• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • M  och  M
    mammamia78 skrev 2013-05-27 08:50:23 följande:

Har en dotter född 2004 och är omgift nu med en annan man och vi har försökt sedan förra sommaren att få ett barn men inget har hänt fortfarande och jag börjar lessna blir så avundsjuk på alla som är gravida eller som fått barn nyss. Hör om andra både privat och i media som väntar barn och blir avundsjuk rent ut sagt och tänker varför kan inte jag/vi få till det? Sen tänker jag att ok jag har iaf ETT barn och är otroligt glad för det, för det kunde vara värre att jag inte hade något barn alls ju men sen känns det inte som det räcker ändå, jag vill ha fler barn.

Det är jobbigt när alla frågar: ska inte ni ha fler barn? vill inte din man ha barn (han har inga sedan tidigare)? ska ni inte skaffa ett syskon m.m.... samtidigt som vi försöker som bara den och inget händer och jag blir verkligen sååååååå ledsen och deppig och varje gång mensen kommer så kommer sorgen att det inte tog sig denna gången heller.

Har beställt både ägglossningsstickor och ägglossningsstickor och graviditetstest samt det där glidmedlet som skulle vara så bra "preseed" så man jäklar i mig kan köra som tusan nu och förhoppningsvis få till det.

Har försökt ringa och få tid för utredning (då vi är över 35 år båda två och har försökt så pass länge nu) men ingen har tider nu och inte heller vet de hur tiderna inför hösten är.

Har ni några andra tips på hur man lättare ska bli "på smällen"?? Jag känner mig desperat nog att prova allt jag kan tänkas nu för att få till det. Har aldrig haft svårt att bli gravid förut, verkar inte direkt ligga infertilitet i släkten på makens sida heller då nästan alla syskon fått barn och de är totalt 11 syskon i familjen.

Det påverkar en så mycket denna längtan efter ett syskon till det barn man har att man nästan inte kan glädja sig åt att ha henne man känner sig deprimerad och nedstämd och sur och vresig för det mesta.

Ja du, jag förstår dig så. Alla dessa känslor. Sorg, besvikelse, uppgivenhet, ilska, avundsjuka, svartsjuka, hopp, förtvivlan. Allt känner vi på samma gång. Inte konstigt man blir halvt knäpp.

Jag har testat alla möjliga preparat under de 11 månader vi försökt. Inget har hjälpt. Snarare bara tokat till min annars rätt regelbundna cykel. Så det enda som jag tagit denna månad är multivitamin. Min sambo får ta folsyra, zink och omega3

Har känt mig deprimerad mkt också, inget har känts roligt. Min dotter är det absolut bästa jag har och jag är såååååå otroligt lycklig för att jag faktiskt fått henne. Men ibland har jag precis som du skriver känt mig så nere att jag inte kan njuta av henne. Men då blev jag tusan förbannad! Har jag ett barn, om det så bara blir henne då, så ska jag baske mig se till att njuta dubbelt av henne. Så nu är det bara full fokus på det, suga ur varje sekund med henne för att få ut så mkt av det barn man iaf har. Stackars henne, mamma kommer kväva henne  
  • M  och  M
    Fröken Frågvis skrev 2013-05-27 20:38:43 följande:

