• Tuvalina

Munkpeppar?

Hej!!
    Jag har tagit munkpeppar denna månad. Fick utslag på ÄL test idag!

Tar ni det bara fram till ÄL eller hela cykeln. Som jag förstår det så balanserar agnus Castus både östrogen och progesteron och då tänker jag att det kan vara bra att ta det i lutealfasen med. Vad tänker ni?

• Tuvalina

Okej Blingbling då är det nog som jag hört också. Lite olika med andra ord.

Jag har börjat med Agnus Castus för att få balans i min cykel. Jag har förmodligen östrogendominans vilket gör att jag har ömma bröst i follikelfasen vilket man inte ska ha. Jag har svag ägglossning och för lite progesteron förmodligen relaterat till min ålder (42 år) så därför använder jag det nu för att bli mer fertil helt enkelt!

Låter tungt med två MF. Hoppas det kan vända snart . Varför tar du Munkpeppar?

• Tuvalina

BlingBling, låter som en jättebra idé att använda progesteron. Hur mycket av krämen har du tagit? En så liten klick som är märkt som en gul prick på baksidan av tuben är 5 mg. Du måste ta minst  20 mg per dag för att det ska ha någon effekt. Be annars att få utskrivet lutinus vaginala tabletter. De är bioidentiska som krämen. Vissa behöver mer. I de vaginala tabletterna är det stor dos. Jag har vid tillfällen delat på vaginaltabletterna och då tyckt jag funnit en bra balans. Jag har känt det eftersom ömheten i brösten har gått ned. Tänkt att det blivit balans då.

Jag har läst att man minst ska ha 50 - 60 i progesteronvärde för att det ska räknas som hållbart för en graviditet men enligt Sveriges refernsvärden så är det mindre. Har testat min progesteronhalt en gång och då hade jag 31 oh det var godkänt enligt referensvärde man som sagt... lite mer ska det nog vara för att man ska må bra.

Jag har förmodad östrogendominans eftersom jag har för svag ägglossning och ömma bröst i början på menscykeln. Denna cykel har det dock vare bättre. Kanske munkpepparns förtjänst

• Tuvalina

Mätvärde nmol/l används i Sverige som de du tagit. Enligt Mia Lundin, barnmorska och forskare i bioidentiska hormoner så ska vi helst ligga på 63-90 nmol/l mellan dag 21-24. Alltså ännu mer än jag sa tidigare.... Så skaffa progesteron, låter som en mycket bra idé.

• Tuvalina

Ser91, önskar dig lycka till med IVF behandlingen.
    Jag har gjort fyra IVF försök och nu står vi i kö för att göra äggdonation.

Det hände mig något konstigt igår. Jag hade ju positivt utslag på ÄL testet den 5 mars - det är många dagar sedan nu... Den 10 idag. Igår hade jag väldiga smärtor vid min äggstock. Höll på hela dagen tills det släppte på kvällen... det var ju isf fyra dagar efter det positiva ÄL-testet! Det kan väl inte vara ägglossning. Det är ju omöjligt... Tempen steg idag tydligt dessutom.

• Tuvalina

Vårt problem är nog att jag har endometrios + att jag endast har en äggstock kvar och jag är 42 år gammal vilket gör att äggen är lite trötta...

Vad tråkigt att inget ägg blev befruktat vid ert IVF-försök. Var de omogna äggen eller?

Du ska ju få en blödning efter att du sprayat i två veckor. Får du inte det kan du ta en gravtest. Det hinns upptäckas i tid i så fall.

• Tuvalina
    Blingbling skrev 2013-03-10 13:26:20 följande:

Ja...jag har ju faktiskt BIM just idag 10/3.. Ärligt talat så känns tant röd väldigt avlägsen just nu...istället har jag haft molvärk i tjejmagen sedan i måndags, en svullen mage ibland och allmänt slö och lat har jag också varit. Finns även några ytterligare små symptom som kan tyda på graviditet, men jag vet att kroppen kan luras...så jag tror inget förrän jag testat och det gör jag tidigast i morgon
    Åh, vad spännande! Då får vi se hur det ser ut i morgon då! Hoppas du kan få progesteron snart!
Svar på tråden Munkpeppar?