• ser91

Munkpeppar?

Hej! Jag och slutade med p-piller i februari 2010, då jag och min sambo ville börja försöka bli gravida. Hösten 2011 påbörjade vi utredning och har fått veta att vi är "oförklarligt barnlösa". Jag har regelbunden ägglossning och min sambos spermier är nästan för bra. Vi fick prova 3 omgångar med pergotime, 2 av försöken var det för många ägg och det tredje misslyckades tyvärr ändå. Vi har också provat på ivf. Ett försök hittills, som tyvärr fick avbrytas då inget av äggen blev befruktade. Vi väntar nu på att kliniken ska öppna efter jul/nyår för att kunna påbörja nästa försök. Hörde talas om att munkpeppar hjälpt många. Ni som har erfarenhet av detta, kan det hjälpa även vid regelbunden menscykel? Läst att det bl.a används vid cykel- och pms-besvär annars. Vill ha tips och råd, och framför allt hopp! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Munkpeppar?
  • Pimpinellan

ser: beklagar! Jag vet ju precis hur det känns,3 ÄP utan ET fick jag ihop... 2 ggr befruktades ett ägg,men dog dagen därpå. Exakt vilka metoder och mediciner och styrkor har du haft? Byte av alla kan hjälpa faktiskt,men läkaren får väl avgöra. Är man svårstimulerad-vilket du ju inte är så värst,inte denna gång i var fall- säger min läkare att långa plus högst dos Menopur är bäst.

DHEA-vad ska det göra egentligen och hur kan man ta in det om det är olagligt? Inget för ren "tant" som mig antar jag,det får bli EA här.

• Tuvalina

DHEA används av alla funktionsmedicinare i Sverige. Mia Lundin pratar om det här tex. DHEA för män som vill bodybuilda kanske är en sak men annars förstår jag inte varför det är förbjudet att säljas i hälsokosten i Sverige. Det finns att köpa lagligt på recept om man kan få en läkare att skriva ut det i fertilitetssyfte och då heter det prasteron.

EA, vad är det?

• Pimpinellan
    Tuvalina skrev 2013-04-10 17:40:54 följande:
    DHEA används av alla funktionsmedicinare i Sverige. Mia Lundin pratar om det här tex. DHEA för män som vill bodybuilda kanske är en sak men annars förstår jag inte varför det är förbjudet att säljas i hälsokosten i Sverige. Det finns att köpa lagligt på recept om man kan få en läkare att skriva ut det i fertilitetssyfte och då heter det prasteron.

EA, vad är det?
    Jag är så gammal så ingen läkare skulle skriva ut det till mig. Får läsa länken sen. Känner igen namnet prasteron dock. Synd det inte fanns när jag började i infertilitetsträsket...

EA är embryoadoption,vi ska göra det så fort det bara går. Enklare och billigare än ÄD,men man gör som man vill. Glad
  • Pimpinellan
    Tuvalina skrev 2013-04-10 18:02:56 följande:
    Okej, är du över 44?

Exakt 44 (45 i år),är det nån magisk gräns eller för just DHEA?
  • ser91
    Pimpinellan skrev 2013-04-10 17:11:03 följande:
    ser: beklagar! Jag vet ju precis hur det känns,3 ÄP utan ET fick jag ihop... 2 ggr befruktades ett ägg,men dog dagen därpå. Exakt vilka metoder och mediciner och styrkor har du haft? Byte av alla kan hjälpa faktiskt,men läkaren får väl avgöra. Är man svårstimulerad-vilket du ju inte är så värst,inte denna gång i var fall- säger min läkare att långa plus högst dos Menopur är bäst.

DHEA-vad ska det göra egentligen och hur kan man ta in det om det är olagligt? Inget för ren "tant" som mig antar jag,det får bli EA här.
    Har sprayat (tror den heter supricur eller nått sånt), 2 puffar 3 ggr dagligen i nästan 3 veckor, sen 1 puff 3 ggr dagligen i 10 dagar, samtidigt som jag sprutat med 225 enheter puregon.

