• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • Nocere

Lite hopp till några som försöker!

Lyckades få en din dotter efter första försöket. Men med nr två tog det 27 (!) försök innan något hände. Nu har vi äntligen en till. Storasyster hann ju dock bli 5år . Men finns ju hopp!

• Anceka m D

M och M: vår son kom till naturligt, på femte försöket. När cancern upptäcktes i våras var spermiekvaliteten nedsatt, och sen fick vi förbud 6 mån efter cellgifterna. Eftersom det inte finns någon garanti för att spermieproduktionen kommer tillbaka ville jag inte bara vänta utan sätta igång med IVF och sen se om vi i bästa fall kan försöka på egen hand också. Min man ska lämna nytt prov nu i januari så får vi se hur det ser ut.

• Kingston

Nocere: tack för uppmuntran! Jag behöver verkligen lite hopp mitt i all frustration!

• M  och  M
    miap01 skrev 2013-12-27 20:47:31 följande:
    Efter att ha försökt med syskon i ca 2,5 år låter ivf jäkligt lockande. Att sexa är bara ett arbete man ska utföra 5 dagar/ månad och sen ha semester ifrån några veckor. Är helt inne på att om det inte fungerar denna äl så skrapar vi ihop pengarna och kontaktar en privat klinik. Känner som er andra att detta är helt hopplöst, men ett barn ska det bli på ett eller annat sätt! Har både gjort en mindre utredning på mig pga att jag inte blir gravid, samt när jag väl blir det så är det mf. Allt ser ok ut båda utredningarna. Var är då problemet?!

Ja jag känner igen mig i allt du skriver! Vad f*n sitter det i...
  • M  och  M
    Nocere skrev 2013-12-29 16:47:28 följande:
    Lite hopp till några som försöker! Lyckades få en din dotter efter första försöket. Men med nr två tog det 27 (!) försök innan något hände. Nu har vi äntligen en till. Storasyster hann ju dock bli 5år . Men finns ju hopp!

Så sjukt hu det kan bli! Vad beror det på liksom, försök 1 och försök 27, Why??? Ja det är hoppgivande. Men jag vet i sjuttonde jag står ut med egna försök och nederlag i 9 månader till, minst kanske. Vi har gjort 18 försök nu och jag tycker det är nog! Det tar över min värld. Tänker knappt på annat. Alla runt omkring mig, både vänner och bekanta och främlingar, blir gravida till höger och vänster och vars jag än är så pratas det om dessa graviditeter och bebisar. Och jag känner mig som en iq-berfriad idiot som inte verkar fatta hur man gör barn. Nåt måste vi ju göra fel eftersom varenda en i övrigt bara blir det i ett nafs! Och det är inget fel på våra funktioner. Då måste ju vi göra nåt fel. Måste ju vara nånting i denna barnprocess som vi inte fattar hur man gör.,?, Gaah!
  • M  och  M
    Anceka m D skrev 2013-12-29 16:54:59 följande:
    M och M: vår son kom till naturligt, på femte försöket. När cancern upptäcktes i våras var spermiekvaliteten nedsatt, och sen fick vi förbud 6 mån efter cellgifterna. Eftersom det inte finns någon garanti för att spermieproduktionen kommer tillbaka ville jag inte bara vänta utan sätta igång med IVF och sen se om vi i bästa fall kan försöka på egen hand också. Min man ska lämna nytt prov nu i januari så får vi se hur det ser ut.

Hoppas det ser bättre ut nu testet!
  • M  och  M

Vi kanske får peppa varandra i att tag i IVF nu då! Kliniken vi isåfall kommer att gå till skriver att 70% av alla som gör 3-pack IVF där blir gravida...

• Kingston

M och M: vet hur du känner! Det är galet frustrerande det här och det upptar all vaken tid...

• miap01

Man har själv lite svårt att förstå hur man kan tänka på något så mycket. Det går nog inte en timme utan att jag tänker på något som har med processen att få barn att göra.

Pricken över i: et är att nyårsafton kommer präglas av bebisar och bebisprat. Pust och stön....

Är det någon som kollat upp ivf närmare? Där de inte hittat fel på någon av er? Undrar hur de ställer sig till att göra ivf. Undrar hur kliniken ställer sig till ivf pga sekundär barnlöshet där inga fel finns och en del upprepade missfall är ett faktum.

• Kingston

Miap01: har inte tittat så mkt närmre på IVF ännu. Man försöker väl hålla hoppet vid liv antar jag... Men så länge vi är villiga att betala kan jag inte tänka mig att dom skulle vara annat än positivt inställda. Har inte så stor tillit till vården i Sverige tyvärr

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?