Lyckas inte länka från mobilen men om du gör en bildsökning på "medicinspruta" på Google så har andra och tredje bilden en sån där kant/krage längst ner ovanför pipen. Men det låter ju inte som att du har en sån lycka till nu!
    Tack, förstod till sist vad du menade Men som sagt, vi hade ju en utan kant redan. Vi har nu kört heminseminering 4ggr under denna vecka. Sambon fixade det inte själv så har fått hjälpa till så sterilt och ointimt blev det då inte :-P Vi satsade på dag 8,10,12,14 och nu en gång till på dag 16. Då har vi baske mig täckt in denna månad! Jag tycker det har funkat bra måste jag säga. Det känns verkligen som du skrev tidigare som att det håller sig kvar mkt längre. Funderar nästan vars det tar vägen, för det kommer liksom inte ut så som det brukar göra efter samlag...hm..skumt.. Nu sen är det ju bara att väna och se då om detta lilla experiment gav nåt resultat.. Hatar väntan... 
  • Fröken Frågvis
    M och M skrev 2013-06-02 21:30:21 följande:
    Tack, förstod till sist vad du menade Men som sagt, vi hade ju en utan kant redan. Vi har nu kört heminseminering 4ggr under denna vecka. Sambon fixade det inte själv så har fått hjälpa till så sterilt och ointimt blev det då inte :-P Vi satsade på dag 8,10,12,14 och nu en gång till på dag 16. Då har vi baske mig täckt in denna månad! Jag tycker det har funkat bra måste jag säga. Det känns verkligen som du skrev tidigare som att det håller sig kvar mkt längre. Funderar nästan vars det tar vägen, för det kommer liksom inte ut så som det brukar göra efter samlag...hm..skumt.. Nu sen är det ju bara att väna och se då om detta lilla experiment gav nåt resultat.. Hatar väntan... 

Håller tummarna för er! När ska du testa? Själv har jag en deppig månad. Maken är bortrest med jobbet och uppenbarligen tog han min äl med sig också. Dag 19 idag men fortfarande bara negativa tester. Har ringt ivf-kliniken nu och ska på ett första läkarbesök nästa fredag. Hoppas komma igång med Ivf direkt när de öppnar igen efter semestern. Livrädd för att misslyckas eftersom det är "sista utvägen" men just nu har vi inga bättre alternativ... Ursäkta avsaknad av radbryten, skriver från mobil.
  • Maramina

Blää. Idag var sista dagen som mensen kunde komma för att vi skulle kunna köra IVF innan semestrarna, men icke. Nu är den fem dagar sen och både mens och positivt gravtest tycks vara långt borta Tydligen är det rätt vanligt att första "riktiga" mensen efter misslyckad IVF blir sen. Så tidigast den sista juli kan jag börja med sprutorna, men det är ju förutsatt att mensen kommer max tre dagar tidigare. Så i augusti borde jag i alla fall kunna börja spruta igen. Förutsatt att vi inte lyckats själva innan dess, vilket chansen är liten att vi kommer att göra. Det betyder att vi kommer att ha passerat två år försök vid det laget. Nu vill jag bara få våra sista försök avklarade, jag vill gå vidare med mitt liv. Antingen som blivande tvåbarnsmamma alternativt som en nöjd mamma till en dotter och nöjd med det. Jag vill ju lägga min energi på annat än att stå stilla och trampa och aldrig komma ett endaste steg framåt!

• M  och  M
    Fröken Frågvis skrev 2013-06-03 21:24:18 följande:

Håller tummarna för er! När ska du testa? Själv har jag en deppig månad. Maken är bortrest med jobbet och uppenbarligen tog han min äl med sig också. Dag 19 idag men fortfarande bara negativa tester. Har ringt ivf-kliniken nu och ska på ett första läkarbesök nästa fredag. Hoppas komma igång med Ivf direkt när de öppnar igen efter semestern. Livrädd för att misslyckas eftersom det är "sista utvägen" men just nu har vi inga bättre alternativ... Ursäkta avsaknad av radbryten, skriver från mobil.
    Tack! Hela heminsiminationsgrejen känns ju lite skum och lustig så egentligen har jag inga förhoppningar denna månad alls på att lyckas. Samtidigt tänker jag om jag inte har några örväntningar så kanske det lyckas just därför, så på nåt konstigt vis har jag ju ändå förhoppningar :-/ BIM är ju dock först om typ 2 veckor..dryyyygt