Första gången sprayade jag nästan 4 veckor (2 puffar 3 grg dagligen) innan sprutstart pga fel av läkaren. Sprutade med 150 enheter puregon i typ 6-7 dagar, och fick sedan höja dosen till 225. Fick då 6 ägg, inget befruktades normalt (fick ej veta om celldelningen var felet).

Denna gång fick jag som sagt 9 ägg, varav ett befruktades men ej delades.

Tydligen var bara ett ägg moget denna gång (det som befruktades). På vul i fredags sa läkaren att de skulle se om reproduktionscentrum eventuellt ville skjuta fram ÄP någon dag, då 4 ägg skulle vara fullt mogna i  lördags och resten var runt 11-14 mm. Fick ta ett extra blodprov för att säkerställa värdena. Men reproduktionscentrum ville ej skjuta fram ÄP. Kanske hade det varit bättre att vänta någon dag, vad vet jag?

Undrar också om den sk "korta metoden" skulle kunna vara ett alternativ för mig. Mår så dåligt av sprayen och vill hinna med ett försök innan de har semesterstängt. 
  • Tuvalina

Ser91, testa korta!! Det kan göra susen. Testa även menopur! Och låt de sjutton i mig vänta och plocka äggen när de är riktigt mogna!! Jag är så trött på att inte jag kräver mer och har nu bestämt mig för att i fortsättningen göra det! Gör det du med!

• Blingbling

Men ser91....vad är det jag läser....det där var inte kul alls!!! Fy farao vad orättvist allt är! Trodde det skulle gå vägen ju.... Men det sista man tappar är ju hoppet och jag hoppas att du hinner en gång till innan semestern börjar!

• ser91
    Tuvalina skrev 2013-04-10 22:10:43 följande:
    Ser91, testa korta!! Det kan göra susen. Testa även menopur! Och låt de sjutton i mig vänta och plocka äggen när de är riktigt mogna!! Jag är så trött på att inte jag kräver mer och har nu bestämt mig för att i fortsättningen göra det! Gör det du med!
    Min sambo ska prata med dem idag. Jag orkar inte tala med dem själv. Har varit så himla mycket skit i våra liv på sistone att jag snart inte pallar mer, är rädd att gå in i väggen och bli utbränd eller totalt deprimerad. Jag bad honom fråga så vi vet lite mer om typ korta metoden, eller om man kanske bara behöver vänta en mens istället för 2. (väntar man 2 så påbörjar man ju långa metoden 1 vecka innan nästa mens, dvs den tredje från nu, och det blir nog mitt i deras semesterledighet) Glad

Bara i år, har jag varit sjukskriven 7 veckor i streck pga att jag var med om en liten olycka. Bara för att vara på den säkra sidan röntgades mitt huvud (hade ej slagit i det eller så). På röntgen upptäcktes då en förändring på ett blodkärl i hjärnan. Jag fick svaret att jag riskerade att få en hjärnblödning (22 år gammal). Läkarna tog evigheter på sig med flera undersökningar och resultat skickades varje gång till akademiska i Uppsala. Sedan blev jag "friskförklarad" (att jag bör kunna leva som vanligt med förändringen). De sa också att det ej behövdes någon mer utredning. Här om dagen fick jag hem en tid för att genomgå EEG. Rynkar på näsan

Min sambos morfar ligger för döden i en svår muskelsjukdom + att han har kol som gör allt ännu värre. Troligtvis bara dagar/någon vecka kvar för honom. Fick för några veckor sedan veta att min morfar har cancer i båda lungorna och i magen. Sen troligtvis även någon mer stans då läkarna fortfarande ej hittat var cancern startat.

Sen måste vi också laga vårt hustak som vi upptäckt inte är bra på ett ställe. Kanske måste hela bytas.

Jag och min sambo kör med "Oturen måste ju vända någon gång". Så vi försöker hålla hoppet uppe. Har ju iaf fortfarande 3 landstingsbetalda försök kvar då båda de första avbrutits utan ET.

Svar på tråden Munkpeppar?