• ser91

Munkpeppar?

Hej! Jag och slutade med p-piller i februari 2010, då jag och min sambo ville börja försöka bli gravida. Hösten 2011 påbörjade vi utredning och har fått veta att vi är "oförklarligt barnlösa". Jag har regelbunden ägglossning och min sambos spermier är nästan för bra. Vi fick prova 3 omgångar med pergotime, 2 av försöken var det för många ägg och det tredje misslyckades tyvärr ändå. Vi har också provat på ivf. Ett försök hittills, som tyvärr fick avbrytas då inget av äggen blev befruktade. Vi väntar nu på att kliniken ska öppna efter jul/nyår för att kunna påbörja nästa försök. Hörde talas om att munkpeppar hjälpt många. Ni som har erfarenhet av detta, kan det hjälpa även vid regelbunden menscykel? Läst att det bl.a används vid cykel- och pms-besvär annars. Vill ha tips och råd, och framför allt hopp! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Munkpeppar?
  • Blingbling
    ser91 skrev 2013-02-16 09:06:37 följande:
    Idag har mensen dykt upp. Så det blev en cykel på 28 dagar och en lutealfas på 17 dagar! På´t igen bara 

Ok, bara att jobba på mot den försenade presenten till din sambo
  • Blingbling

Som lite info gällande Munkpeppar och AMH-värde så kan jag berätta att jag den 10:e jan var mitt uppe i min andra kur av pepparn och då sammanföll det med att jag fick testat mitt AMH. Pratade med en BM idag och hon ville inte avslöja värdet eftersom det ska en läkare göra längre fram, men den här BM sa att det "var ett väldigt bra värde och det absolut inte är något som jag alls behöver oroa mig för". Låter ju lovande, speciellt med tanke på att jag i höstas fick höra att jag skulle behöva hormoner för att ens kunna bli gravid... Tack till Agnus Castus för detta

• ser91
    Blingbling skrev 2013-02-19 18:36:39 följande:
    Som lite info gällande Munkpeppar och AMH-värde så kan jag berätta att jag den 10:e jan var mitt uppe i min andra kur av pepparn och då sammanföll det med att jag fick testat mitt AMH. Pratade med en BM idag och hon ville inte avslöja värdet eftersom det ska en läkare göra längre fram, men den här BM sa att det "var ett väldigt bra värde och det absolut inte är något som jag alls behöver oroa mig för". Låter ju lovande, speciellt med tanke på att jag i höstas fick höra att jag skulle behöva hormoner för att ens kunna bli gravid... Tack till Agnus Castus för detta
    Låter ju hur bra som helst! Glad

Själv har jag precis fått reda på att en bekant är med barn och ska få barn i sommar.  Blir avundsjuk och känns som att livet är så orättvist ibland. Värst av allt var när jag fick reda på att en bekant gjort abort (har ett barn sedan innan), usch va man önskar att man kunnat ta över graviditeten, och hur man känner avundsjuka för de som verkar kunna få barn hur lätt som helst! Önskar alla lycka, så är absolut inte irriterad eller arg på dessa personer! Glad

Vi har ju aldrig fått ett plus på 3 år nu, inget missfall, ingenting, och det känns så konstigt. Vi har allt i ordning för tillökning. Fasta jobb, bra ekonomi, hus med stor tomt och massa kärlek. Inget fel på någon av oss, och det känns som vi aldrig kommer lyckas. Usch, har haft en sådan känslodipp idag! Hoppas det vänder! Vore skönt att veta att vi kan bli gravida iaf! Sen att min hälsa verkar vara emot mig och att jag fortfarande går sjukskriven tär på mig och min sambo. Någon gång ska väl turen vända?! Glad
  • ser91

Jag har nog haft ägglossning för några dagar sedan. Är på dag 17 idag. Testade aldrig när äl inträffade, då sambon var bortrest dag 11-12 och förra månaden hade jag ju äl dag 11. Ville helt enkelt inte veta, då jag misstänker att vi missade äl pga hans jobbresa.

Så nu väntar jag väl egentligen bara på mens Glad Själv då blingbling? 

• Tuvalina

Hej!!
    Jag har tagit munkpeppar denna månad. Fick utslag på ÄL test idag!

