• ser91

Munkpeppar?

Hej! Jag och slutade med p-piller i februari 2010, då jag och min sambo ville börja försöka bli gravida. Hösten 2011 påbörjade vi utredning och har fått veta att vi är "oförklarligt barnlösa". Jag har regelbunden ägglossning och min sambos spermier är nästan för bra. Vi fick prova 3 omgångar med pergotime, 2 av försöken var det för många ägg och det tredje misslyckades tyvärr ändå. Vi har också provat på ivf. Ett försök hittills, som tyvärr fick avbrytas då inget av äggen blev befruktade. Vi väntar nu på att kliniken ska öppna efter jul/nyår för att kunna påbörja nästa försök. Hörde talas om att munkpeppar hjälpt många. Ni som har erfarenhet av detta, kan det hjälpa även vid regelbunden menscykel? Läst att det bl.a används vid cykel- och pms-besvär annars. Vill ha tips och råd, och framför allt hopp! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Munkpeppar?
  • ser91

Ena stunden känner jag att det är bra att min sambo går sin väg med det han vill, trots att det kommer krävas mycket tid och energi av honom. Andra stunden känner jag att: hur ska jag orka börja om med ivf, utan att veta om han kan vara hemma med mig om det behövs?
    Vissa dagar är det bara supertungt med hormonerna, utan att jag ens själv kan förklara varför det är jobbigt eller varför han måste vara hemma. Han bara måste.

På sitt nuvarande uppdrag (han har jobb heltid på dagarna och det här är alltså något han gör på fritiden som innefattar flera kvällar i veckan och även minst en dag varje helg), så har han knappt kunnat "hoppa över" ett tillfälle för att jag sagt att jag vill det.

Vi räknade tillsammans härom dagen: det har under de senaste 8 månaderna varit ca 50-60 tillfällen på hans nuvarande uppdrag, endast vardagar + ca 25-35 tillfällen på helgerna. Varje tillfälle har varit på minst 2 timmar, som längst ca 6 timmar. På alla dessa tillfällen missade han 2. Känns helt sjukt?! 

Och det nya uppdraget är i en högre liga, och därmed tror jag att det kommer bli mycket svårare för honom att "hoppa över". Vill bara ruska om honom ibland och få honom tänka mer på mig och vovven, idrotten är inte allt. Men jag får försöka lära mig att acceptera läget. Jag älskar honom för den han är, men idrotten har börjat ta över hans uppmärksamhet, tid och ork mer och mer och det gör mig ledsen.

• ser91

Ska tillägga att jag är inblandad i det nuvarande uppdraget, men inte i det nya. Så vi träffades tidigare via det nuvarande uppdraget. Men hädanefter kommer vi ej ses under denna tid (då jag var närvarande vill säga. Jag hoppade över en del och jobbar också kväll varannan vecka + varannan helg)..

Hoppas såklart också att munkpepparn jobbar på och utför underverk. Själv fick jag mens idag och ska ringa kliniken på måndag, då jag inte har möjlighet att ringa imorgon! Glad 

• Blingbling

Fattar hur du känner ser91. När man har det jobbigt och när det handlar om att försöka bli/hålla sig gravid så är det extra viktigt att man har en partner som förstår.

I mitt fall så har jag också en kille som vid dessa tillfällen kanske heller inte helt förstår hur jag egentligen känner och att jag "behöver honom" extra mycket för att orka med. Sedan är min kille också upptagen med andra saker efter sitt heltidsjobb - vilket innebär att jag heller inte har möjlighet att ha honom i närheten när jag behöver honom.

Störtjobbigt läge att inte få stöd när man behöver det...men ändå kan man inte styra någon annan....moment 22 skulle man lätt kunna kalla det för!     

• ser91

Ja.. Men jag kämpar på. Får låta honom göra det han vill och hoppas på det bästa Glad Vill ju egentligen inte hindra honom från att göra det han vill.

Många säger ju att stress påverkar fertiliteten, och han stressar massor. Jag blir stressad av att jag inte hinner med allt hemma, såsom tvätta, diska, städa osv.
    Han håller med om att jag gör mer hemma, och att han ska bättra sig. Han tycker också att jag ska börja med något annat på fritiden, vilket jag inte känner att jag hinner. Då skulle jag bli ännu mer stressad av allt som måste göras hemma.

Vi renoverar dessutom vårat hus, vilket går i en väldigt långsam takt. Jag vill göra saker, men jag vågar inte för att jag är rädd att göra fel. Min sambo rev vår toalett på övervåningen, som vi ville bygga om till badrum. Han byggde upp som ett rum och sedan tog det stopp och tog 1 år innan han började igen, och tog in hantverkare för att göra det mesta jobbet.

