• ser91

Munkpeppar?

Hej! Jag och slutade med p-piller i februari 2010, då jag och min sambo ville börja försöka bli gravida. Hösten 2011 påbörjade vi utredning och har fått veta att vi är "oförklarligt barnlösa". Jag har regelbunden ägglossning och min sambos spermier är nästan för bra. Vi fick prova 3 omgångar med pergotime, 2 av försöken var det för många ägg och det tredje misslyckades tyvärr ändå. Vi har också provat på ivf. Ett försök hittills, som tyvärr fick avbrytas då inget av äggen blev befruktade. Vi väntar nu på att kliniken ska öppna efter jul/nyår för att kunna påbörja nästa försök. Hörde talas om att munkpeppar hjälpt många. Ni som har erfarenhet av detta, kan det hjälpa även vid regelbunden menscykel? Läst att det bl.a används vid cykel- och pms-besvär annars. Vill ha tips och råd, och framför allt hopp! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Munkpeppar?
  • Tuvalina

BlingBling, låter som en jättebra idé att använda progesteron. Hur mycket av krämen har du tagit? En så liten klick som är märkt som en gul prick på baksidan av tuben är 5 mg. Du måste ta minst  20 mg per dag för att det ska ha någon effekt. Be annars att få utskrivet lutinus vaginala tabletter. De är bioidentiska som krämen. Vissa behöver mer. I de vaginala tabletterna är det stor dos. Jag har vid tillfällen delat på vaginaltabletterna och då tyckt jag funnit en bra balans. Jag har känt det eftersom ömheten i brösten har gått ned. Tänkt att det blivit balans då.

Jag har läst att man minst ska ha 50 - 60 i progesteronvärde för att det ska räknas som hållbart för en graviditet men enligt Sveriges refernsvärden så är det mindre. Har testat min progesteronhalt en gång och då hade jag 31 oh det var godkänt enligt referensvärde man som sagt... lite mer ska det nog vara för att man ska må bra.

Jag har förmodad östrogendominans eftersom jag har för svag ägglossning och ömma bröst i början på menscykeln. Denna cykel har det dock vare bättre. Kanske munkpepparns förtjänst

• Blingbling
    Tuvalina skrev 2013-03-07 19:59:02 följande:
    BlingBling, låter som en jättebra idé att använda progesteron. Hur mycket av krämen har du tagit? En så liten klick som är märkt som en gul prick på baksidan av tuben är 5 mg. Du måste ta minst  20 mg per dag för att det ska ha någon effekt. Be annars att få utskrivet lutinus vaginala tabletter. De är bioidentiska som krämen. Vissa behöver mer. I de vaginala tabletterna är det stor dos. Jag har vid tillfällen delat på vaginaltabletterna och då tyckt jag funnit en bra balans. Jag har känt det eftersom ömheten i brösten har gått ned. Tänkt att det blivit balans då. Jag har läst att man minst ska ha 50 - 60 i progesteronvärde för att det ska räknas som hållbart för en graviditet men enligt Sveriges refernsvärden så är det mindre. Har testat min progesteronhalt en gång och då hade jag 31 oh det var godkänt enligt referensvärde man som sagt... lite mer ska det nog vara för att man ska må bra. Jag har förmodad östrogendominans eftersom jag har för svag ägglossning och ömma bröst i början på menscykeln. Denna cykel har det dock vare bättre. Kanske munkpepparns förtjänst

Oj! 50-60 i värde!! Börjar fatta att det kan vara det som är felet för mig...det högsta värdet som jag haft uppmätt är 28! Känns faktiskt i underkant :-S Fram tills jag vet om jag har ett plus eller ej så kör jag med 20mg på krämen (typ kikärtas storlek). När jag plussar (om jag gör det) så ökar jag till den dubbla dosen/dag. Sedan hoppas jag ha de där vagiatorerna utskrivna så jag kan fortsätta med dem. Tack för tips om de bioidentiska - det känns tryggare med en sådan variant! Gott att höra att Munkpepparn gjort skillnad för dig
  • Blingbling

Måste bara korrigera lite....såg i mina provresultatspapper (långt ord det där * ler *) att mitt högsta värde under cykeln efter ÄL (då nivån är som högst) är 24...och de testerna togs för ett år sedan... Har insett att jag MÅSTE ha tillskott av progesteron när jag plussar igen.
    TACK snälla Tuvalina för infon om vad som rekomenderas i nivåer när man är gravid!  

• Blingbling

Jösses....det har jag ju inte ens tänkt på...att det är olika mätvärde/måttenheter! Det står nmol/l i testlistan, både på mitt värde och referensramen. Är det bättre/sämre?

• Tuvalina

Mätvärde nmol/l används i Sverige som de du tagit. Enligt Mia Lundin, barnmorska och forskare i bioidentiska hormoner så ska vi helst ligga på 63-90 nmol/l mellan dag 21-24. Alltså ännu mer än jag sa tidigare.... Så skaffa progesteron, låter som en mycket bra idé.

• Blingbling

Oj vad du är insatt och kan mycket Tuvalina! Skitbra att få tips, info och guidning av dig! Känns bra att veta detta när jag ska prata med läkaren i telefon på måndag, då har jag liksom något att grunda mina önskningar om progesterontillskott på.

När har du BIM den här månaden? Har redan börjat hålla tummarna för dig att Munkpepparn gör verkan och att du plussar framöver! 

• ser91

Håller tummarna för er Glad

Själv var jag på fertilitetskliniken igår och fick direkt börja med spray för ivf. De gjorde ett väldigt snabbt ul bara för att se så att "allt såg bra ut" inför spraystart, vilket det gjorde. Skulle jag mot förmodan vara gravid denna månad, så syns det väl inte på ul så tidigt? Är på dag 22 idag, alltså dag 21 igår.. (Planerad mens är 15/3)

Fick också med mina journaler hem, som jag bett om. Dock fanns inga blodprover med, men det stod bl.a. att jag t.ex. producerar flera ägg med pergotime TROTS mina små äggstockar. De har aldrig sagt något om att mina små äggstockar skulle kunna vara orsaken till problemen. Men jag har hur som helst inga ägglossningsproblem iaf. 

Så nu är vi igång igen med en ny ivf runda. Och denna gång kommer jag få en högre dos puregon i sprutorna redan från början. Förra gången höjdes dosen efter några dagar (då värdena var för låga). Om allt går enligt planeringen blir det äggplock och insättning vecka 15. Bara hoppas på att det denna gång kan bli något befruktat ägg också så att det blir någon insättning över huvud taget! Glad

• Blingbling
    Tuvalina skrev 2013-03-09 13:34:49 följande:
    Tack BlingBling, glad om jag kan hjälpa till lite Jag är bara på ägglossning +2 idag så än är det långt långt kvar! Min lutealfas är dessutom på 16 dagar ... Kram!!

Då fortsätter jag med tumhållningen ett bra tag till Kram
Svar på tråden Munkpeppar?