• ser91

Munkpeppar?

Hej! Jag och slutade med p-piller i februari 2010, då jag och min sambo ville börja försöka bli gravida. Hösten 2011 påbörjade vi utredning och har fått veta att vi är "oförklarligt barnlösa". Jag har regelbunden ägglossning och min sambos spermier är nästan för bra. Vi fick prova 3 omgångar med pergotime, 2 av försöken var det för många ägg och det tredje misslyckades tyvärr ändå. Vi har också provat på ivf. Ett försök hittills, som tyvärr fick avbrytas då inget av äggen blev befruktade. Vi väntar nu på att kliniken ska öppna efter jul/nyår för att kunna påbörja nästa försök. Hörde talas om att munkpeppar hjälpt många. Ni som har erfarenhet av detta, kan det hjälpa även vid regelbunden menscykel? Läst att det bl.a används vid cykel- och pms-besvär annars. Vill ha tips och råd, och framför allt hopp! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Munkpeppar?
  • intetnyttpåplusfronten
    Pimpinellan skrev 2013-04-25 15:52:12 följande:

Om du hade haft äl borde du sannerligen inte haft en äggblåsa så synlig och framföralt inte så stor. Man får ju inte äl igen,det är ytterst,ytterst ovanligt,man måste ha mens mellan. Äggblåsor på över 10 mm kommer att släppa ägg och då kommer du få äl-inte mens. Annars vette fåglarna vad din kropp håller på med... Tungan ute Varför var du där? Räkna äggblåsor och kolla deras storlek brukar man göra före äl och en graviditet syns ju inte så här tidigt. Du får väl vänta och se helt enkelt.
    Nej jag tyckte också det, men så tänkte jag att munkpepparn kanske har gjort så att äggstockarna tror att det är dags för äl igen eller nåt :p Attan, kommer mensen alltså inte komma på evigheter till? :o
    Nej jag fattar inte heller vad min kropp sysslar med xD

Jag var där för att bestämma hur vi ska göra ivf, långa eller korta metoden, lära sig hantera sprutor och sånt. och så ville hon kolla på äggstockarna också och då såg hon äggblåsorna men sa inget om att det skulle vara onormalt den tiden i cykeln :o
    Jag är så trött på att vänta, det är bara det :p 
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum. varedu.blogg.se
  • Pimpinellan

Det är ju ett välkänt faktum att kroppen ofta spelar en spratt när man är inne i infertilitetssvängen och speciellt inför IVF. Jag fick mens dag 16 samtidigt som positivt äl-test och skulle gjort FET den cykeln! Gissa om jag blev arg på min skitkropp!

Normalt sett är äggblåsorna i din storlek några dar innan äl,de släpper ägg vid ca 20-25 mm och växer 1,6 på ett dygn så varför läkaren inte sa nåt om det fattar jag inte. Efter äl ska äggblåsorna vara mikroskopiska,knappt mätbara med VUL tills efter mensen när en börjar växa.

• intetnyttpåplusfronten

Nämen! Hur kan du få positivt äl test och sen mens? Jävla skitkropp ibland alltså!

Ja det tycker jag är märkligt också varför hon inte sa något om det.. Men då har jag ju ingen aning om när äl var och då vet jag inte när jag förvänta mig mensen heller :s Frustrerande med andra ord! Men den dyker väl upp. Jag är glad bara jag inte är i klimakteriet än, det får gärna vänta nåt år eller iallafall några månader... :s 

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum. varedu.blogg.se
  • Thotis90
    miiiiichelle skrev 2013-04-24 22:12:06 följande:
    Någon som fick äl tidigare med mp ?
    Här verkar det som att jag inte skall ha ägglossning alls (dag 16 idag)... Första försöket med Agnus Castus.
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • miiiiichelle
    Thotis90 skrev 2013-04-26 10:35:22 följande:
    Här verkar det som att jag inte skall ha ägglossning alls (dag 16 idag)... Första försöket med Agnus Castus.

Inget utslag än. Borde ha på lördag. Men haft så ont i äggstockarna under sex som jag alltid har den dag jag har äl. :/
  • Tigrinna

princess77; vad kul att du har ett två-årigt mirakel där hemma  
    Du skrev att du blev gravid efter en månad med MP (kan ju också vara en tillfällighet) men jag undrar hur länge du då ätit bidrottninggele och mitt val kvinna, var det också en månad? *nyfiken*
    Vet inte om jag vågar mig på MP. Vi började med sysonförsök i februari, jag blev gravid direkt men MF i v. 6. Äter nu B-vitamin komplex och GLA.

• princess77

Mitt val kvinna har jag ätit i flera år,sen vi började försöka ;)
    Bidrottninggele började jag med samtidigt.

• miiiiichelle

Inget plus denna gång. Nya tag snart!

Någon som vet om det kan vara "dumt" att ta mp? Så man inte tar tabletter som kan förvärra situationen?

• cesse26

Testa mp för några månader sedan men gjorde bara min kropp konstig. Börja igen med apiforce fick ett svagt plus i förrgår och tog ett mitt på dagen idag blev så starkt det kan bli . Så nu har jag två burkar munkpeppar men det struntar jag i för vi är så glada för pluset :))

• miiiiichelle
    cesse26 skrev 2013-05-10 17:51:18 följande:
    Testa mp för några månader sedan men gjorde bara min kropp konstig. Börja igen med apiforce fick ett svagt plus i förrgår och tog ett mitt på dagen idag blev så starkt det kan bli . Så nu har jag två burkar munkpeppar men det struntar jag i för vi är så glada för pluset :))

Grattis!! :):) försökt länge ? Barn innan ? :) inte läst tidigare inlägg :)
Svar på tråden Munkpeppar?