• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • Elisabet7101

Gjorde ett test idag som visade negativt.Jag ska ha mens 28-29 maj så det kanske var för tidigt.Har haft väldigt ömma bröst flera dagar nu och bröstvårtorna blivit ömma när man petar på dom och svullen mage och hungrig hela tiden och äggstockarna som värker av och till.Finns det chans att jag ändå är gravid fast det visa negativt idag?När bör jag testa mig igen?Tacksam för svar

• Minimalou

Tack för alla svar :) jag hade inte tänkt äta örter, jag får fundera.
    Elisabet7101 - svårt att säga, jag hoppas du är gravid! Vilket test använde du? Jag provade med Clearblue på ÄL+12 på morgonen då jag plussade sist, så lugn i stormen du kan mycket väl vara preggo! Jag har BIM på måndag, men utan förhoppningar :( men jag hoppas såklart som alltid!

• Elisabet7101
    Minimalou skrev 2013-05-24 16:40:09 följande:
    Tack för alla svar :) jag hade inte tänkt äta örter, jag får fundera.
    Elisabet7101 - svårt att säga, jag hoppas du är gravid! Vilket test använde du? Jag provade med Clearblue på ÄL+12 på morgonen då jag plussade sist, så lugn i stormen du kan mycket väl vara preggo! Jag har BIM på måndag, men utan förhoppningar :( men jag hoppas såklart som alltid!
    Jag använde cb.
  • M  och  M

Min sambo skadade ryggen igår så våra försök denna månad känns ganska bra körda :-\ Jag föreslog lite halvt om halvt på skämt att vi kanske skulle köra på heminsemenation denna månad då för att ha nån chans. Och jag älskar Min sambo för att han är öppen för otraditionella saker och inte är rädd för att ta "hjälp" för att lyckas med detta! Så lutar åt att vi testar att det. Funderar på hur vi ska lägga upp det bara... Om vi ska köra som vi gör annars, typ varannan vecka dag från dag 7-8 till dag 15-16. Undra om det räcker?

• Ampin
    M och M skrev 2013-05-24 21:40:38 följande:
    Min sambo skadade ryggen igår så våra försök denna månad känns ganska bra körda :-\ Jag föreslog lite halvt om halvt på skämt att vi kanske skulle köra på heminsemenation denna månad då för att ha nån chans. Och jag älskar Min sambo för att han är öppen för otraditionella saker och inte är rädd för att ta "hjälp" för att lyckas med detta! Så lutar åt att vi testar att det. Funderar på hur vi ska lägga upp det bara... Om vi ska köra som vi gör annars, typ varannan vecka dag från dag 7-8 till dag 15-16. Undra om det räcker?
    Nej, stackarn... Olägligt i dessa göra-bebis-tider dessutom Bara en liten tanke - ni kan inte bara försöka ha lite skadad-rygg-anpassat sex istället typ du on top? Beror ju förstås på hur illa däran det är med ryggen... Men känns ju lite krångligt och andra sidan med heminsemination, fixa sprutor och läsa på, och snabbt ska det väl gå så inte spermierna börjar må dåligt ute i luften
  • M  och  M
    Ampin skrev 2013-05-24 22:44:12 följande:
    Nej, stackarn... Olägligt i dessa göra-bebis-tider dessutom Bara en liten tanke - ni kan inte bara försöka ha lite skadad-rygg-anpassat sex istället typ du on top? Beror ju förstås på hur illa däran det är med ryggen... Men känns ju lite krångligt och andra sidan med heminsemination, fixa sprutor och läsa på, och snabbt ska det väl gå så inte spermierna börjar må dåligt ute i luften

Känns som bara så fruktansvärt oromantiskt då han inte kan röra sig speciellt mkt alls... :-\ Att då vara den som varann dag ska gå lös på honom känns väldigt hemskt bara. Tycker inte det verkar så krångligt med heminsemination eller? Spruta har vi en sån barnstrumpor från apoteket. Sen är vi ju under samma tak så att vi kommer ju bara byta av varann... Finns ju dom som transporterar sperman en bit innan jag dom ses också så... Men jag har vet inte, skulle gärna ha hört om fler testat! Känns dock som enda möjligheten till chans denna månad...
  • Fröken Frågvis
    M och M skrev 2013-05-25 07:50:33 följande:
    Barnsprutor inte barnstrumpor

Ett tips: dubbekolla att det är en spruta utan sån där kant längst ner! Vi fick fel en gång och det var INTE kul kan jag lova! Om mannen drar upp sperman i sprutan direkt så minimeras även kontakten med syre. Personligen tycker jag att det är otroligt smidigt och okrångligt med heminseminering. Om det är lika effektivt som vanligt samlag vet jag inte, men om det är enda alternativet så tror jag ändå att det är ett bra alternativ
  • Maramina

Hur kan syre vara skadligt för spermierna? Jag menar, när man gör en utredning/IVF kan mannen ta sitt spermieprov på kliniken eller hemma, förutsatt att provet kommer till kliniken inom en timme. Och även om man har provet i en burk så utsätts den ju för syre dels när satsen sprutar ner i burken, dels så blir det ju lyft/syre kvar i burken när man försluter burken. Förutsatt att burken inte är jätteliten och satsen enorm...

Visst är det oromantiskt med att bara ha sex för att man hoppas bli gravid, och än mer att kvinnan är den som gör allt jobbet, eller mannen heller för den delen. Personligen tycker jag att inseminering är ännu mer oromantiskt och avtändande än att den ena gör "allt jobbet". Det skulle bli alltför kliniskt. Dessutom med inseminering måste ju mannen ändå bli upphetsad för att kunna ge sitt bidrag och då tycker jag att det är trevligt att kunna ge honom den glädjen. För åtminstone hos oss tycker min man att det är betydligt trevligare att vi gör det tillsammans än bara ett kliniskt handtralla. Särskilt som man inte bör ta hjälp av saliv eller munnen (alltså att kvinnan suger av) tå det kan fungera spermiedödande

• M  och  M
    Fröken Frågvis skrev 2013-05-25 15:48:50 följande:
    Ett tips: dubbekolla att det är en spruta utan sån där kant längst ner! Vi fick fel en gång och det var INTE kul kan jag lova! Om mannen drar upp sperman i sprutan direkt så minimeras även kontakten med syre. Personligen tycker jag att det är otroligt smidigt och okrångligt med heminseminering. Om det är lika effektivt som vanligt samlag vet jag inte, men om det är enda alternativet så tror jag ändå att det är ett bra alternativ

Vad tänker du på för kant?
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?