• Persisk

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Är ny på sidan, 19 år och blivande mamma.
    Jag vet att man absolut inte ska dra alla över en kam men varför är de flesta svenskar smygrasister?
    Jag har / haft många svenska vänner, vi har haft bra relation men när vi har tjafsat så kommer deras rasistiska sida fram, det är allt från kränkande ord samt ''varför bor du i Sverige ' ''flytta tillbaka till ditt land'' ''jävla iranie trash'' osv. Jag blev jätte förvånad, för vi har alltid stått varandra mycket nära men helt plötsligt efter lite tjafs så kommer deras rasistiska sida fram. Detta är 2:e gången jag har varit med om sånt, bröt nyligen kontakten med ytterligare en Svensk tjej kompis till mig efter en vild diskussion om henne och varför hon är så billig och ligger runt med alla. Hon blev jätte arg i slutet så kom hon med rasistiska och kränkande ord. Vi har känt varandra i 4 år men nu har vi sagt upp kontakten. Vissa har svårt & acceptera sanningen..

Känns som att ni inte gillar utlänningar, men ni leker/spelar att ni gillar oss, men vid det rätta tillfället så släpper ni bomben, dvs visar er rasistiska sida.

Varför är ni på detta viset? vet att inte alla svenskar är det men ni som är det, varför kommer er ''rätta'' sida fram helt plötsligt som ett bombnedslag? 

• Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..
  • Thomas66
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-13 22:46:41 följande:

Du missar poängen. Hela KULTUREN ger stöd åt sådant beteende. Här som i USA. Vi hade ju ett liknande fall här, en ung grabb som förgrep sig på två skolkamrater vid olika tillfällen. Han blev hyllad, de blev slutshameade.

Lite som i Kortedala! Ett övergrepp av nysvenskar, och ett par dagar senare så kör man ett antiracist tåg.Vad tycker du om det ?
  • Dorian Ertymexx
    Thomas66 skrev 2013-01-14 22:37:38 följande:

Lite som i Kortedala! Ett övergrepp av nysvenskar, och ett par dagar senare så kör man ett antiracist tåg.Vad tycker du om det ?

Jag ser inte vad det ena har med det andra att göra?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Rikard skrev 2013-01-14 06:25:42 följande:
    Dorian, jag tror att du avser våldtäkten i Bjästa utanför Örnsköldsvik, där en ung tjej utsattes för en hatkampanj för att hon anmält en våldtäkt och därmed "förstört" för pojken. De "officiella" i detta sammanhang var bland annat prästen, som "tyckte synd om pojken". www.dn.se/kultur-noje/nyheter/vi-tappade-haka...

Det låter som det ja. Tack!
  • Shaggy Doo
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-14 22:56:31 följande:

Brist på nyanserat tänkande kanske?
  • Dorian Ertymexx
    Shaggy Doo skrev 2013-01-14 22:57:33 följande:
    Brist på nyanserat tänkande kanske?

Nope, inte det minsta. Brist på non sequitor-tänkande däremot, ja, kanske.
  • Servilia
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-14 22:56:31 följande:

Att man hyllar förövarna..?
  • Mammamamman
    Vitamin skrev 2013-01-14 21:20:48 följande:
    Jag tycker att det är mycket märkligt att Sverige skuldbeläggs och får skit för att vi tar emot och ger försörjning till människor som har det svårt i sina hemländer.

Sverige har sedan lång tid tagit emot invandrare av olika kategorier: För stunden gäller det afrikanska analfabeter som kommer från trampade jordgolv, det är krigstraumatiserade aggressiva ynglingar, snarstuckna araber, lättkränkta muslimer. Det skickades hit finska krigsbarn. Det kom "gästarbetare" på 60-talet, många bor fortfarande kvar men talar eller förstår knappt svenska.

Om jag som svensk flyttar från Skåne till Dalarna, eller från Arboga till Åmål, ligger det på mig som nyinflyttad att hitta min plats i tillvaron, skaffa mig nya vänner och bekantskaper, att fungera i grannskapet, att skaffa mig ett jobb och en bostad, och att visa mig välvilligt inställd och anpassa mig till hur det fungerar just där.
    Även jag som nyinflyttad svensk kommer jag att betraktas med misstänksamhet, kollas av grannar, själv få bjuda in mig till samtal, söka upp och erbjuda min hjälp till föreningen jag vill vara med i, heja först på personerna jag möter, osv.

Massor av invandrade människor håller sig på sin kant, vill inte/anstränger sig inte för att lära sig språket, de startar sina enga föreningar där inte andra nationaliteter får vara med, de håller sig med sina egna landsmän och ser ner på/ undviker andra kulturer och religioner, vare sig det är svenska eller andra nationaliteter.
    -Men då är det helt i sin ordning? Nej, det tycker jag inte.

Men jag tror att del är helt normalt att man söker sig till sina likar när man inte är på hemmaplan,att man umgås med folk där man känner igen sig. Flyttar jag till Somalia och hittare en svensk förening där,hade jag direkt anslutit mig till dom.
    Jag tror inte heller att personer som flyttar hit ser ner på oss,det är vi som tror att dom gör det.
    Jag har ett exempel på hur man dras till sina egna,jag var i Egypten för något år sedan och där på Hotellet träffar jag en gammal skolkamrat som jag aldrig har umgåtts med,inte ens pratat med i skolan, Vi båda sken och och hälsade,hängde sen ihop hela semstern och även efter den,det hade aldrig hänt om vi setts på gatan här i Göteborg
  • Furstinna

Finns rasism från båda sidor. Tyvärr lägger man mer fokus på det ena. Visst finns det svenska smygrasister men även en helt del rasism mot svenskar. Dessutom verkar du var en fantastisk trevlig "vän". Att kalla sina vänner billiga är ett säkert sätt att behålla dem ;)

• Mammamamman
    Furstinna skrev 2013-01-15 07:40:09 följande:
    Finns rasism från båda sidor. Tyvärr lägger man mer fokus på det ena. Visst finns det svenska smygrasister men även en helt del rasism mot svenskar. Dessutom verkar du var en fantastisk trevlig "vän". Att kalla sina vänner billiga är ett säkert sätt att behålla dem ;)

Ha ha,jag TS förstår nog inte att hon blir bemött så som hon bemöter oavsett var hon kommer ifrån och det är just sånt här som skapar en flodvåg av pajkastning
  • Furstinna

Mammamamman: Japp. Men sen måste man nog vara ganska dum i knoppen som inte förstår bättre än att kasta ur sig massa vanföreställningar om svenska kvinnor till svenska kvinnor och tro att man ska bli bemött med respekt.

Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..