Inlägg från: Gung Ho |Visa alla inlägg
  • Gung Ho

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Å, en Norrländsk 'Svensk' Terroristgrupp? Vilka är det? Är det en av de spelbara figurerna i Counter Strike som syftas på?

• Gung Ho
    Persisk skrev 2013-01-10 21:07:36 följande:Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..
    Tror nog det till stor del beror på i vilka kretsar man rör sig... Har aldrig hört ngt av det du tar upp i din TS i min bekantskapskrets. Kanske vanligare bland yngre och lägre utbildade tex...
  • Gung Ho
    gerd123 skrev 2013-01-20 08:51:02 följande:
    När det gäller invandrare och kostnader så kom jag att tänka på det två svenskarna (urspr somalier) som är anhållna för terrorbrott i Somalia och har skickats till USA! Känns som risken finns att det blir en dyr historia att få hem dem. Svenska terrorister känns lite ovanligt men man vänjer sig säkert................................

Har för mig UD uttalade sig om att man inte är en part i målet (eller ngt åt det hållet). Så det blir nog inte dyrt alls, för de kommer inte 'hem'... Antingen blir de dömda (och stannar ett tag) eller så blir de frikända. Vad som händer om de blir frikända vet jag inte, troligen utvisas de ur USA iaf.
  • Gung Ho
    Ojsan skrev 2013-01-21 01:56:10 följande:
    Eh som norrlänning har jag inte en blekaste aning vad du snackar om.
    Det vet nog ingen, den ursprungliga postaren inkluderad..
  • Gung Ho

När man diskuterar om att 'ha råd' så tycker jag att man begränsar sig till att räkna pengar. Minus för bidrag mm, plus för skatteintäkter.

Med att 'ha råd' bör man räkna in snarare den förändring samhället genomgår genom att man tar in människor som på olika sätt till stor del hamnar i ett b-lag. Man får en ökad segregering och ett ökat främlingsskap. Det i sin tur leder till motsättningar och fördomar, vilket i sin tur cementerar motsättningarna och 'b-laget' ännu mer. Ett moment 22 som är svårt att bryta. DET är kostnaderna för invandringarna.

Det är å andra sidan inget som är skrivet i sten. Om man på ett vettigt sätt kan införliva invandrare i samhället så blir denna kostnad obetydlig. Samtidigt minskar minustalen i den kalkyl som ofta diskuteras på FL och byts ut mot positiva siffror (skatteintäkter). Det antal som kommer hit måste snarare stå i proportion till hur många man kan ta hand om och få in i samhället. Eftersom asyldelen av invandringen är ganska liten i sammanhanget kan ju denna i vilket fall kvarstå. Ju fler som blir en aktiv del i samhället, desto större utrymme skapas i framtiden att hjälpa andra. Vad detta innebär i exakta siffror gällande antalet vi tar in kan jag inte säga, det varierar över tid beroende på vilka insatser man sätter in samt konjukturen i landet.   

• Gung Ho
    Quintus Zebra skrev 2013-01-22 01:27:54 följande:
    Fast nu var det en rent ekonomisk debatt vi hade.

Jag håller inte med dig om din analys ovan. T.ex. att invandringen skulle skapa fördomar och motsättningar. Mycket tyder på det motsatta. Att fördomar gror snabbare i länder och områden med ganska lite invandring.

Samtidigt finns det självklart problem. Men man bör nog titta mer på de som sprider fördomar och som försöker skapa motsättningar eller på de som med sin politik skapar mer ekonomiskt utanförskap.

Ja, det är därför vi ser en sådan minskning av politiska partier som har någon typ av organiserat 'främlingsskap' som politisk ide... Obestämd

Du liksom många är fast i tänket 'de som sprider fördomar'. Det finns ingen hemlig konspiration där dolda krafter organiserar sig för att 'sprida fördomar'. Självklart finns det fördomar i samhällen utan några invandrare, men där spelar de mindre roll. Det finns ju inga som kan utsättas för dem. 'De som sprider fördomar' existens är en mekanism av invandringen som den ser ut i dags påverkan på samhället (se min tidigare post). Det startar inte med politiker, det är ett resultat av hur vissa uppfattar samhället. I viss mån gör man en korrekt analys av problemet. Lika barn leka bäst, är man medveten om det kan man lättare motverka effekterna av att man är olika. Om man istället låtsas som ingenting så får man SD i riksdagen till slut. 
  • Gung Ho
    Quintus Zebra skrev 2013-01-22 02:15:46 följande:
    1. Ja, och det är därför vi ser att dessa partier ofta växer sig ännu starkare i länder där det knappt finns någon invandring? Det är därför SD har några av sina allra allra starkaste fästen i orter där det knappt bor en enda invandrare?

