• ser91

Munkpeppar?

Hej! Jag och slutade med p-piller i februari 2010, då jag och min sambo ville börja försöka bli gravida. Hösten 2011 påbörjade vi utredning och har fått veta att vi är "oförklarligt barnlösa". Jag har regelbunden ägglossning och min sambos spermier är nästan för bra. Vi fick prova 3 omgångar med pergotime, 2 av försöken var det för många ägg och det tredje misslyckades tyvärr ändå. Vi har också provat på ivf. Ett försök hittills, som tyvärr fick avbrytas då inget av äggen blev befruktade. Vi väntar nu på att kliniken ska öppna efter jul/nyår för att kunna påbörja nästa försök. Hörde talas om att munkpeppar hjälpt många. Ni som har erfarenhet av detta, kan det hjälpa även vid regelbunden menscykel? Läst att det bl.a används vid cykel- och pms-besvär annars. Vill ha tips och råd, och framför allt hopp! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Munkpeppar?
  • Tuvalina

Ser91, undrar om inte du skulle testa DHEA. Har du normalt FSH värde?
    Nu ska ni köra ett IVF försök igen.
    Men jag tänker att DHEA kan hjälpa dina ägg att få bättre kvalitet. Kan vara nåt att fundera på i framtiden...

Har ni varit inne på den här superbra sidan förresten? www.fertilitetsguiden.com

Där finns mycket bra info!!

• Blingbling

Tuvalina: Japp, jag har kikat på den sidan, men tack för tipset Blä...cysta om man har otur när man tar Pergo...hmm... Ja kroppen verkar må fint här, men ändå...ok, jag funderar vidare på om jag ska köra den eller ej. Ägglossningsspruta...finns det sådant också! Man lär sig nya saker hela tiden...vad heter den typen av spruta? Ok, så du börjar redan vid ÄL även med den stora dosen progesteron....jag har ju kört krämen från ÄL men den är ju inte så stark.

• Tuvalina

När man gör IVF så börjar man alltid med progesteron vaggisar direkt efter ET och det kan man göra när man gör det i naturlig cykel med. Allt har ju att göra med hur stor brist man har.

Ägglossningssprutan heter ovitrelle.

• Blingbling

Ok, då förstår jag varför du tycker jag ska börja direkt efter ÄL - och jag håller med dig, för jag tycker själv det verkar som jag har en del brist även om läkarna i allmänhet tycker det är "normalt" så fort ett värde håller sig inom referensramarna. Tack för att du är min personliga rådgivare Tuvalina

• Blingbling

Tänkte berätta för alla att jag ju kört Munkpepparkurer sedan mitten av november och det sägs ju att pepparn bl.a. ska höja AMH-värdet och sänka FSH-värdet, samt räta till andra av kroppens hormoner. Nu har jag iofs inte testat mitt AMH tidigare, men läkaren som meddelade mig i måndags att jag hade ett värde på 0,84 tyckte att det var riktigt riktigt bra (för min ålder då gissar jag, är 42,5 år). Själv tror jag att munkpeppardropparna funkar väldigt bra för mig och att den är anledningen till att jag nu har ett så bra värde och att jag så lätt blir gravid...även om sjukvården i oktober (2012) sa att jag behövde hormoner för att alls kunna bli gravid då mina follikar både var små och få.

• Blingbling
    Tuvalina skrev 2013-03-15 00:46:53 följande:
    Låter super Blingbling! Tar du 20 droppar x 3?

Japp, full dos med 20 droppar 3ggr/dag. Läste någonstans att de rekommenderade mellan 20-30 droppar per gång, så ibland har jag varit uppe och nosat på 25 droppar per gång...men har man aldrig tidigare testat MP är det nog bäst att börja med 20 droppar per vattenglas.
  • Tuvalina

BlingBling, har du bestämt hur du ska göra? Ska du börja på dag 3 eller 5? Vad är för och emot pergo för dig?

Jag hade ju något skumt som hände. Trodde det blev ägglossning förra onsdagen men då var det ju bara dag 9... lite tidigt. Jag tog ägglossningssprutan för att "hjälpa" processen lite och på lördagskvällen verkade det som att jag fick en rejäl ägglossning för dagen efter steg tempen tydligt

Nu borde jag vara på ÄL +7 om det nu var ägglossning i lördags... Jag tar progesteron-vagitorier nu faktiskt för jag tyckte mig ana en liten brun nyans i flytningen i går... Att få spottings redan dag 6 efter ägglossning verkar ju vara lite väl tidigt... Vi får se vad denna cykel har med sig...

• Tuvalina

Det jag skulle säga var att munkpepparn har gjort något! Helt klart! Det har balanserat mig så jag har inte lika mycket PMS som jag brukar. Dock började det ömma i brösten i dag 7 dagar efter ÄL och det är ju tidigt egentligen... Jag äter ju munkpeppar hela cykeln.

• Blingbling

Bra Tuvalina att du kände av ÄL! Sedan är det ju perfekt att det verkar bli balans, för det är ju det som pepparn är till för Spännande att se vad det blir som händer på din front...öm i brösten 7 dgr efter ÄL...betyder bara en sak för mig då jag aldrig känner något i dem - om jag inte är gravid! Men vi är ju alla olika, så vi får väl se vad det betyder för dig. Jaa....idag är det lördag och jag är på dag 5 i cykeln och det är den dagen jag ska dra igång Pergokuren. Vill ta ett prat med min kille först (har inte träffat honom på en dryg vecka) innan beslut fattas om jag ska köra Pergo eller ej, men jag träffar honom om bara en kvart, så får vi se hur jag gör. Det gäller att vara taktisk och tänka lite längre fram också...kan inte säga mer just nu, men lovar att uppdatera så snart jag kan

Svar på tråden Munkpeppar?