• Persisk

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Är ny på sidan, 19 år och blivande mamma.
    Jag vet att man absolut inte ska dra alla över en kam men varför är de flesta svenskar smygrasister?
    Jag har / haft många svenska vänner, vi har haft bra relation men när vi har tjafsat så kommer deras rasistiska sida fram, det är allt från kränkande ord samt ''varför bor du i Sverige ' ''flytta tillbaka till ditt land'' ''jävla iranie trash'' osv. Jag blev jätte förvånad, för vi har alltid stått varandra mycket nära men helt plötsligt efter lite tjafs så kommer deras rasistiska sida fram. Detta är 2:e gången jag har varit med om sånt, bröt nyligen kontakten med ytterligare en Svensk tjej kompis till mig efter en vild diskussion om henne och varför hon är så billig och ligger runt med alla. Hon blev jätte arg i slutet så kom hon med rasistiska och kränkande ord. Vi har känt varandra i 4 år men nu har vi sagt upp kontakten. Vissa har svårt & acceptera sanningen..

Känns som att ni inte gillar utlänningar, men ni leker/spelar att ni gillar oss, men vid det rätta tillfället så släpper ni bomben, dvs visar er rasistiska sida.

Varför är ni på detta viset? vet att inte alla svenskar är det men ni som är det, varför kommer er ''rätta'' sida fram helt plötsligt som ett bombnedslag? 

• Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..
  • Gung Ho
    Ojsan skrev 2013-01-21 01:56:10 följande:
    Eh som norrlänning har jag inte en blekaste aning vad du snackar om.
    Det vet nog ingen, den ursprungliga postaren inkluderad..
  • Aurelia01
    Quintus Zebra skrev 2013-01-20 23:02:48 följande:
    Om nivåerna på socialbidragen är för höga eller ej kan jag inte uttala mig om.

Skall även etniskt svenska socialbidragstagare vägras rätten att ge pengar till släkt eller spendera pengarna utomlands?

Många invandringskritiker hävdar ju att det är bättre att hjälpa på plats än i Sverige. Då borde väl detta extra "bistånd" ses som något positivt, eller?

Grejen är ju att ingen kan klara sig på två tredjedels socialbidrag. Utan då drar de i stället mellanskillnaden, eller mer, ifrån svenskarna på andra sätt. Typ hävdar nöd hos soc i slutet av månaden, så att de får rekvisition på livsmedelsaffär (det får alla - soc får inte neka mat om det är helt tomt i plånboken och skåpen). Eller att barnen får för lite mat hemma - så att de äter kopiöst på dagis och i skolan. Eller att de tigger matkassar och pengar i kyrkan och hos välgörenhetsorganisationerna - som infödda svenskar kunde ha fått annars. När de har skickat bort startbidraget till möbler från soc, får de ibland hela möblemang från andrahandsbutiker som sysslar med lokalt bistånd. Och så vidare. Jag råkar känna till det här...

• Quintus Zebra
    Thomas66 skrev 2013-01-21 19:42:03 följande:
    Åh gud vad du svamlar. Finns väl inga problem för ett vinstdrivande företag att ge löneökningar, bara lite sämre resultat ( eller kanske mera kompetent personal= mera vinst), och då kanske lite surare aktieägare. Förstår du skillnad mellan stattsanställda och anställda i privataföretag?Ta in folk som är efterfrågade = bra, ta in folk som inte har någon utbilding= inte bra. Sedan bör man ju hjälpa vissa om det nu blir krig eller så, men tro att man skänar pengar på det stämmer inte alls.Återigen räkna själv ut vad du tror att 50-100 tusen arbetslösa årligen kostar.Eller tror du att det blir bättre om, några hundratusen som bor i landet blir arbetslösa?
    Så när du säger att Sverige inte har råd utgår du bara ifrån utgifter? Brukar du räkna så när du kollar din ekonomi också? Brukar du kolla mest på utgifterna eller brukar du intressera dig mest för saldot?
    Se min profilbild: Oavsett olikheter hjälper vi varandra hela tiden! Mångkultur är vackert!
  • Quintus Zebra
    Aurelia01 skrev 2013-01-21 21:59:20 följande:

Grejen är ju att ingen kan klara sig på två tredjedels socialbidrag. Utan då drar de i stället mellanskillnaden, eller mer, ifrån svenskarna på andra sätt. Typ hävdar nöd hos soc i slutet av månaden, så att de får rekvisition på livsmedelsaffär (det får alla - soc får inte neka mat om det är helt tomt i plånboken och skåpen). Eller att barnen får för lite mat hemma - så att de äter kopiöst på dagis och i skolan. Eller att de tigger matkassar och pengar i kyrkan och hos välgörenhetsorganisationerna - som infödda svenskar kunde ha fått annars. När de har skickat bort startbidraget till möbler från soc, får de ibland hela möblemang från andrahandsbutiker som sysslar med lokalt bistånd. Och så vidare. Jag råkar känna till det här...