2. Sverige har en invandring per capita som är en av de högsta i Europa. Ändå var Sverige ett av de sista länderna i Europa som fick in ett parti av denna sort i sitt parlament.

3. Det är många som påstår det du påstår, jag har dock sällan sett några konkreta belägg. Jag tycker helt enkelt inte din analys håller.

4. Sen skall man inte heller glömma när SD kom in i riksdagen. Att det skedde i en djup lågkonjunktur. Rent historiskt sett hänger lågkonjunkturer och missnöjespartier ofta väldigt tätt ihop.

5. Det finns ingen hemlig konspiration. Det är människor och organisationer som helt öppet sprider dessa myter och dessa fördomar och konservativa idéer. I Europa har dessa organisationer och idéer funits i flera årtionden, men de har fått ett ökat inflytande. Och detta påverkar även Sverige. Det finns även organisationer som öppet jobbar för ökade klyftor i samhället, även om historien visar att detta ofta skapar ökade motsättningar och fördomar. Det är väl inte märkligt att vilja lägga ansvaret på dem som faktiskt aktivt arbetar för att påskynda den här utvecklingen?

6. Att lika barn skulle leka bäst, är ännu en tes som jag knappt någon gång har sett några belägg för. T.ex. så verkar Östasiater som rent kulturellt ligger väldigt långt ifrån oss ha lättare att passa in i samhället än medelsvensson har? Och de värsta konflikterna verkar ju ofta bryta ut mellan människor som ofta har både gemensam historia och likartad kultur. Se på alla familjekonflikter. Eller alla krig mellan grannländer i Europa och världen. Se på konflikter mellan Kristna och Judar, mellan muslimer mer olika inriktning, mellan Engelsmän och Skottar och Irländare. Mellan olika "Jugoslaviska" folk. Mellan Kineser och Japaner. Mellan Japaner och Koreaner. Och så vidare. Och så vidare.
    1. Åh, så SD är inte starka i Södertälje, utan där det finns mer svenskar. Ja det var verkligen nyheter.
    2. Och? Motsäger inte något jag sagt. Vi har ett väl utbyggt socialt system och i grunden ett ganska homogent samhälle både vad gäller ekonomi och etnicitet. Det har gjort att effekterna jag nämner (b-laget, främlingsskap) inte fått samma snabba effekt som i andra samhällen. Ju knappare resurser, desto snabbare hamnar man i den situationen.
    3.  Nej, jag har noterat att du inte tycker det. Jag har över tid noterat att allt annat än din förklaring om de 'onda rasisterna' som tydligen har som huvudintresse att sprida ondska är fel i dina ögon.
    4. Var det en djup lågkonjuktur 2010? Njae svarar jag på den frågan. Vi hade haft en lågkonjuktur, men återhämtning hade börjat och prognoserna såg allt ljusare ut.
    5. De har i princip alltid funnits. Det du skall fråga dig är varför de plötsligt får gehör. Vad skiljer samhället idag från tidigare. Jo en allt mer ökande segregering och främlingsskap där invandrare i mångt och mycket blir ett b-lag.
    6.  'Lika barn leka bäst' är ett ordspråk. Men det motsvarar en socialpsykologisk sanning, nämligen att vi tenderar att tillskriva de som är lika oss positiva drag samt behandla dem bättre. DUH! Vad tror du främlingsfientlighet har sin 'naturliga' grund i, för att vi är så lika?
  • Gung Ho
    Quintus Zebra skrev 2013-01-24 01:10:56 följande:
    1. Jodå. Men med ca 7% så är Södertälje inte med på topptiolistan över SD´s starkaste kommuner. www.svd.se/nyheter/inrikes/politi k/valet2010/har-ar-sd-storst-och-minst_5366905.svd

2.  Fast i flera av de länder där liknande partier firar triumfer, där finns det knappt några invandrare. Jag har inte sett ett enda belägg som styrker att din tes. Bara löst resonemang.

3. Nja, jag har ju aldrig i mitt liv kallat någon för ond rasist, så du har nog blandat ihop mig med någon annan. Det finns politiska partier och nyhetssajter och debattörer runt om Europa som under några årtionden har ägnat väldigt mycket tid åt att sprida "information" om invandringens påstådda problem och om diverse PK-konspirationer och annat. Efter 9/11 fick dessa rörelser ännu en knuff framåt. Samtidigt finns det andra rörelser som medvetet jobbar för att dra ned på välfärdssystemen.  Och det har visat sig att när människors ekonomiska situation blir mer osäker så verkar fler söka sig till de "enkla svaren".

