• Persisk

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Är ny på sidan, 19 år och blivande mamma.
    Jag vet att man absolut inte ska dra alla över en kam men varför är de flesta svenskar smygrasister?
    Jag har / haft många svenska vänner, vi har haft bra relation men när vi har tjafsat så kommer deras rasistiska sida fram, det är allt från kränkande ord samt ''varför bor du i Sverige ' ''flytta tillbaka till ditt land'' ''jävla iranie trash'' osv. Jag blev jätte förvånad, för vi har alltid stått varandra mycket nära men helt plötsligt efter lite tjafs så kommer deras rasistiska sida fram. Detta är 2:e gången jag har varit med om sånt, bröt nyligen kontakten med ytterligare en Svensk tjej kompis till mig efter en vild diskussion om henne och varför hon är så billig och ligger runt med alla. Hon blev jätte arg i slutet så kom hon med rasistiska och kränkande ord. Vi har känt varandra i 4 år men nu har vi sagt upp kontakten. Vissa har svårt & acceptera sanningen..

Känns som att ni inte gillar utlänningar, men ni leker/spelar att ni gillar oss, men vid det rätta tillfället så släpper ni bomben, dvs visar er rasistiska sida.

Varför är ni på detta viset? vet att inte alla svenskar är det men ni som är det, varför kommer er ''rätta'' sida fram helt plötsligt som ett bombnedslag? 

• Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..
  • Dorian Ertymexx
    Thomas66 skrev 2013-01-16 17:43:18 följande:
    Bara att du räknar ut vad det kostar för ca 50000 invånare att få bidrag ( Kan inte normen ). Samt vad skola och div personal kostar. För inte ens du kan väl påstå att en socialsekreterares lön är en tillgång för ekonomin ?

Ehm, jo, det är det. Du verkar fast i det gamla, kortlivade idiottänket om "närande och tärande". Ekonomer har slaktat, mördat och brännt den idén för länge sedan, och spritt askan ut i världsrymden. ALLA som jobbar är närande, även om de får lön från statskassan.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Thomas66
    Rikard skrev 2013-01-15 23:43:17 följande:
    Menar du att det bara finns ett visst antal jobb i ett land och att detta inte ändras om befolkningen ökar eller minskar?
    Startas det inga nya företag så blir det givettvis inga flera jobb om befolkningen ökar. Men du kanske räknar skatttepengar som något som bara finns ?
  • Dorian Ertymexx
    Thomas66 skrev 2013-01-16 17:46:53 följande:
    Startas det inga nya företag så blir det givettvis inga flera jobb om befolkningen ökar. Men du kanske räknar skatttepengar som något som bara finns ?

Tja, tekniskt sett så jo, skattepengar "bara finns". Och det behövs inte nödvändigtvis nya företag, gamla företag eller att myndigheter och sociala tjänster anställer hjälper också. Poängen är att pengarna ska gå runt, inte att de ska samlas någonstans.
  • Thomas66
    Quintus Zebra skrev 2013-01-16 14:26:30 följande:
    Ja, absolut. Men det ena utesluter inte det andra. Man kan göra båda. När något som detta inträffar reagerar olika människor på olika sätt. Och det är naturligt med flera olika manifestationer. Och det har också blivit så i detta fallet. I Kortedala har sedan dådet flera antivålds-manifestationer genomförts. Och Nationaldemokraterna hade ett torgmöte mot ”dagens mångkulturella samhällsexperiment”.            

Vissa tyckte att dådet väckte en del rasistiska reaktioner och ville demonstrera mot detta. Och återigen, jag ser inte varför detta upprör? Att demonstrera mot rasism är väl positivt?  De flesta gillar väl inte rasism, eller?

Iof är det ju ett samhällsexperiment. Men kan inte se brunskortorna som något större problem, är kanske 20-30 i min stad ungefär som afa, samma pack i mina ögon.Kan inte tänka mig att någon lyssnar på dem, utan att man mest ser dom som onödiga varelser som bara kostar pengar.
  • Thomas66
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-16 17:46:38 följande:

Ehm, jo, det är det. Du verkar fast i det gamla, kortlivade idiottänket om "närande och tärande". Ekonomer har slaktat, mördat och brännt den idén för länge sedan, och spritt askan ut i världsrymden. ALLA som jobbar är närande, även om de får lön från statskassan.
    Nä, sedan bör man givettvis ha sjukvård mm, men att tro att det är bra för ekonomin.Tex att jag springer där varje dag,och betalar 100kr är ju ingen större vinst för samhället.Eller tror du att äldrevård är bra för ekonomin med? 
  • Thomas66
    pontus1992 skrev 2013-01-16 17:22:47 följande:

herregud skrämmande att läsa

Men kom igen Pontus, vad tror du att Ts tycker om dig?
  • Thomas66
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-16 17:48:37 följande:

Tja, tekniskt sett så jo, skattepengar "bara finns". Och det behövs inte nödvändigtvis nya företag, gamla företag eller att myndigheter och sociala tjänster anställer hjälper också. Poängen är att pengarna ska gå runt, inte att de ska samlas någonstans.

Vet man inte vad man ska göra med ett ev överskott, så kan man ju alltid betala av på stattsskulden. Du låter ju lite blå nu, mera konsumtion är alltid bra ? Man kan tolka saker lite som man vill, men statliga/ personliga utgifter är sällan bra att ha för mycket av.
  • Dorian Ertymexx
    Thomas66 skrev 2013-01-16 18:11:14 följande:

Vet man inte vad man ska göra med ett ev överskott, så kan man ju alltid betala av på stattsskulden. Du låter ju lite blå nu, mera konsumtion är alltid bra ? Man kan tolka saker lite som man vill, men statliga/ personliga utgifter är sällan bra att ha för mycket av.

Nej, jag skrev inte att konsumtion alltid är bra. Jag skrev att ha pengar sittandes i statskassan inte är bra.

Ironiskt nog är det bra att ha en viss mängd statsskulder också. Fråga mig inte om logiken i det, men det har något med inflation och deflation att göra, om jag minns det hela korrekt.  
  • Thomas66
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-16 18:20:53 följande:

Nej, jag skrev inte att konsumtion alltid är bra. Jag skrev att ha pengar sittandes i statskassan inte är bra.

Ironiskt nog är det bra att ha en viss mängd statsskulder också. Fråga mig inte om logiken i det, men det har något med inflation och deflation att göra, om jag minns det hela korrekt.  

Kanske är som när folk tycker att det är bra att ha mycket i lån då man får tillbaka 30% ( men att man betalar resterade glöms nog bort ) av räntorna på skatten. Men tror att det är bättre  som i Norges fall att ha cash.
  • Dorian Ertymexx
    Thomas66 skrev 2013-01-16 18:28:09 följande:

Kanske är som när folk tycker att det är bra att ha mycket i lån då man får tillbaka 30% ( men att man betalar resterade glöms nog bort ) av räntorna på skatten. Men tror att det är bättre  som i Norges fall att ha cash.

Nej, det är inte vad "folk" tycker, utan vad ekonomer och experter tycker. Vad "folk" tycker ser jag som i stort sett irrelevant i frågor där expertkunskap är det relevanta.
Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..