• ser91

Munkpeppar?

Hej! Jag och slutade med p-piller i februari 2010, då jag och min sambo ville börja försöka bli gravida. Hösten 2011 påbörjade vi utredning och har fått veta att vi är "oförklarligt barnlösa". Jag har regelbunden ägglossning och min sambos spermier är nästan för bra. Vi fick prova 3 omgångar med pergotime, 2 av försöken var det för många ägg och det tredje misslyckades tyvärr ändå. Vi har också provat på ivf. Ett försök hittills, som tyvärr fick avbrytas då inget av äggen blev befruktade. Vi väntar nu på att kliniken ska öppna efter jul/nyår för att kunna påbörja nästa försök. Hörde talas om att munkpeppar hjälpt många. Ni som har erfarenhet av detta, kan det hjälpa även vid regelbunden menscykel? Läst att det bl.a används vid cykel- och pms-besvär annars. Vill ha tips och råd, och framför allt hopp! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Munkpeppar?
  • intetnyttpåplusfronten

Min IVF gick åt skogen, så jag ska börja med munkpeppar nu igen... Antingen så blir äggen boostade fram till nästa ivf eller så blir vi gravida naturligt ;)

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Saras74

Vad är det munkpeppar gör i kroppen som gör att det skulle bli lättare att bli gravid?

• Blingbling

Munkpeppar (eller Angus Castus som örten också heter) reglerar hormonnivåerna i kroppen för att man ska få de bästa förutsättningarna att bli gravid. Sedan boostar den ÄL också och det är ju inte fel, speciellt om man är lite "äldre" i bebisfabriken. I Tysklands sjukvård använder man Munkpeppar som en sista grej att testa för de som har svårt att bli gravida, innan man börjar med medicinskt framställda hormoner - typ Pergotime.

• Saras74
    Blingbling skrev 2013-11-23 12:14:03 följande:
    Munkpeppar (eller Angus Castus som örten också heter) reglerar hormonnivåerna i kroppen för att man ska få de bästa förutsättningarna att bli gravid. Sedan boostar den ÄL också och det är ju inte fel, speciellt om man är lite "äldre" i bebisfabriken. I Tysklands sjukvård använder man Munkpeppar som en sista grej att testa för de som har svårt att bli gravida, innan man börjar med medicinskt framställda hormoner - typ Pergotime.

Finns det någon risk att bli överstimulerad av munkpeppar?
  • Mytime

Vart får man tag i munkpeppar? Kostar? Hur mkt ska man ta o under hur lång tid? Vad smakar det?

• Saras74

Måste man ta Rosenrot ihop med munkpeppar för att få någon effekt? Hoppas på snabbt svar då jag tänkt beställa idag.

• Blingbling

Nej det behöver du alls inte göra, det funkar utan RR. Båda sakerna boostar ju äggen, men Minkpepparn är det betydligt mer effekt i! Agnus Castus finns både i droppar och tabletter. Tabletterna tar du en om dagen och dropparna tar du i varmt/ljummet vatten 3ggr/dag. Vissa gillar inte smaken på téet som blir droppresultatet, men då jag inte har några problem med det så har jag alltid kört dropparna, de sägs dessutom vara mer effektiva än tabletterna. Men en kompis till mig körde pillren och hon väntar en "Munkpepparbebis" i februari Själv drar jag igång en kur just idag och det var bra du påminde mig, måste också in på Bodystore och beställa en ny flaska!

• Blingbling

Ehh...ingen Minkpeppar (bläh vad äckligt det lät!)...det är Munkpeppar jag skulle skriva

• Saras74
    Blingbling skrev 2013-11-23 16:46:29 följande:
    Nej det behöver du alls inte göra, det funkar utan RR. Båda sakerna boostar ju äggen, men Minkpepparn är det betydligt mer effekt i! Agnus Castus finns både i droppar och tabletter. Tabletterna tar du en om dagen och dropparna tar du i varmt/ljummet vatten 3ggr/dag. Vissa gillar inte smaken på téet som blir droppresultatet, men då jag inte har några problem med det så har jag alltid kört dropparna, de sägs dessutom vara mer effektiva än tabletterna. Men en kompis till mig körde pillren och hon väntar en "Munkpepparbebis" i februari Själv drar jag igång en kur just idag och det var bra du påminde mig, måste också in på Bodystore och beställa en ny flaska!

Munkpeppar är väl samma sak som Agnus Castus eller är det två skilda saker? Blir nog tabletter för mig om jag testar för har hört att dropparna smakar förfärligt illa och sedan är det skönt att bara komma ihåg att ta en tablett om dagen en gång än minnas tre gånger varje dag.
  • Blingbling

Som jag skrev i ett inlägg tidigare idag: "Munkpeppar (eller Angus Castus som örten också heter)"

Samma sak, bara det svenska respektive engelska namnet.

Ja vissa gillar inte smaken på dropparna, själv har jag inga problem med den. Ett tips är i varje fall att inte ta dropparna i kallt vatten - då tyckte till och med jag att det var lite motigt att dricka. Men är vattnet varmt eller ljummet så går det fint för min del.

Men det problemet har man ju inte om man kör tabletter

Lycka till!         

Svar på tråden Munkpeppar?