M och M skrev 2014-01-11 08:15:15 följande:
Vad är det som avgör om det blir långa eller korta då? Är det någon man har större chans att lyckas bli gravid med?
Det är en bedömning som behandlande läkare beslutar om. Den vanligaste orsaken till långa vid första försöket protokollet tror jag är just om man har dåliga äggreserver men det kan även vara andra saker som påverkar det beslutet. Det finns ingen exakt regel/riktlinjer på när man kör vilket protokoll utan det är som sagt en bedömningsfråga som läkaren avgör med hjälp av flera olika kriterier, precis som vilka doser och vilka mediciner som läkaren skriver ut. Jag hade ett AMH på 0,6 så därför tror jag att läkaren bestämde att vi skulle börja med långa. Vid det försöket fick jag ut 14 ägg, tror jag det var, varav fem befruktades, en återinfördes och resterande klarade inte av den fortsatta odlingen. Då jag fick så mycket biverkningar, bl.a. kolik och då det ändå blev så många ägg så bestämde läkaren att vi skulle testa korta protokollet. Med den fick jag ut 11 ägg, fem befruktades, en återinfördes, resterande odlades vidare, en dog på vägen och de tre återstående frystes ner. Hade inte det här försöker lyckats skulle tredje och sista omgången troligtvis blivit det långa protokollet igen. Både gångerna hade jag en väldigt hög dos av den äggstimulerande medicinen.
Någonstans har jag läst att man i regel får ut fler ägg med långa protokollet, men att man i första hand i regel vill testa med korta just för att den inte är lika påfrestande för kvinnan