyxhjälp - nedskärningar. Innan skatteavdragen blev aktuella var nedskärningarna inte alls lika brutala och tätt återkommande. Visst, GP körde på exakt samma linje, men långsammare - och även han "sparade" på allmännyttan för att ge till marknaden och de välbeställda.
  • Dorian Ertymexx
    Vitamin skrev 2013-01-17 14:06:57 följande:

Eller litet mer korrekt beskrivet - ja, försörjningsstödet har ökat - för att vi haft så mycket nedskärningar och så många blivit arbetslösa. Det har rätt litet med invandringen att göra, även om Alliansen (och S) givetvis föredrar om du skyller på invandrarna än på dem.
  • Vitamin
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 14:10:36 följande:

Eller litet mer korrekt beskrivet - ja, försörjningsstödet har ökat - för att vi haft så mycket nedskärningar och så många blivit arbetslösa. Det har rätt litet med invandringen att göra, även om Alliansen (och S) givetvis föredrar om du skyller på invandrarna än på dem.
    Jag uppfattar det som att du inte på något sätt anser att det är kostsamt för Sverige att ta emot och försörja tiotusentals flyktingar/invandrare (varav en stor andel analfabeter vilka sannorlikt inte kommer att försörja sig själva på många år, kanske aldrig) och att det på inget vis påverkar landets/kommunernas/innevånarnas ekonomi?
  • Dorian Ertymexx
    Vitamin skrev 2013-01-17 16:45:16 följande:
    Jag uppfattar det som att du inte på något sätt anser att det är kostsamt för Sverige att ta emot och försörja tiotusentals flyktingar/invandrare (varav en stor andel analfabeter vilka sannorlikt inte kommer att försörja sig själva på många år, kanske aldrig) och att det på inget vis påverkar landets/kommunernas/innevånarnas ekonomi?

Inte mer än vad barn gör, nej. Barn är långt mer kostsamt och mindre lönsamt.
  • Micke
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 16:59:26 följande:

Inte mer än vad barn gör, nej. Barn är långt mer kostsamt och mindre lönsamt.
    Nja,nu förenklar du lite väl mkt. Det hela beror på åldern på den som invandrar. Kommer du hit när du är 65 så är du en ren belastning ekonomiskt. 

Kommer du hit som högutbildad 25 åring är du en ren vinst.  

Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..