4. Det var och är en djup ekonomisk kris i Europa. Självklart påverkar den oron även oss.

5. Nej, många av dessa invandringskritiska partierna är relativt unga. Att SD inte fick gehör när de fortfarande hade tydliga nazikopplingar är ju inte så konstigt. Som sagt. Titta på Finland eller så gott som vilket europeiskt  land du vill. Denna typ av parti har vind i seglen i många länder, ganska oberoende av ifall de har en omfattande invandring eller ej.

6. Har du några som helst belägg för denna socialpsykologiska "sanning"?
    1. Som sagt...att de har en så pass hög andel trots en stor andel 'invandrare' betyder ju att många 'svenskar' (många fler än riksgenomsnittet) röster på SD. Tror du det beror på att invandring ses så positivt i Södertälje. Tror du att det beror på att man inte känner att det inneburit problem? Tror du att det är en slump?

2. Jag pratar främst om Sverige iof. Det är du som alltid drar in andra länder.

3. Ngt tillspetsat så klart. Men 'mörkermännen' (mitt ordval på ditt resonemang) återkommer alltid. Det är rasister som 'förleder' befolkningen. Det är inte samhällets utseende som gör att dessa får gehör, det är tydligen en slump att SD-lika krafter får fäste...

4. Ännu en gång, pratar inte om Europa utan om Sverige.

5. Fast samtidigt så måste man ju titta på vilken effekt ett parti får. Om ett parti mot invandrare inte har några invandrare att propagera mot, är det då ngt större problem? Relativt till landet där invandrare är en större andel.

6. Ja, jag har läst en del socialpsykologi, kulturantropologi, sociologi och konfliktvetenskap (ca 200p). Alla berör hur vi definierar 'den andre' (dvs de som inte är som oss på olika sätt). Det är ungefär som att säga 'har du belägg för att solen lyser'. Varför jag tog upp socialpsykologi är därför att det är där man under mest kontrollerade former undersökt detta.  
    Orkar inte leta upp min litteratur så jag gjorde en enkel googling..(du vet sökmotorn)http://www.psychologytoday.com/blog/handy-psychology-answers/201101/the-psychology-prejudice-and-racism
    Läs särskilt 'In in-group prejudice natural'.

Vad som är våra egen grupp kan variera, men överlag är lika närmare än olika. Dock varierar vilka som är de definierande egenskaperna. Tex kan skillnad i ras vara helt irrelevant så länge det finns en 'stereotyp' vi kan identifiera oss med. Här kan man tex ta upp asiater vs nordafrikaner. Buddhims vs Islam. Det finns en bild (en stereotyp) av en av kategorierna som till större del kan identifieras liknande den egna gruppen, därför blir den mindre hotfull. Åt andra hållet kan den andra kategorins upplevas som mer främmande, vilket resulterar i en mindre positiv attityd till den gruppen.

I ett samhälle med hög välfärd blir konkurrensen inte så hård. Eftersom vi inte ställs i konkurrens mot andra på samma sätt blir grupptillhörigheten som urskiljande faktor inte lika viktig. När tillgångar är knappa tenderar vi att fokusera mer på skillnader och blir den egna gruppen blir viktigare. 
    Stereotypisering förstärks tex av uppfattningen att många invandrare inte har jobb utan lever på bidrag (det jag benämnde som ett uppfattat b-lag). Det i sin tur gör att de får ännu svårare att få jobb, vilket i sin tur leder till större bidragsberoende, etc, etc.

Man kan jämföra med den nationalistiska andan i Sverige, som är relativt låg jämfört med många länder. Det beror i grunden på att vi inte varit invaderade eller i krig på länge, samt att vi i grunden har en relativt homogen befolkning kulturmässigt. Nationalism har inte någon viktigare funktion i samhället, då det finns få faktorer som kan splittra det. Jämför det med tex USA som i grunden består av en nation av många kulturella identiteter. Man har dessutom ofta varit i konflikt/krig, även om man inte varit invaderade på länge. Där har den nationalistiska tanken en starkt enande funktion, men iom landets uppbyggnad inkluderar den i princip alla som tar den till sig. Utmanad = egna gruppen blir viktig. Det gäller i Sverige självklart både 'svenskar' och 'invandrare'.     

• Gung Ho

Btw, att man skall behöva förklara varför vi tenderar att uppfatta de som är lika oss själva mer positivt än de som är annorlunda sänkte min uppfattning av dig ganska rejält.... Det är grundläggande gruppbeteende på gymnasienivå.

