• Persisk

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Är ny på sidan, 19 år och blivande mamma.
    Jag vet att man absolut inte ska dra alla över en kam men varför är de flesta svenskar smygrasister?
    Jag har / haft många svenska vänner, vi har haft bra relation men när vi har tjafsat så kommer deras rasistiska sida fram, det är allt från kränkande ord samt ''varför bor du i Sverige ' ''flytta tillbaka till ditt land'' ''jävla iranie trash'' osv. Jag blev jätte förvånad, för vi har alltid stått varandra mycket nära men helt plötsligt efter lite tjafs så kommer deras rasistiska sida fram. Detta är 2:e gången jag har varit med om sånt, bröt nyligen kontakten med ytterligare en Svensk tjej kompis till mig efter en vild diskussion om henne och varför hon är så billig och ligger runt med alla. Hon blev jätte arg i slutet så kom hon med rasistiska och kränkande ord. Vi har känt varandra i 4 år men nu har vi sagt upp kontakten. Vissa har svårt & acceptera sanningen..

Känns som att ni inte gillar utlänningar, men ni leker/spelar att ni gillar oss, men vid det rätta tillfället så släpper ni bomben, dvs visar er rasistiska sida.

Varför är ni på detta viset? vet att inte alla svenskar är det men ni som är det, varför kommer er ''rätta'' sida fram helt plötsligt som ett bombnedslag? 

• Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..
  • Gung Ho

Å, en Norrländsk 'Svensk' Terroristgrupp? Vilka är det? Är det en av de spelbara figurerna i Counter Strike som syftas på?

• Quintus Zebra
    Thomas66 skrev 2013-01-19 12:04:33 följande:
    Bevisa?Känar staten mera pengar på befolkningen i tex Bromma än i Tensta, vad tror du? Blir det lättare för dom ca 400000 arbetslösa att få jobb om man fyller på med 50000 arbetslösa till varje år?Blir det bättre i dom skolor där bara 50-60% får slutbetyg, när man fyller på med flera elever? Så jag vill gärna se att dom sämsta skolorna, och äldre boenden för mera resurser, samt att arbetslösheten sjunker innan vi tar emot så många flera.
    När det gäller komplicerade saker som nationalekonomi så är det nog inte speciellt meningsfullt att tro saker.

Hur Sveriges ekonomi ser ut är ingen hemlighet. Du behöver inte tro att den blir sämre på grund av invandringen. Du kan relativt enkelt kolla upp om sambandet är så tydligt som du hävdar.

Men ur ett nationalekonomiskt perspektiv så verkar många ekonomer överens om att det behövs höginkomsttagare och låginkomsttagare och arbetslösa.

Se min profilbild: Oavsett olikheter hjälper vi varandra hela tiden! Mångkultur är vackert!
  • Quintus Zebra
    sladd skrev 2013-01-19 15:29:45 följande:
    Quintus Zebra: Vad tycker du om att (mest de nya) invandrarna skickar "hem" cirka 1/3 av sitt socialbidrag till utlandet? Tyder inte det på att för varje bidrag vi betalar ut till invandrarfamiljer, är för högt? Detta gör ju faktiskt att ju fler nya invandrare vi får, desto fortare ökar utflödet av pengar från Sverige till alla möjliga u-länder. Vi ger alltså dubbelt bistånd till dessa fattiga länder. Jag anser att skicka "hem" delar av sitt socialbidrag bör förbjudas och att man genast får bidraget indraget om man gör detta.
    Om nivåerna på socialbidragen är för höga eller ej kan jag inte uttala mig om.

Skall även etniskt svenska socialbidragstagare vägras rätten att ge pengar till släkt eller spendera pengarna utomlands?

Många invandringskritiker hävdar ju att det är bättre att hjälpa på plats än i Sverige. Då borde väl detta extra "bistånd" ses som något positivt, eller?
    Se min profilbild: Oavsett olikheter hjälper vi varandra hela tiden! Mångkultur är vackert!
  • Gung Ho
    Persisk skrev 2013-01-10 21:07:36 följande:Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..
    Tror nog det till stor del beror på i vilka kretsar man rör sig... Har aldrig hört ngt av det du tar upp i din TS i min bekantskapskrets. Kanske vanligare bland yngre och lägre utbildade tex...
  • Gung Ho
    gerd123 skrev 2013-01-20 08:51:02 följande:
    När det gäller invandrare och kostnader så kom jag att tänka på det två svenskarna (urspr somalier) som är anhållna för terrorbrott i Somalia och har skickats till USA! Känns som risken finns att det blir en dyr historia att få hem dem. Svenska terrorister känns lite ovanligt men man vänjer sig säkert................................

Har för mig UD uttalade sig om att man inte är en part i målet (eller ngt åt det hållet). Så det blir nog inte dyrt alls, för de kommer inte 'hem'... Antingen blir de dömda (och stannar ett tag) eller så blir de frikända. Vad som händer om de blir frikända vet jag inte, troligen utvisas de ur USA iaf.
  • Thomas66
    Quintus Zebra skrev 2013-01-20 22:58:03 följande:
    När det gäller komplicerade saker som nationalekonomi så är det nog inte speciellt meningsfullt att tro saker.

Hur Sveriges ekonomi ser ut är ingen hemlighet. Du behöver inte tro att den blir sämre på grund av invandringen. Du kan relativt enkelt kolla upp om sambandet är så tydligt som du hävdar.

Men ur ett nationalekonomiskt perspektiv så verkar många ekonomer överens om att det behövs höginkomsttagare och låginkomsttagare och arbetslösa.