Tar ni det bara fram till ÄL eller hela cykeln. Som jag förstår det så balanserar agnus Castus både östrogen och progesteron och då tänker jag att det kan vara bra att ta det i lutealfasen med. Vad tänker ni?

• Blingbling
    Tuvalina skrev 2013-03-05 17:33:54 följande:
    Hej!! Jag har tagit munkpeppar denna månad. Fick utslag på ÄL test idag! Tar ni det bara fram till ÄL eller hela cykeln. Som jag förstår det så balanserar agnus Castus både östrogen och progesteron och då tänker jag att det kan vara bra att ta det i lutealfasen med. Vad tänker ni?

Det där är lite olika besked om hur man ska göra. Jag har en väldigt regelbunden cykel och vill inte rubba den, så jag gör som de flesta gör - att sluta vid ÄL (tar väl kanske ett par dagar till för att vara helt säker på att ÄL skett), men det finns ju också de som tar hela cykeln...så jag tror man gör det som känns bäst helt enkelt Har du inte haft utslag på ÄL innan du började med MP eller hur kommer det sig att du ville testa Agnus Castus? * nyfiken *
  • Blingbling
    ser91 skrev 2013-03-05 16:20:13 följande:
    Jag har nog haft ägglossning för några dagar sedan. Är på dag 17 idag. Testade aldrig när äl inträffade, då sambon var bortrest dag 11-12 och förra månaden hade jag ju äl dag 11. Ville helt enkelt inte veta, då jag misstänker att vi missade äl pga hans jobbresa. Så nu väntar jag väl egentligen bara på mens  Själv då blingbling? 

Ja, här är det BIM -5 nu...men vi hade beslutat oss för att vänta en månad från att försöka eftersom det har varit MF 31/12 och 12/2...fast det blev ett mys ändå och det räcker ju faktiskt för att man ska kunna bli gravid. Så...vi får se vad som händer i slutet av helgen, men jag har inga känningar av symptom...fast det hade jag ju heller inte för en månad sedan. Bara att se vad tiden visar helt enkelt...fast man kan ju inte låta bli att analysera minsta känsla som dyker upp... Ok, jag håller tummar för dig iaf. Min kille är också bortrest i jobbet ibland, så jag vet hur förargligt och irriterande det kan kännas när resorna kommer samtidigt som ÄL - dålig kombo!
  • Tuvalina

Okej Blingbling då är det nog som jag hört också. Lite olika med andra ord.

Jag har börjat med Agnus Castus för att få balans i min cykel. Jag har förmodligen östrogendominans vilket gör att jag har ömma bröst i follikelfasen vilket man inte ska ha. Jag har svag ägglossning och för lite progesteron förmodligen relaterat till min ålder (42 år) så därför använder jag det nu för att bli mer fertil helt enkelt!

Låter tungt med två MF. Hoppas det kan vända snart . Varför tar du Munkpeppar?

• Blingbling

Tuvalina: Då är vi lika gamla - eller unga (vilket är roligare att skriva!) - kul! Jag fick besked av sjukvården i oktober att mina follikar var för små och få för att jag skulle kunna bli gravid på egen hand, jag skulle behöva hormoner för att kunna bli gravid. Men jag hade läst en hel del om Agnus Castus och förstått att den rätar ut hormonnivåerna (bl.a. höjer AMH och sänker FSH), så i mitten av nov drog jag igång med kur nr 1 av pepparn. Mitten av dec plussade jag efter en kännbar ÄL i mitten av cykeln (har tidigare inte känt av den alls på samma sätt). Blev MF, ny kur peppar, gravid ännu en gång, MF igen...och nu...ja efter en tredje kur peppar har jag BIM på söndag, så vi får se vad testtickan säger då. Men fertiliteten boostas i varje fall för mig med MP! Om man bara visste vad dessa MF beror på vore det ju trevligt...liksom lite lättare om man kunde påverka på något sätt. Tog ProgesterAll kräm den sista gången, då funkade det ju inte men jag kanske gör ett nytt försök igen när jag blir gravid nästa gång. Bara inte den är för svag för mig...kanske skulle behöva få starkare progesteron utskrivet... Ska kolla det med läkaren jag ska prata med på måndag. Har du testat din progesteronhalt? Vet du hur mkt som är minsta rekommenderade värde?

Svar på tråden Munkpeppar?