Vilka pratar du om? Vilka gör så?
    Se min profilbild: Oavsett olikheter hjälper vi varandra hela tiden! Mångkultur är vackert!
  • Gung Ho

När man diskuterar om att 'ha råd' så tycker jag att man begränsar sig till att räkna pengar. Minus för bidrag mm, plus för skatteintäkter.

Med att 'ha råd' bör man räkna in snarare den förändring samhället genomgår genom att man tar in människor som på olika sätt till stor del hamnar i ett b-lag. Man får en ökad segregering och ett ökat främlingsskap. Det i sin tur leder till motsättningar och fördomar, vilket i sin tur cementerar motsättningarna och 'b-laget' ännu mer. Ett moment 22 som är svårt att bryta. DET är kostnaderna för invandringarna.

Det är å andra sidan inget som är skrivet i sten. Om man på ett vettigt sätt kan införliva invandrare i samhället så blir denna kostnad obetydlig. Samtidigt minskar minustalen i den kalkyl som ofta diskuteras på FL och byts ut mot positiva siffror (skatteintäkter). Det antal som kommer hit måste snarare stå i proportion till hur många man kan ta hand om och få in i samhället. Eftersom asyldelen av invandringen är ganska liten i sammanhanget kan ju denna i vilket fall kvarstå. Ju fler som blir en aktiv del i samhället, desto större utrymme skapas i framtiden att hjälpa andra. Vad detta innebär i exakta siffror gällande antalet vi tar in kan jag inte säga, det varierar över tid beroende på vilka insatser man sätter in samt konjukturen i landet.   

• FMGA
    Quintus Zebra skrev 2013-01-21 23:45:44 följande:
    Så när du säger att Sverige inte har råd utgår du bara ifrån utgifter? Brukar du räkna så när du kollar din ekonomi också? Brukar du kolla mest på utgifterna eller brukar du intressera dig mest för saldot?
    Idag kunde man läsa - eller höra om man lyssnar på Ekonomiekot - att Blackrock, en internationell Kapitalförvaltare, har rangordnat 48 nationer utifrån kreditvärdighet. Norge, Singapore, Schweiz och Sverige var de fyra mest kreditvärdiga medan t ex Japan hamnade på plats 35 av 48 bedömda länder.

www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/norge-ar-bast-i-varlden_7843672.svd 
  • Aurelia01
    Quintus Zebra skrev 2013-01-22 00:04:56 följande:
    Vilka pratar du om? Vilka gör så?

De invandrare som skickar delar av socialbidraget till släktingar i hemlandet. Det är ju ett helt geschäft! Det är till och med så illa, att vissa sätter sig i skuld hos flyktingsmugglarna med våra skattefinansierade bidrag som säkerhet! Alla vet ju att vi är jordens naivaste folk... 
  • Quintus Zebra
    Aurelia01 skrev 2013-01-22 00:30:02 följande:
    De invandrare som skickar delar av socialbidraget till släktingar i hemlandet. Det är ju ett helt geschäft! Det är till och med så illa, att vissa sätter sig i skuld hos flyktingsmugglarna med våra skattefinansierade bidrag som säkerhet! Alla vet ju att vi är jordens naivaste folk... 

Och vilka är det? Hur många är det? Hur vet du detta?
  • Aurelia01

Här är det en svensk polis som skriver. Visserligen anonymt, men det är ju inte så konstigt - han skulle förlora jobbet om han gick ut och berättade det här under sitt riktiga namn:

"Så är det i Sverige också. När jag utbildades i en kurs av den svenska polisen i början av 2000-talet, deltog utlänningspolisen. De hade siffror på hur mycket det i genomsnitt kostade att smugglas till olika europeiska länder. Priset till Sverige var dyrast, eftersom de asylsökande får så höga bidrag i Sverige. Flyktingsmugglarna hjälper t.o.m. de asylsökande att söka olika bidrag, sedan betalar de tillbaka till smugglarna enligt en avbetalningsplan."

http://twoinvandrare.blogspot.se/2011/10/flyktingsmugglare-betalas-med.html

Det här är som sagt ett känt problem i kommunerna, eftersom familjerna sedan går till soc och hävdar nöd när de inte har mat till barnen. Soc kan ju inte neka rekvisition på livsmedelsbutik, om det innebär att barn svälter. 

Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..