• ser91

Munkpeppar?

Hej! Jag och slutade med p-piller i februari 2010, då jag och min sambo ville börja försöka bli gravida. Hösten 2011 påbörjade vi utredning och har fått veta att vi är "oförklarligt barnlösa". Jag har regelbunden ägglossning och min sambos spermier är nästan för bra. Vi fick prova 3 omgångar med pergotime, 2 av försöken var det för många ägg och det tredje misslyckades tyvärr ändå. Vi har också provat på ivf. Ett försök hittills, som tyvärr fick avbrytas då inget av äggen blev befruktade. Vi väntar nu på att kliniken ska öppna efter jul/nyår för att kunna påbörja nästa försök. Hörde talas om att munkpeppar hjälpt många. Ni som har erfarenhet av detta, kan det hjälpa även vid regelbunden menscykel? Läst att det bl.a används vid cykel- och pms-besvär annars. Vill ha tips och råd, och framför allt hopp! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Munkpeppar?
  • Tuvalina
    Pimpinellan skrev 2013-03-18 16:44:31 följande:
    Lämnade tråden eftersom jag omöjligt kan få egna barn,men jag käkar ju ac-och r.r- för att få bra äl och regelbunden mens och för det funkar den utmärkt ju! Äl dag 12,13,12 och 12 senaste månaderna mot total kaos stora delar av förra året. Glad PMS:en blir avsevärt värre,men jag tog proggisar sist mot det plus den lite skrala mensen och det funkar. Äl-flytningar redan nu dag 9,blir nog äl senast dag 11 denna gång.
    Får du alltså värre PMS med Agnus Castus? Låter ju dock bra att du fått mer regelbunden mens!

• Pimpinellan
    Tuvalina skrev 2013-03-19 22:21:19 följande:
    Får du alltså värre PMS med Agnus Castus? Låter ju dock bra att du fått mer regelbunden mens!

Ja,nåt hysteriskt ont i brösten redan en vecka efter äl! Så redan då vet jag att det är kört,jag vill ju ha ett litet hopp fram tills BIM i alla fall... Med proggisar har jag inget ont så tydligen beror pms på progesteronbrist. Men mindre spottings-nästan inga alls- och som sagt bra äl och helt regelbunden mens så det är ju alltid nåt. Glad
  • ser91

Sprayar på här! Sprutstart på onsdag. Fick mens förra söndagen och slutade i tisdags. Har sedan dess haft små bruna blödningar/rester varje dag. Brukar kunna ha så den första dagen efter att mensen slutat på riktigt (brukar ha mens 3 dagar, rester dagen efter det). Så nu känns det lite konstigt att det fortfarande kommer brunt. Inte bara när jag torkar mig, utan måste ha trosskydd. Bör man oroa sig?  
    Var inte så här sist jag sprayade..

Hoppas allt är bra med er och att ni kämpar på med MP! Glad Läser ikapp så fort jag missat något! 

• Pimpinellan

ser: det är jättevanligt med utdragen mens när man sprayar. Hade nog jag alla gånger. Du hade nog bara tur förra gången och nu är du mer normal. Glad Lugna puckar m.a.o!

