Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..
LindaEfraim skrev 2013-02-01 07:17:02 följande:
Fast är ungersk kultur så jätte olik svensk?Det är ett lätt tempo och man har lätt för att känna sig hemma i Ungern som svensk.
Den vilar på en kristen grund, nja fast ungrarna har sin Istvan och Imre dyrkan.
Ni är nog mer lika finnarna. De gillar bastubad och de gillar termalbad.
En finska är vad du ska ha Dorian.
En svensk borde egentligen inte gifta sig eller bli tillsammans med någon annan än en svensk om man ser till hur vi lever. En sydeuropé sitter ju med hela släkten och har middagar varje dag och tar hand om varann i med och motgångar.
Vilken svensk skulle klara av det?
Vad man tycker om en kultur kan flyta upp och ner beroende på vilka människor man träffar, och i vilket sammanhang.
När jag bodde i Österrike för 16-17 år sedan, så åkte jag ofta över till den närmaste ungerska staden: Sopron. För att allting var så mycket billigare där, när man kom med västvaluta. Efter vad jag såg av Ungern då, uppfattade jag det som efterblivet! Underhållet på husen var eftersatt, det fanns halvt nedrasade hus som folk uppenbarligen bodde i, stora fuktfläckar på fasaderna, och ommålning hade inte skett sedan före kriget uppenbarligen. Många människor var fattigt och sjaskigt klädda. Och så detta att inte ens servicepersonalen talade engelska (dock fanns det en del som talade tyska).
Nu har jag dock en ungersk brevvän sedan många år. Han är välutbildad och intelligent. Skriver på helt felfri och nyanserad engelska. Är väldigt ansvarsfull, gör det mesta för sina pojkar - de går både i bra skolor, musikskolor och schackskolor. Han planerar deras framtid! Hela familjen är aktiv i kyrkan (en ortodox gren), som spelar mycket stor roll för dem. De går i kyrkan varje söndag, han spelar ofta orgel och pojkarna sjunger i gosskören, de åker på familjeläger med kyrkan på somrarna och så. De har en nära familjesammanhållning med hans och fruns syskon och föräldrar - hjälper varandra mycket. Han har många kloka åsikter (d.v.s. samma åsikter som jag ) och så vidare. Så nu har min bild av Ungern och ungrarna höjts!