Iof har jag nästan alltid varit blå.Men är emot lönedumpning ( Visst är det bra för företag med billig arbetskraft ) så det beror ju lite på vad man vill för Sverige. Givetvis kommer vi alltid ha arbetslösa beroende på konjuktur.Men att det skulle vara bra med en hög arbetslöshet är inte sant.Ska jag kolla upp om det blir sämre/ eller bättre med flera arbetslösa eller bidragstagare, vad tror du?
  • Ojsan
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-20 11:55:17 följande:

Inte så ovanligt som du tror... Finns svenska terrorister i norrland som sabbar elstationer och liknande. Fast de brukar inte räknas eftersom de ju är svenskar och inte muslimer...
    Eh som norrlänning har jag inte en blekaste aning vad du snackar om.
  • pontus1992
    Thomas66 skrev 2013-01-20 20:39:48 följande:
    Tyckte bara att du va lite fördomsfull.Dom jag känner är polis, mäklare och resturangagare. Sedan kan det nog ha lite betydelse att dom fick gå i en riktig skola, och att dom ville vara en del av samhället. Hade vi på den tiden gjort allt för att dom fortfarande skulle vara små mysiga bergsturka med sina mysiga kultur ,hade det nog gått lite sämre. Du kanske vet att det inte alltid är lätt att vara en syriansk flicka, trotts att det har gått 30år.

jag vet att det är svårt och det är hemskt.. det är heller inte lätt att vara en en fd gymnasielärare i pakistan med 5 års universitetsstudier i administrativ managment och ekonomi, talandes 5 flytande språk.. läste en killes CV som såg ut på detta sätt och han sökte jobb som hotellstädare..
  • Quintus Zebra
    Thomas66 skrev 2013-01-21 00:04:44 följande:

Iof har jag nästan alltid varit blå.Men är emot lönedumpning ( Visst är det bra för företag med billig arbetskraft ) så det beror ju lite på vad man vill för Sverige. Givetvis kommer vi alltid ha arbetslösa beroende på konjuktur.Men att det skulle vara bra med en hög arbetslöshet är inte sant.Ska jag kolla upp om det blir sämre/ eller bättre med flera arbetslösa eller bidragstagare, vad tror du?
    Det här handlar inte om vad vi gillar eller inte, utan om att man måste se alla effekter på ekonomin som invandringen har om man ska få en objektiv bild. Om man dock inte är intresserad av objektivitet och till varje pris vill ha belägg för hur dålig invandringen är, då kan man enbart titta på kostnaden. Det är fritt fram. Men bli inte förvånad om inte alla håller med.

Lönedumpning är nog inte huvudskälet till varför så gott som alla ledande politiker och nationalekonomer idag är rädda för en allt för låg arbetslöshet. Nej, det är nog främst samma rädsla som slår till när ett stort fack kräver stora löneförhöjningar för lågavlönade. D.v.s. rädslan för inflation.

Det känns dock knasigt att försöka ge en kurs i nationalekonomi här.

Om vi går till kärnan så hävdar du att Sveriges ekonomi blir sämre hela tiden och att "vi" snart inte har råd med någonting. De siffror jag har sett tyder tvärtom på att Sverige har en av de stabilaste ekonomierna i väst, så jag undrar hur du kommer fram till detta. Har du siffror som visar att statens totala egna kapital minskar drastiskt p.g.a invandringen? Siffror som tar hänsyn till både utgifter och intäkter? Eller siffror som visar att andra länder har fått mycket mycket bättre ekonomi med hjälp av minskad invandring? Eller gissar du bara?

• Thomas66
    Quintus Zebra skrev 2013-01-21 09:51:28 följande:
    Det här handlar inte om vad vi gillar eller inte, utan om att man måste se alla effekter på ekonomin som invandringen har om man ska få en objektiv bild. Om man dock inte är intresserad av objektivitet och till varje pris vill ha belägg för hur dålig invandringen är, då kan man enbart titta på kostnaden. Det är fritt fram. Men bli inte förvånad om inte alla håller med.

Lönedumpning är nog inte huvudskälet till varför så gott som alla ledande politiker och nationalekonomer idag är rädda för en allt för låg arbetslöshet. Nej, det är nog främst samma rädsla som slår till när ett stort fack kräver stora löneförhöjningar för lågavlönade. D.v.s. rädslan för inflation.

Det känns dock knasigt att försöka ge en kurs i nationalekonomi här.

Om vi går till kärnan så hävdar du att Sveriges ekonomi blir sämre hela tiden och att "vi" snart inte har råd med någonting. De siffror jag har sett tyder tvärtom på att Sverige har en av de stabilaste ekonomierna i väst, så jag undrar hur du kommer fram till detta. Har du siffror som visar att statens totala egna kapital minskar drastiskt p.g.a invandringen? Siffror som tar hänsyn till både utgifter och intäkter? Eller siffror som visar att andra länder har fått mycket mycket bättre ekonomi med hjälp av minskad invandring? Eller gissar du bara?

Åh gud vad du svamlar. Finns väl inga problem för ett vinstdrivande företag att ge löneökningar, bara lite sämre resultat ( eller kanske mera kompetent personal= mera vinst), och då kanske lite surare aktieägare. Förstår du skillnad mellan stattsanställda och anställda i privataföretag?Ta in folk som är efterfrågade = bra, ta in folk som inte har någon utbilding= inte bra. Sedan bör man ju hjälpa vissa om det nu blir krig eller så, men tro att man skänar pengar på det stämmer inte alls.Återigen räkna själv ut vad du tror att 50-100 tusen arbetslösa årligen kostar.Eller tror du att det blir bättre om, några hundratusen som bor i landet blir arbetslösa?
Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..