• Persisk

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Är ny på sidan, 19 år och blivande mamma.
    Jag vet att man absolut inte ska dra alla över en kam men varför är de flesta svenskar smygrasister?
    Jag har / haft många svenska vänner, vi har haft bra relation men när vi har tjafsat så kommer deras rasistiska sida fram, det är allt från kränkande ord samt ''varför bor du i Sverige ' ''flytta tillbaka till ditt land'' ''jävla iranie trash'' osv. Jag blev jätte förvånad, för vi har alltid stått varandra mycket nära men helt plötsligt efter lite tjafs så kommer deras rasistiska sida fram. Detta är 2:e gången jag har varit med om sånt, bröt nyligen kontakten med ytterligare en Svensk tjej kompis till mig efter en vild diskussion om henne och varför hon är så billig och ligger runt med alla. Hon blev jätte arg i slutet så kom hon med rasistiska och kränkande ord. Vi har känt varandra i 4 år men nu har vi sagt upp kontakten. Vissa har svårt & acceptera sanningen..

Känns som att ni inte gillar utlänningar, men ni leker/spelar att ni gillar oss, men vid det rätta tillfället så släpper ni bomben, dvs visar er rasistiska sida.

Varför är ni på detta viset? vet att inte alla svenskar är det men ni som är det, varför kommer er ''rätta'' sida fram helt plötsligt som ett bombnedslag? 

• Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..
  • Gung Ho
    Ejder skrev 2013-01-31 21:06:31 följande:
    Vi lurar bara oss själva. Självklart är det idioti att vara tillsammans med någon från en annan kultur. Det visar all forskning.

All forskning?

Vilken då? 
  • Dorian Ertymexx
    Ejder skrev 2013-01-31 21:06:31 följande:
    Vi lurar bara oss själva. Självklart är det idioti att vara tillsammans med någon från en annan kultur. Det visar all forskning.

Så vem som helst som är ihop med mig är en idiot??
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Lindsey Egot the only one

Dorian

Självklart! Men det är väl tur att det finns idioter?

• Dorian Ertymexx
    LindaEfraim skrev 2013-01-31 23:27:33 följande:
    Dorian

Självklart! Men det är väl tur att det finns idioter?

Hahaha, nåja, inte tillräckligt många i så fall...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.

Fast är ungersk kultur så jätte olik svensk?
    Det är ett lätt tempo och man har lätt för att känna sig hemma i Ungern som svensk.
    Den vilar på en kristen grund, nja fast ungrarna har sin Istvan och Imre dyrkan.
    Ni är nog mer lika finnarna. De gillar bastubad och de gillar termalbad.
    En finska är vad du ska ha Dorian.
    En svensk borde egentligen inte gifta sig eller bli tillsammans med någon annan än en svensk om man ser till hur vi lever. En sydeuropé sitter ju med hela släkten och har middagar varje dag och tar hand om varann i med och motgångar.
    Vilken svensk skulle klara av det?

• Ejder
    Adamn skrev 2013-01-31 21:25:21 följande:

I grunden ska man naturligtvis acceptera att ens barn när de är myndiga ska få välja partner själva, det är ingen dagisverksamhet man sysslar med.

Sedan kan man ju också se hur länder i mellanöstern som Saudi Arabien behandlar sina invandrare? I slavliknande situationer där invandrarna inte har några rättigheter överhuvudtaget. Så visst kan man med fog påstå att Sverige har väldigt lite problem med rasism jämfört med andra länder..  
    Vad pratar du om. Att Iran utnyttjar utländsk arbetskraft betyder inte att de är rasister. Bara att de ser till sina egna intressen främst. Något vi också borde göra.
  • Cogito ergo sum
    LindaEfraim skrev 2013-01-26 13:48:16 följande:
    Vet även invandrare som gjort samma sak. Kanske inte de från Mena men andra tex sydamerikaner.
    Lite fördomsfull där kanske?
  • Drusilla01
    LindaEfraim skrev 2013-02-01 07:17:02 följande:
    Fast är ungersk kultur så jätte olik svensk?
    Det är ett lätt tempo och man har lätt för att känna sig hemma i Ungern som svensk.
    Den vilar på en kristen grund, nja fast ungrarna har sin Istvan och Imre dyrkan.
    Ni är nog mer lika finnarna. De gillar bastubad och de gillar termalbad.
    En finska är vad du ska ha Dorian.
    En svensk borde egentligen inte gifta sig eller bli tillsammans med någon annan än en svensk om man ser till hur vi lever. En sydeuropé sitter ju med hela släkten och har middagar varje dag och tar hand om varann i med och motgångar.
    Vilken svensk skulle klara av det?