• Gung Ho

Vidare, 'botemedlet' mot detta 'grupptänk' är att förhindra att förutsättningarna där gruppen blir en definierande faktor uppstår. Där handlar det om välfärd och resurser samt att se till att stereotypisering inte underlättas (b-laget). Att kraftigt motverka 'ghettobildning' där grupper isolerar sig med människor av den 'egna gruppen' är en annan sak.  Det gäller åt båda hållen. Det är inte bra med 'bara svenskar', och det är heller inte bra med 'många invandrare'. Det tenderar att skärpa skillnade mellan grupperna. Den dominerande gruppen (de som är flest) tenderar att bli fjärmande från den andra gruppen (vilket gör dem främmande), medan den mindre gruppen iom sin utsatthet kan vända sig inåt. Vad som uppfattas som 'mindre' hör samman med hur samhället ser ut i stort, och vad som uppfattas som 'normalt'.

Därav att ta in så många invandrare vi kan på ett effektivt sätt kan få in i samhället (arbete, bostad, etc). På så sätt minimerar vi förutsättningarna för att den gruppen skall utskilja sig avsevärt ekonomiskt och socialt. Kulturella skiljeliner blir då mindre viktiga i hur gruppindelning sker. Det finns inget enkelt svar på 'hur många' det är. Det är dels kopplat till vilka resurser/processer man sätter in (inte bidrag, utan metoder att underlätta integration i samhället) men också vilka resurser som finns i samhället. Du tog tex själv upp att SD kom in under en lågkonjuktur. Nu var 2010 snarare en återhämtning från en tidigare lågkonjuktur, men i princip är resurser en viktig faktor. Sedan har vi en humanitär avvägning. När är det 'rätt' att säga stopp för att ge de man tar in en bättre chans? Hur många är 'lagom' för att få en förändring av samhället som sker i en stabil takt (upplevd osäkerhet gör att vi vänder oss mer till ingruppen).   

• Gung Ho
    Aurelia01 skrev 2013-01-24 14:29:26 följande:
    Ja, det är klart att det beror på vad olikheten består i. Själv är jag tolerant gentemot mycket - folk får bli Hare Krishna om de vill, det kan till och med vara intressant att höra om - men inte brott eller bidragsfusk.
    Definierande 'olikheter' kan variera både mellan människor och grupper, men även över tid och situation.
  • Gung Ho
    Aurelia01 skrev 2013-01-26 00:42:24 följande:

Absolut! Och jag har som sagt inget emot att folk är olika, så länge som det inte är på något negativt sätt. Har har och har haft vänner som uppfattats som töntar och avvikande av ANDRA, men som jag har hittat guldkorn i. Bara man kommit bakom den avvisande och misstänksamma fasaden, som byggts upp på grund av dålig behandling under flera decennier...

Det jag vänder mig emot, är när man tar hit en stor grupp som är mycket olik oss på de flesta plan, och som därför är svårintegrerad i samhället och arbetslivet. För då blir de en börda för oss. Och jag tycker att det är konstigt att man inte får prata om det. Man FÅR kritisera en svensk flicka som hoppar av skolan och börjar föda barn vid 15, fastän hennes kille inte heller har arbete och inkomst. Men gör en somalisk flicka samma sak, så är det helt OK för att "det är deras kultur"..? 

Problemet är i grunden inte gruppen i sig utan hur gruppen tas emot. Med dagens politik pådriver man ghettofiering och utanförskap (både kulturellt, socialt och ekonomiskt) genom att inte se till att de som kommer hit kommer in i samhället. Det är en fråga om 'plats' men även om resurser. 
    Det är lustigt hur krampaktigt vissa här håller kvar vid att detta är en bra modell och vågar sig på att tänka nytt...
  • Gung Ho

Det är ganska tragikomiskt hur TS har rasistiska (eller rättare sagt etniskt baserade fördomar) och sen blir arg och stött när hon fått betalt med samma mynt. Visserligen blir inte två fel lika med rätt, men man skall nog akta sig för att kasta sten i glashus iaf. Att hon sen inte inser att hon är 'rasist' själv är det tragikomiska.

• Gung Ho

BRÅ menar att brottoffersundersökningar placerar Sverige på en 'medelnivå' (i europa) vad gäller våldtäkt.

• Gung Ho
    Ejder skrev 2013-01-31 21:06:31 följande:
    Vi lurar bara oss själva. Självklart är det idioti att vara tillsammans med någon från en annan kultur. Det visar all forskning.

All forskning?

Vilken då? 
  • Gung Ho
    The Seeker skrev 2013-02-02 19:11:17 följande:
    Det är lätt att bli rasist pga okunskap.
    Vart hittar en rasist kunskapen ?  

Lite överförenklat...
  • Gung Ho
    SD2014 skrev 2013-04-29 15:28:17 följande:
    Invandrartjejer är så jävla kaxiga orka ha en sådan tjej, nej tack svenska kvinnor vill jag ha detta är trots allt Sverige så sluta snacka skit om svenskar.

Då kan vi väl börja med att lära oss svenska innan vi klagar på andra?
Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..