• ser91

Munkpeppar?

Hej! Jag och slutade med p-piller i februari 2010, då jag och min sambo ville börja försöka bli gravida. Hösten 2011 påbörjade vi utredning och har fått veta att vi är "oförklarligt barnlösa". Jag har regelbunden ägglossning och min sambos spermier är nästan för bra. Vi fick prova 3 omgångar med pergotime, 2 av försöken var det för många ägg och det tredje misslyckades tyvärr ändå. Vi har också provat på ivf. Ett försök hittills, som tyvärr fick avbrytas då inget av äggen blev befruktade. Vi väntar nu på att kliniken ska öppna efter jul/nyår för att kunna påbörja nästa försök. Hörde talas om att munkpeppar hjälpt många. Ni som har erfarenhet av detta, kan det hjälpa även vid regelbunden menscykel? Läst att det bl.a används vid cykel- och pms-besvär annars. Vill ha tips och råd, och framför allt hopp! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Munkpeppar?
  • cesse26

Funka inget bra för mig dock 
    Fick humörsvängningar som aldrig för och kroppen kände sig allmänt ur balans .
    skaffa två burkar och tog bara ca 14 tabletter .
    Apiforce har funkat bättre för min del  

• Saras74

När ska man sluta då? Vid ÄL? Jag vet inte ens om jag har ÄL då jag har positivt ÄL test i 4-5 dagar i rad vilken av dagarna av dom som är ÄL-dagen.

• Blingbling

Jag brukar inte känna av min ÄL, men när jag kör Munkpeppar känner jag av det. Slutar med MP gör jag inte förrän jag är helt säker på att ÄL har varit. Utslag på ÄL-testet varar ju flera dagar då LH-hormonet ökar ju tätare inpå ÄL man kommer , men det är ju när teststrecket är som absolut starkast (och sedan tonar ner då LH-nivåerna går ner igen) som ÄL inträffar 12-36 timmar efter det. Så det är ju bara att du kör MP tills dess att ÄL-stickan inte ger mer utslag och kanske plussar på någon extra dag - då har ÄL i varje fall varit.

• Saras74
    Blingbling skrev 2013-11-24 11:40:11 följande:
    Jag brukar inte känna av min ÄL, men när jag kör Munkpeppar känner jag av det. Slutar med MP gör jag inte förrän jag är helt säker på att ÄL har varit. Utslag på ÄL-testet varar ju flera dagar då LH-hormonet ökar ju tätare inpå ÄL man kommer , men det är ju när teststrecket är som absolut starkast (och sedan tonar ner då LH-nivåerna går ner igen) som ÄL inträffar 12-36 timmar efter det. Så det är ju bara att du kör MP tills dess att ÄL-stickan inte ger mer utslag och kanske plussar på någon extra dag - då har ÄL i varje fall varit.

Då får jag ta munkpeppar tills jag får negativt test efter positivt test för att vara helt säker. Ska höra vad läkaren säger imorgon om det blir hormoner nästa cykel, om inte så testar jag nog munkpeppar och hoppas det funkar på mig.
  • Saras74
    Blingbling skrev 2013-11-24 11:44:24 följande:
    Det är 24-36 timmar efter den stora LH-stegringen på ÄL-testet som ÄL sker - inget annat. Här finns mycket info om hur ÄL funkar: www.familjeliv.se/Forum-1-2/m9811255.html

Jag är ändå inte säker på att jag har ÄL. Har lagt tråden bland mina favoriter för att läsas senare.
  • Blingbling

Ok, ja jag kan ju inte säga något om du har ÄL eller ej, men jag vet i varje fall vilken skillnad det gjorde för mig när jag tar Munkpeppar i en cykel - då märkte jag av den! Läkarna sa till mig för ett år sedan att jag behövde hormoner för att kunna bli gravid (har passerat 40 år). Det var då som jag istället gick på Munkpepparn som ju är örter och det fungerade ju hur bra som helst. Jag blev gravid med hjälp av det både i januari och februari (2 missfall på två månader). Sedan fick jag Pergotime utskrivet och jag tog det i kombination med Munkpeppar i juli - gravid igen och ännu ett missfall.
    Körde enbart en Pergokur (utan MP) nu i oktober och blev gravid, men ett supertidigt MF just i dagarna innebär att jag nu ska gå på Munkpeppar igen. För mig känns det som att det är det som hjälper mig bäst.

Det var lite om min story      

• Saras74
    Blingbling skrev 2013-11-24 16:35:12 följande:
    Ok, ja jag kan ju inte säga något om du har ÄL eller ej, men jag vet i varje fall vilken skillnad det gjorde för mig när jag tar Munkpeppar i en cykel - då märkte jag av den! Läkarna sa till mig för ett år sedan att jag behövde hormoner för att kunna bli gravid (har passerat 40 år). Det var då som jag istället gick på Munkpepparn som ju är örter och det fungerade ju hur bra som helst. Jag blev gravid med hjälp av det både i januari och februari (2 missfall på två månader). Sedan fick jag Pergotime utskrivet och jag tog det i kombination med Munkpeppar i juli - gravid igen och ännu ett missfall. Körde enbart en Pergokur (utan MP) nu i oktober och blev gravid, men ett supertidigt MF just i dagarna innebär att jag nu ska gå på Munkpeppar igen. För mig känns det som att det är det som hjälper mig bäst. Det var lite om min story      

Men både MP och Pergotime fyller väl ingen funktion, det blir ju kaka på kaka och det skulle inte jag våga experimentera med. Jag reagerar dessutom med ÖS på första enkel kur Pergotime, fick avbryta andra kuren efter 1 dag. Har inte ens fått mens än efter förra kuren utan en blödning bara men inte mens.
  • Blingbling

Jag har tagit MP i ett år nu, så jag har koll på läget när det gäller den grejen, men man ska inte kasta sig på båda grejerna med en gång. Jag blir inte ÖS av Pergon iaf. I den här bebisverkstan är nog det allra bästa att gå på magkänslan på vad som känns bäst för en själv

• Saras74
    Blingbling skrev 2013-11-25 11:08:19 följande:
    Jag har tagit MP i ett år nu, så jag har koll på läget när det gäller den grejen, men man ska inte kasta sig på båda grejerna med en gång. Jag blir inte ÖS av Pergon iaf. I den här bebisverkstan är nog det allra bästa att gå på magkänslan på vad som känns bäst för en själv

Jo, trodde inte heller jag skulle bli det men blev kraftigt ÖS av en enkel kur Pergotime.
Svar på tråden Munkpeppar?