Quintus Zebra skrev 2013-01-24 01:10:56 följande:
1. Jodå. Men med ca 7% så är Södertälje inte med på topptiolistan över SD´s starkaste kommuner.
www.svd.se/nyheter/inrikes/politi k/valet2010/har-ar-sd-storst-och-minst_5366905.svd
2. Fast i flera av de länder där liknande partier firar triumfer, där finns det knappt några invandrare. Jag har inte sett ett enda belägg som styrker att din tes. Bara löst resonemang.
3. Nja, jag har ju aldrig i mitt liv kallat någon för ond rasist, så du har nog blandat ihop mig med någon annan. Det finns politiska partier och nyhetssajter och debattörer runt om Europa som under några årtionden har ägnat väldigt mycket tid åt att sprida "information" om invandringens påstådda problem och om diverse PK-konspirationer och annat. Efter 9/11 fick dessa rörelser ännu en knuff framåt. Samtidigt finns det andra rörelser som medvetet jobbar för att dra ned på välfärdssystemen. Och det har visat sig att när människors ekonomiska situation blir mer osäker så verkar fler söka sig till de "enkla svaren".
4. Det var och är en djup ekonomisk kris i Europa. Självklart påverkar den oron även oss.
5. Nej, många av dessa invandringskritiska partierna är relativt unga. Att SD inte fick gehör när de fortfarande hade tydliga nazikopplingar är ju inte så konstigt. Som sagt. Titta på Finland eller så gott som vilket europeiskt land du vill. Denna typ av parti har vind i seglen i många länder, ganska oberoende av ifall de har en omfattande invandring eller ej.
6. Har du några som helst belägg för denna socialpsykologiska "sanning"?
1. Som sagt...att de har en så pass hög andel trots en stor andel 'invandrare' betyder ju att många 'svenskar' (många fler än riksgenomsnittet) röster på SD. Tror du det beror på att invandring ses så positivt i Södertälje. Tror du att det beror på att man inte känner att det inneburit problem? Tror du att det är en slump?
2. Jag pratar främst om Sverige iof. Det är du som alltid drar in andra länder.
3. Ngt tillspetsat så klart. Men 'mörkermännen' (mitt ordval på ditt resonemang) återkommer alltid. Det är rasister som 'förleder' befolkningen. Det är inte samhällets utseende som gör att dessa får gehör, det är tydligen en slump att SD-lika krafter får fäste...
4. Ännu en gång, pratar inte om Europa utan om Sverige.
5. Fast samtidigt så måste man ju titta på vilken effekt ett parti får. Om ett parti mot invandrare inte har några invandrare att propagera mot, är det då ngt större problem? Relativt till landet där invandrare är en större andel.
6. Ja, jag har läst en del socialpsykologi, kulturantropologi, sociologi och konfliktvetenskap (ca 200p). Alla berör hur vi definierar 'den andre' (dvs de som inte är som oss på olika sätt). Det är ungefär som att säga 'har du belägg för att solen lyser'. Varför jag tog upp socialpsykologi är därför att det är där man under mest kontrollerade former undersökt detta.
Orkar inte leta upp min litteratur så jag gjorde en enkel googling..(du vet sökmotorn)
http://www.psychologytoday.com/blog/handy-psychology-answers/201101/the-psychology-prejudice-and-racism
Läs särskilt 'In in-group prejudice natural'.
Vad som är våra egen grupp kan variera, men överlag är lika närmare än olika. Dock varierar vilka som är de definierande egenskaperna. Tex kan skillnad i ras vara helt irrelevant så länge det finns en 'stereotyp' vi kan identifiera oss med. Här kan man tex ta upp asiater vs nordafrikaner. Buddhims vs Islam. Det finns en bild (en stereotyp) av en av kategorierna som till större del kan identifieras liknande den egna gruppen, därför blir den mindre hotfull. Åt andra hållet kan den andra kategorins upplevas som mer främmande, vilket resulterar i en mindre positiv attityd till den gruppen.
I ett samhälle med hög välfärd blir konkurrensen inte så hård. Eftersom vi inte ställs i konkurrens mot andra på samma sätt blir grupptillhörigheten som urskiljande faktor inte lika viktig. När tillgångar är knappa tenderar vi att fokusera mer på skillnader och blir den egna gruppen blir viktigare.
Stereotypisering förstärks tex av uppfattningen att många invandrare inte har jobb utan lever på bidrag (det jag benämnde som ett uppfattat b-lag). Det i sin tur gör att de får ännu svårare att få jobb, vilket i sin tur leder till större bidragsberoende, etc, etc.
Man kan jämföra med den nationalistiska andan i Sverige, som är relativt låg jämfört med många länder. Det beror i grunden på att vi inte varit invaderade eller i krig på länge, samt att vi i grunden har en relativt homogen befolkning kulturmässigt. Nationalism har inte någon viktigare funktion i samhället, då det finns få faktorer som kan splittra det. Jämför det med tex USA som i grunden består av en nation av många kulturella identiteter. Man har dessutom ofta varit i konflikt/krig, även om man inte varit invaderade på länge. Där har den nationalistiska tanken en starkt enande funktion, men iom landets uppbyggnad inkluderar den i princip alla som tar den till sig. Utmanad = egna gruppen blir viktig. Det gäller i Sverige självklart både 'svenskar' och 'invandrare'.