Ja kan tänka mig skräcken att man inser att man är vid på något vis sista utvägen och om inte den heller funkar då vad gör man då liksom?????!! Hemska tanke. Hoppas ni får tid snart och att ni ännu bättre plussar innan dess!! 
  • M  och  M
    Maramina skrev 2013-06-03 22:04:20 följande:
    Blää. Idag var sista dagen som mensen kunde komma för att vi skulle kunna köra IVF innan semestrarna, men icke. Nu är den fem dagar sen och både mens och positivt gravtest tycks vara långt borta Tydligen är det rätt vanligt att första "riktiga" mensen efter misslyckad IVF blir sen. Så tidigast den sista juli kan jag börja med sprutorna, men det är ju förutsatt att mensen kommer max tre dagar tidigare. Så i augusti borde jag i alla fall kunna börja spruta igen. Förutsatt att vi inte lyckats själva innan dess, vilket chansen är liten att vi kommer att göra. Det betyder att vi kommer att ha passerat två år försök vid det laget. Nu vill jag bara få våra sista försök avklarade, jag vill gå vidare med mitt liv. Antingen som blivande tvåbarnsmamma alternativt som en nöjd mamma till en dotter och nöjd med det. Jag vill ju lägga min energi på annat än att stå stilla och trampa och aldrig komma ett endaste steg framåt!
    Hm hoppas det går vägen!!! Ja det känns verkligen som man står fast i livet och stampar. Rebusen "Vad är det so går och går men aldrig kommer till dörren" har fått en helt ny innebörd... :-P
  • Maramina
    M och M skrev 2013-06-04 19:33:18 följande:
    Hm hoppas det går vägen!!! Ja det känns verkligen som man står fast i livet och stampar. Rebusen "Vad är det so går och går men aldrig kommer till dörren" har fått en helt ny innebörd... :-P

Är det inte så typiskt, idag på eftermiddagen kom mensen. Om den ändå skulle vara sen kunde den väl ändå ha väntat en dag till, i alla fall? Om den hade kommit ett dygn tidigare, ja, om den hade kommit bara 16-17 timmar tidigare så hade vi fått köra på nu med behandlingen. Nu får vi istället vänta två månader.
  • M  och  M
    Maramina skrev 2013-06-04 19:57:10 följande:
    Är det inte så typiskt, idag på eftermiddagen kom mensen. Om den ändå skulle vara sen kunde den väl ändå ha väntat en dag till, i alla fall? Om den hade kommit ett dygn tidigare, ja, om den hade kommit bara 16-17 timmar tidigare så hade vi fått köra på nu med behandlingen. Nu får vi istället vänta två månader.

Nä du skojar??!! Men såå surt! Varför det så petig då?
  • Maramina

Dels så stänger de för semester snart, dels så får man inte börja behandlingen på en onsdag. Vet inte riktigt varför, men misstänker att det är för att inte riskera att äggplock alternativt återinförandet blir på helgen.

Men jag får tänka positivt. Jag är ju arbetslös just nu och företagen gör ett sista ryck nu inför semestrarna och nu kan jag helt till 100% fokusera på de intervjuer jag har blivit kallad till och jag behöver inte oroa mig för att behandlingen ska på något vis påverka mig negativt under intervjuerna. Men jag måste säga att det känns rent ut sagt, ursäkta språket, för d-ligt! Det handlar ju om så futtigt få timmar!

• Alvia
    Maramina skrev 2013-06-04 22:04:34 följande:
    Dels så stänger de för semester snart, dels så får man inte börja behandlingen på en onsdag. Vet inte riktigt varför, men misstänker att det är för att inte riskera att äggplock alternativt återinförandet blir på helgen.

Men jag får tänka positivt. Jag är ju arbetslös just nu och företagen gör ett sista ryck nu inför semestrarna och nu kan jag helt till 100% fokusera på de intervjuer jag har blivit kallad till och jag behöver inte oroa mig för att behandlingen ska på något vis påverka mig negativt under intervjuerna. Men jag måste säga att det känns rent ut sagt, ursäkta språket, för d-ligt! Det handlar ju om så futtigt få timmar!
    Jag kommer inte ihåg hur det var med er. Men finns det en möjlighet att ni kan ta pergotime över sommaren medans ni väntar på behandlingen?
    ღ ♥ ღ Flicka född Juni 2008 ღ ♥ ღ Drömmer ღ ♥ ư
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?