• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • Anceka m D

Välkommen Nissesmamma! Jag har också en son född augusti 2010 som kom till på egen hand. Jag har gjort ett IVF-försök i november och väntar nu på att eventuellt göra ett till. Ska hålla tummarna för dig nu!

• Moonlight83

Har en dottern som fyller 4 nu på lördag.Vi har försökt få till ett syskon i snart 18 månader.Började använda fertilitetsmonitorn med clearblue förra månaden för att få lite mer koll.Har tidigare bara använt vanliga äl stickor.Dottern blev till på första försöket så det känns väldigt jobbigt när det nu passerat 1 1/2 år.Väger 7 kg för mycket för att bli utredd.Men hade man bott i Stockholm hade man bara vägt 2kg för mycket då de har andra kriterier.Tråkigt hur de kan ha så olika kriterier .

• Maramina
    Moonlight83 skrev 2014-01-21 03:30:44 följande:

Har en dottern som fyller 4 nu på lördag.Vi har försökt få till ett syskon i snart 18 månader.Började använda fertilitetsmonitorn med clearblue förra månaden för att få lite mer koll.Har tidigare bara använt vanliga äl stickor.Dottern blev till på första försöket så det känns väldigt jobbigt när det nu passerat 1 1/2 år.Väger 7 kg för mycket för att bli utredd.Men hade man bott i Stockholm hade man bara vägt 2kg för mycket då de har andra kriterier.Tråkigt hur de kan ha så olika kriterier .

Har de även begränsning på vikten för utredning? Jag hade för mig att det bara var på för själva behandlingen? Men där hade jag visst fel i så fall!
  • MSL

Välkomna alla nya. Tack för att ni delar med er av era berättelser. Det känns skönt att höra att man inte är ensam och att det finns en fortsättning med hjälp från sjukvården. Jag känner att det börjar bli dax för det snart. 

BIM -2 idag, månad 11 av aktiva försök. Jag inbillar mig att brösten ömmar mer än vanligt och önskar förstås att det ska ta sig den här gången, men känner mig egentligen inte speciellt hoppfull. Vågar inte testa av rädsla för att ... ja, jag vet egentligen inte varför jag är rädd för att testa. Kanske ska göra det ändå.

• M  och  M
    MSL skrev 2014-01-21 12:33:25 följande:
    Välkomna alla nya. Tack för att ni delar med er av era berättelser. Det känns skönt att höra att man inte är ensam och att det finns en fortsättning med hjälp från sjukvården. Jag känner att det börjar bli dax för det snart.  BIM -2 idag, månad 11 av aktiva försök. Jag inbillar mig att brösten ömmar mer än vanligt och önskar förstås att det ska ta sig den här gången, men känner mig egentligen inte speciellt hoppfull. Vågar inte testa av rädsla för att ... ja, jag vet egentligen inte varför jag är rädd för att testa. Kanske ska göra det ändå.

Vill inte heller testa. Hatar det där icke-plusset! BIM -1 idag... Har slutat leta symptom. Har misstolkat alldeles för många nya gånger...
  • rosalila

Nissesmamma!
    Tack för att du delade med dig av din berättelse. Skönt att läsa att andra gången känns lättare med ivf. Jag fick ny energi inom mig. Kram

• jamka

Välkomna alla nya! Tack att ni delar er med era historier! M och M, i början tänkte jag också på det att jag inte vill ha för många år mellan mina barn men nu är min son redan 6 år gammal och jag blir tacksam om jag får det andra barnet innan jag fyller 43. Nu är jag 36 och jag hoppas verkligen att jag lyckas innan jag blir 40 men det vet man inte. Jag orkar inte med IVF. Men kanske ändrar jag mig om jag blir runt 40 och fortfarande inte lyckas.

Jag blev ju gravid på naturlig väg både 2011 och 2013 men det blev missfall v. 9 och v. 12. Om jag får missfall igen så ska jag göra en utredning för att få reda på varför jag får missfall efter missfall.

Lycka till alla ni som försöker och se till att ni inte blir besatta av detta problem. Det tär så mycket på oss. Vill ni sedan, när ni blir gamla, tänka att åren mellan när ni var 30 till 40 år levde ni bara från hoppet till besvikelse varje månad? Och så tvinga sig till sex även om man inte har lust när det är runt ägglossningen? Jag har levt så mellan 2008 och 2013. Men inte nu längre och det känns sååå skönt.

• M  och  M
    jamka skrev 2014-01-21 17:46:51 följande:
    Välkomna alla nya! Tack att ni delar er med era historier! M och M, i början tänkte jag också på det att jag inte vill ha för många år mellan mina barn men nu är min son redan 6 år gammal och jag blir tacksam om jag får det andra barnet innan jag fyller 43. Nu är jag 36 och jag hoppas verkligen att jag lyckas innan jag blir 40 men det vet man inte. Jag orkar inte med IVF. Men kanske ändrar jag mig om jag blir runt 40 och fortfarande inte lyckas. Jag blev ju gravid på naturlig väg både 2011 och 2013 men det blev missfall v. 9 och v. 12. Om jag får missfall igen så ska jag göra en utredning för att få reda på varför jag får missfall efter missfall. Lycka till alla ni som försöker och se till att ni inte blir besatta av detta problem. Det tär så mycket på oss. Vill ni sedan, när ni blir gamla, tänka att åren mellan när ni var 30 till 40 år levde ni bara från hoppet till besvikelse varje månad? Och så tvinga sig till sex även om man inte har lust när det är runt ägglossningen? Jag har levt så mellan 2008 och 2013. Men inte nu längre och det känns sååå skönt.

Tyvärr inte så enkelt att bara stänga av dom känslorna...
  • Anceka m D

BIM +2 idag. Har haft vissa symtom, och jo - jag är gravid! 18 månader efter att vi började försöka, en testikelcancer och ett misslyckat IVF-försök senare.

• MSL
    Anceka m D skrev 2014-01-22 17:10:06 följande:
    BIM +2 idag. Har haft vissa symtom, och jo - jag är gravid! 18 månader efter att vi började försöka, en testikelcancer och ett misslyckat IVF-försök senare.
    Grattis! så fantastiskt. håller tummarna för att ni får njuta hela vägen fram :)

Själv testade jag idag BIM -1 och det var såklart neg igen. Bara att gå vidare. Jag är glad att läsa att det lyckas till slut för er andra.
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?