Just nu har vi ett annan rum som bara står halvfärdigt.

Är glad att ni är så engagerade i problemen och så förstående Glad blingbling: Ja, när man är ensam i sådana lägen så mår man sjukt mycket sämre.

Här regnar det bara heeela tiden känns det som. Vatten överallt! Hoppas vädret vänder och blir lite soligt!

Fick förresten ett erbjudande på jobbet igår att ha över sommaren, med lite mer betalt och tror det är endast dagtid (ska höra efter idag). Måste dock jobba med det till v 35. Kunde kanske få ta ut någon veckas semester under perioden, annars nu innan v 20 eller efter v 35. Glad

• princess77

Jag har ingen aning om det var ren tur eller om det var tack vare munkpepparn men jag blev gravid på första försöket med MP.
    Hade då varit oförklarligt barnlösa i 5 år med 1 missfall och 6 misslyckade Ivf försök i bagaget.
    Drack 3 koppar dagligen från dag 1 fram till ÄL och åt samtidigt bidrottninggele och mitt val kvinna :)
    Vårat mirakel är idag 2 år :)

• intetnyttpåplusfronten

Jag funderar på om jag gjort något dumt. Glömde munkpepparn förra cykeln och började med den en vecka efter ÄL och tog den fram till BIM, och nu är mensen flera dagar sen! Kan det bero på munkpepparn? 
    I torsdags såg gyn en äggblåsa på 13mm och jag tyckte det lät lite stort för att vara ett par dagar för mensen, tänk om munkpepparn har piskat på äggstockarna och tror att det är dags för ÄL snart och helt struntar i mensen?
    Jag ska börja spruta inför IVF på CD3 så jag är sååå frustrerad! 

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum. varedu.blogg.se
  • Pimpinellan
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-04-24 23:17:40 följande:
    Jag funderar på om jag gjort något dumt. Glömde munkpepparn förra cykeln och började med den en vecka efter ÄL och tog den fram till BIM, och nu är mensen flera dagar sen! Kan det bero på munkpepparn? 
    I torsdags såg gyn en äggblåsa på 13mm och jag tyckte det lät lite stort för att vara ett par dagar för mensen, tänk om munkpepparn har piskat på äggstockarna och tror att det är dags för ÄL snart och helt struntar i mensen?
    Jag ska börja spruta inför IVF på CD3 så jag är sååå frustrerad! 

Om man verkligen haft äl så får man ovillkorligen mens,men om du har en så stor äggblåsa nu tror jag inte du haft äl än. Man får ju inte äl igen om man haft det. Däremot kan man ha två försök till äl och det är när det första misslyckas kroppen försöker igen och då oftast får en äkta/riktig äl. Hade jag i höstas,var helt bombis på äl dag 19,men icke,när mensen skulle komma kom en äl till,den äkta den gången dag 33.
  • intetnyttpåplusfronten
    Pimpinellan skrev 2013-04-25 13:28:41 följande:

Om man verkligen haft äl så får man ovillkorligen mens,men om du har en så stor äggblåsa nu tror jag inte du haft äl än. Man får ju inte äl igen om man haft det. Däremot kan man ha två försök till äl och det är när det första misslyckas kroppen försöker igen och då oftast får en äkta/riktig äl. Hade jag i höstas,var helt bombis på äl dag 19,men icke,när mensen skulle komma kom en äl till,den äkta den gången dag 33.
    Men läkaren i torsdags frågade ju när jag hade mens sist och jag talade om det, så då sa hon att då kommer alltså min mens när som helst nu då och jag sa ja. Sen gjorde hon VUL och talade om att en äggblåsa var 13mm och så var där några andra mindre. Borde hon inte ha talat om då att jag ska äl snart och inte mens?
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum. varedu.blogg.se
  • Pimpinellan
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-04-25 15:42:36 följande:
    Men läkaren i torsdags frågade ju när jag hade mens sist och jag talade om det, så då sa hon att då kommer alltså min mens när som helst nu då och jag sa ja. Sen gjorde hon VUL och talade om att en äggblåsa var 13mm och så var där några andra mindre. Borde hon inte ha talat om då att jag ska äl snart och inte mens?

Om du hade haft äl borde du sannerligen inte haft en äggblåsa så synlig och framföralt inte så stor. Man får ju inte äl igen,det är ytterst,ytterst ovanligt,man måste ha mens mellan. Äggblåsor på över 10 mm kommer att släppa ägg och då kommer du få äl-inte mens. Annars vette fåglarna vad din kropp håller på med... Tungan ute Varför var du där? Räkna äggblåsor och kolla deras storlek brukar man göra före äl och en graviditet syns ju inte så här tidigt. Du får väl vänta och se helt enkelt.
Svar på tråden Munkpeppar?