Vad man tycker om en kultur kan flyta upp och ner beroende på vilka människor man träffar, och i vilket sammanhang.

När jag bodde i Österrike för 16-17 år sedan, så åkte jag ofta över till den närmaste ungerska staden: Sopron. För att allting var så mycket billigare där, när man kom med västvaluta. Efter vad jag såg av Ungern då, uppfattade jag det som efterblivet! Underhållet på husen var eftersatt, det fanns halvt nedrasade hus som folk uppenbarligen bodde i, stora fuktfläckar på fasaderna, och ommålning hade inte skett sedan före kriget uppenbarligen. Många människor var fattigt och sjaskigt klädda. Och så detta att inte ens servicepersonalen talade engelska (dock fanns det en del som talade tyska).

Nu har jag dock en ungersk brevvän sedan många år. Han är välutbildad och intelligent. Skriver på helt felfri och nyanserad engelska. Är väldigt ansvarsfull, gör det mesta för sina pojkar - de går både i bra skolor, musikskolor och schackskolor. Han planerar deras framtid! Hela familjen är aktiv i kyrkan (en ortodox gren), som spelar mycket stor roll för dem. De går i kyrkan varje söndag, han spelar ofta orgel och pojkarna sjunger i gosskören, de åker på familjeläger med kyrkan på somrarna och så. De har en nära familjesammanhållning med hans och fruns syskon och föräldrar - hjälper varandra mycket. Han har många kloka åsikter (d.v.s. samma åsikter som jag ) och så vidare. Så nu har min bild av Ungern och ungrarna höjts!  

...the glory that was Greece and the grandeur that was Rome...

Drusilla

Jag var i Ungern i somras. Så jag kan jämföra dagens Ungern mot Sveriges. Sverige var inte heller lika modernt för 15-20 år sedan. Det är mycket nya villor, snygga välputsade med snygga planerade trädgårdar i de byar och städer vi var i men även områden där hus inte fått det underhåll som behövs. Likadant i Sverige.
    Hus i förorterna "miljonprogrammen" är enormt eftersatta och ägarna har inte pengar för att renovera dessa lägengetslängor utan att höja hyran så de som bor där inte har råd. Det finns nyrika och människor har det bättre ställt idag än när du var där men visst ruckel fanns och finns överallt. Vi åkte bil, Danmark, Tyskland Tjeckien, Slovakien, Ungern och hem Österrike, Tyskland, Danmark. Det var fler hus i Tyskland, Tjeckien och definitivt Slovakien som såg mer tjaskigt ut än i Ungern.

• Drusilla01

Fast DEN graden av misär, som mötte en så fort man for över gränsern till Ungern, fanns ingenstans i Sverige vid samma tid. Det hade inte varit lagligt att låta människor bo så.

Min brevvän har berättat att kommunen inte får äga o hyra ut lägenheter i Ungern. Det är lag på det! Utan de är hänvisade till privata hyresvärdar, alternativt som han bor: fyra familjer har gått samman om ett hus som innehåller fyra lägenhetet. Detta är nog en del av problemet. Det blir mycket bråk när det uppstår ett renoveringsbehov, och någon i huset inte kan betala sin del och inte kan eller vill ta ett banklån. 

...the glory that was Greece and the grandeur that was Rome...
Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..