• ser91
    Pimpinellan skrev 2013-03-24 14:24:46 följande:
    ser: det är jättevanligt med utdragen mens när man sprayar. Hade nog jag alla gånger. Du hade nog bara tur förra gången och nu är du mer normal. Glad Lugna puckar m.a.o!
    Skönt att höra! Glad Bara att hoppas att utgången blir bättre denna gång. Vecka 15 är det tänkt att äggplock och insättning ska ske. Förra gången blev det ju tyvärr bara äggplock, då inget ägg befruktades normalt..
  • Pimpinellan
    ser91 skrev 2013-03-24 17:28:48 följande:
    Skönt att höra! Glad Bara att hoppas att utgången blir bättre denna gång. Vecka 15 är det tänkt att äggplock och insättning ska ske. Förra gången blev det ju tyvärr bara äggplock, då inget ägg befruktades normalt..
    Jag har gjort 5 ÄP,men bara 2 ET så det vet jag tyvärr hur det är. Lägg på 2 IVF-behandlingar till som inte ens ledde till ÄP! Vi får hoppas det går för dig som för mig andra IVF:en,då fick jag nästan alla befruktade och 2 bra och gick till ET och blev gravid. Ja,det blev ju m.f förstås,men bra så långt menar jag. Har du bytt metod och mediciner? Kan hjälpa!
  • ser91
    Pimpinellan skrev 2013-03-24 18:46:13 följande:
    Jag har gjort 5 ÄP,men bara 2 ET så det vet jag tyvärr hur det är. Lägg på 2 IVF-behandlingar till som inte ens ledde till ÄP! Vi får hoppas det går för dig som för mig andra IVF:en,då fick jag nästan alla befruktade och 2 bra och gick till ET och blev gravid. Ja,det blev ju m.f förstås,men bra så långt menar jag. Har du bytt metod och mediciner? Kan hjälpa!
    Okej! Så himla tråkigt att det inte gått vägen för dig! Rynkar på näsan

De har inte bytt mediciner, dock ökat dosen puregon till 225. Förra gången startade jag på 150, men fick höja till 225 efter att blodprov visat låga värden. Fick som sagt ut 6 ägg den gången.. Så nu startar vi direkt med högre dos. Sprutstart på onsdag! Glad

Läkarna verkar hela tiden så positiva, då alla värden är bra och att jag är ung, de verkar inte ens oroliga. Håller hoppet uppe lite iaf! Är alltid orolig själv dock, när jag aldrig en fått ett mf, ingenting. Tycker det borde ta sig något iaf.. Funderar på att titta upp alternativ medicin/behandling typ akupunktur, om detta inte lyckas.
  • Pimpinellan

6 ägg med bara 150 är inte dåligt ändå och vad som sen hände vet de inte då? Ibland gör de ICSI bara för att nästa gång ifall man inte gått till ET förra omgången. Jag provade alla 4 sprutor,korta,långa,Boston,Ovitrelle och Pregnyl och allt sket sig så jag vet att jag har usla ägg. Du borde rimligen ha stor chans som är så ung,jag håller en tumme! Glad

• ser91
    Pimpinellan skrev 2013-03-25 17:51:06 följande:
    6 ägg med bara 150 är inte dåligt ändå och vad som sen hände vet de inte då? Ibland gör de ICSI bara för att nästa gång ifall man inte gått till ET förra omgången. Jag provade alla 4 sprutor,korta,långa,Boston,Ovitrelle och Pregnyl och allt sket sig så jag vet att jag har usla ägg. Du borde rimligen ha stor chans som är så ung,jag håller en tumme! Glad
    Tack för tumhållningen Glad

Var på blodprov i tisdags som visade att mina värden låg bra denna gången! Förra gången vid samma kontroll så var ju värdet alldeles för lågt. 

Har massa flytningar och svullen mage. Längtar tills nästa vecka. Har lyckats tagit ledigt hela nästa vecka, vilket känns skönt.
    Ska på vul imorgon, och då får jag veta när äl-sprutan ska tas, och vilka dagar det blir att åka till Uppsala nästa vecka. Bara hoppas att allt går som planerat! Glad
  • Pimpinellan

ser: låter som du får bättre resultat denna gång! Alla tummar fortsättningsvis förstås! Solig

För egen del fick jag mens 2 dar före BIM denna gång och var väldigt konfys över det tills jag kom på att jag glömt äta e-vitamin denna gång! Tydligen gör ac och r.r ihop att slemhinnan blir tunnare/lutealfasen kortare om man inte tar nåt annat mot det och uppenbarligen funkar e-vitamin. Det är nämligen det enda jag ändrat och det av ren glömska. Hade ju en burk hemma egentligen,men med 9 piller varje morron försvann den ur minnet. Nåja,fortsätter denna månad och sen bara måste vi boka EA snart. Tiden går och i sommar vill jag inte åka ner och ända tills hösten vill jag inte vänta!

Svar på tråden Munkpeppar?