Maramina skrev 2013-05-25 17:57:55 följande:
Hur kan syre vara skadligt för spermierna? Jag menar, när man gör en utredning/IVF kan mannen ta sitt spermieprov på kliniken eller hemma, förutsatt att provet kommer till kliniken inom en timme. Och även om man har provet i en burk så utsätts den ju för syre dels när satsen sprutar ner i burken, dels så blir det ju lyft/syre kvar i burken när man försluter burken. Förutsatt att burken inte är jätteliten och satsen enorm...
Visst är det oromantiskt med att bara ha sex för att man hoppas bli gravid, och än mer att kvinnan är den som gör allt jobbet, eller mannen heller för den delen. Personligen tycker jag att inseminering är ännu mer oromantiskt och avtändande än att den ena gör "allt jobbet". Det skulle bli alltför kliniskt. Dessutom med inseminering måste ju mannen ändå bli upphetsad för att kunna ge sitt bidrag och då tycker jag att det är trevligt att kunna ge honom den glädjen. För åtminstone hos oss tycker min man att det är betydligt trevligare att vi gör det tillsammans än bara ett kliniskt handtralla. Särskilt som man inte bör ta hjälp av saliv eller munnen (alltså att kvinnan suger av) tå det kan fungera spermiedödande
Jo självklart är det trevligare att göra det tillsammans, men när man inte annars har sex varannan dag utan kanske bara 1-2 ggr i veckan är det nog att få till varannan dag med någorlunda lust och att dessutom göra det utan att den andre kan vara delaktig i rörelser och knappt tycker det är skönt då han är så orörlig och stel nu känns ju verkligen som skit. Såän om det är fruktansvärt oromantiskt (vilket jag tycker att det är att ha sex på "beställning" vissa dagar i månaden är också) så då känns det ändå bättre att göra såhär med heminsemination denna månad. Jag får väl bidra med någon trevlig bild eller liknande istället