• Persisk

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Är ny på sidan, 19 år och blivande mamma.
    Jag vet att man absolut inte ska dra alla över en kam men varför är de flesta svenskar smygrasister?
    Jag har / haft många svenska vänner, vi har haft bra relation men när vi har tjafsat så kommer deras rasistiska sida fram, det är allt från kränkande ord samt ''varför bor du i Sverige ' ''flytta tillbaka till ditt land'' ''jävla iranie trash'' osv. Jag blev jätte förvånad, för vi har alltid stått varandra mycket nära men helt plötsligt efter lite tjafs så kommer deras rasistiska sida fram. Detta är 2:e gången jag har varit med om sånt, bröt nyligen kontakten med ytterligare en Svensk tjej kompis till mig efter en vild diskussion om henne och varför hon är så billig och ligger runt med alla. Hon blev jätte arg i slutet så kom hon med rasistiska och kränkande ord. Vi har känt varandra i 4 år men nu har vi sagt upp kontakten. Vissa har svårt & acceptera sanningen..

Känns som att ni inte gillar utlänningar, men ni leker/spelar att ni gillar oss, men vid det rätta tillfället så släpper ni bomben, dvs visar er rasistiska sida.

Varför är ni på detta viset? vet att inte alla svenskar är det men ni som är det, varför kommer er ''rätta'' sida fram helt plötsligt som ett bombnedslag? 

• Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..
  • Quintus Zebra
    Quintus Zebra skrev 2013-01-15 20:02:21 följande:
    Nuvarande takt? Har du fakta som tyder på att Sveriges ekonomi stadigt blir sämre?

Stadigt mycket sämre, skulle det stå!
    Se min profilbild: Oavsett olikheter hjälper vi varandra hela tiden! Mångkultur är vackert!
  • Dorian Ertymexx
    Servilia skrev 2013-01-15 16:28:54 följande:

Nu var det inte jag som skrev det. Men tycker du själv att första man bör göra när en oskyldig, snäll, svensk gammal man nästan har misshandlats ihjäl av invandrare, är att gå ut och demonstrera för... fler invandrare..?

Nej, man demonstrerade emot att man dömer ut ALLA invandrare för att några misshandlade en man.

Litet som när folk protesterar mot att man drar hela SD över en kam när järnrörsgänget kallar unga kvinnor för "lilla hora".   
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2013-01-15 16:45:17 följande:
    Vad menar du? Att vi skall sluta bekämpa rasism för att rasisterna har rätt? Vissa folkgrupper är per definition sämre och ondare än "oss"? Och det därför är  ok att döma alla som har en viss hudfärg eller härkomst eller religion på förhand bara för att ett litet antal individer från dessa grupper har begått avskyvärda brott?. Eller missförstår jag?

Menar du att vi skall döma alla invandrare trots att mönstren är tydliga.
    95% av alla invandrare blir aldrig misstänkta för grova brott. Hur kan det då vara modigt att döma dem på förhand? Är det inte modigare att stå upp för en alt mer utsatt grupp och slåss mot myter och fördomar och rasism?

Du vet mycket väl att jag skulle kunna räkna upp betydligt fler brott än de du nämner ovan som är minst lika avskyvärda som har begåtts av svenskar eller andra "västerlänningar". Kanske borde du ställa dig frågan om varför du väljer att göra negativa generaliseringar om "icke-västerländska" grupper och varför du inte generaliserar likadant om "västerländska" människor?

*ryggdunkar litet*
  • Thomas66
    Quintus Zebra skrev 2013-01-15 09:15:16 följande:

Hyllade förövarna? Gjorde man? Hur då? Hyllade man verkligen dessa grova brottslingar så är det självklart inte ok.

Men ett antirasistiskt tåg är ju ingen hyllning till våldsverkare! Ett antirasistiskt tåg borde väl så gott som alla tycka om? För dom flesta är väl emot rasism?

Våldsverkarna själva ska fördömas och kritiseras. Men det är inte ok att döma andra vars enda "brott" är att de har liknande hudfärg eller härkomst som förövarna. Och eftersom detta vad jag förstår skedde på nätet i ganska hög utsträckning efter dådet så är en antirasistisk manifestation långt ifrån ologisk. Förstår som sagt inte riktigt varför folk som inte är rasister reagerar negativt på detta.

Idiot! Man kör väl ett tåg mot våld ?
  • Thomas66
    Quintus Zebra skrev 2013-01-15 20:02:21 följande:

Nuvarande takt? Har du fakta som tyder på att Sveriges ekonomi stadigt blir sämre?
    Vad tror du ? Om det nu kommer 50000 nya invånare per år som det inte finns jobb till.
  • Dorian Ertymexx
    Thomas66 skrev 2013-01-15 20:47:30 följande:
    Vad tror du ? Om det nu kommer 50000 nya invånare per år som det inte finns jobb till.

Du har rätt. Vi måste stoppa barnafödandet!
  • Thomas66
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-15 20:49:21 följande:

Du har rätt. Vi måste stoppa barnafödandet!

Ja det är ju sant, eller invandringen. Bara att folk får välja, egna barn eller ta emot andra.
  • Quintus Zebra
    Thomas66 skrev 2013-01-15 20:47:30 följande:

Jag tror inget. Nationalekonomi är mycket mer komplicerat än så. Det borde väl vara ganska lätt att belägga om Sveriges ekonomi blev sämre i samma takt som invandringen ökar?
    Se min profilbild: Oavsett olikheter hjälper vi varandra hela tiden! Mångkultur är vackert!
  • Thomas66
    Quintus Zebra skrev 2013-01-15 21:19:37 följande:

Jag tror inget. Nationalekonomi är mycket mer komplicerat än så. Det borde väl vara ganska lätt att belägga om Sveriges ekonomi blev sämre i samma takt som invandringen ökar?

Nä det är det inte, om du lever själv på din lön så blir det bättre.Men om ni lever 2 på din lön så blir det sämre. Sen om bnp blir högre hjälper det ju inte dig= ett företag med hög omsätting behöver inte gå bra, det kan lika gärna kursa. Samma med inkomster som är lägre än utgifterna = Godnatt
  • Thomas66
    Quintus Zebra skrev 2013-01-15 17:14:52 följande:
    Sen om det är människoliv du vill rädda så är det nog inte främst invandringen du bör fokusera på.

I Sverige begås ca 100 mord per år, och jag vet att att det florerar siffror som tyder på att det är fler. Men det finns andra dödsorsaker som drabbar fler. Cirka 1500 personer tar årligen livet av sig. Cirka 4000 dör av blodförgiftning. Cirka 290 dör i trafiken. Cirka 4000 dör av blodförgiftning. 400 personer dör av leverskador som beror på alkoholkonsumtion (och alkoholen är ju även en starkt bidragande faktor bakom många dödsolyckor och våldsbrott). För att bara ta några exempel.

Att fokusera så mycket på vad några enstaka våldsverkare har för hudfärg eller härkomst är nog inte det vi främst borde syssla med. Vi bör som sagt göra allt för att minska våldet, men lär även kunna rädda många om vi istället satsar på att ta hand om de som mår psykiskt dåligt, försöker förändra vår alkoholkultur, försöker bli ännu bättre på trafiksäkerhet och försöker nå ut med information om symptomen bakom blodförgiftning/sepsis så att folk söker vård i tid.

Varför släpper vi då in 50000 människor, om du inte anser att vi räddar deras liv, är det bara för att dom ska få komma hit och åka skidor kanske?
Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..