moderlig skrev 2013-05-29 18:42:14 följande:
Förlåt, vad är kontrastultraljud för något och varför görs det? Jamen...att man inte tänkt på semester förut...! Går genast in på apollo o bokar
Man undrar ju om de får lära sig o komma med såna där grodor under utbildningen eller?!? Gött att ni har stött på en bra läkare dock!
Pratat med en klinik om inseminering idag, enligt henne så har de inte sett några vidare resultat på det...Lät inte som om hon rekommenderade det direkt..! Ska ringa vidare imorgon till en klinik som ligger närmare. ska in o testa progresteron igen snart.
Det är en undersökning som görs för att kolla så att det är passage i äggledarna, gynekologen sprutar in kontrastvätska i livmodern och ser under tiden med ultraljud så att kontrastvätskan kommer ut i fri bukhåla, vilket då är bevis på att det finns äggledarpassage. Känns som om rätt många får göra det som en del av utredningen, även om man egentligen inte har någon speciell riskfaktor för att ha stopp i äggledarna (ex haft infektion som chlamydia, eller efter spiralinsättning etc). I mitt fall hade jag inga särskilda misstankar om att något skulle vara fel men tänkte att jag lika gärna kunde göra det när jag nu fick erbjudandet...
Det där med inseminering eller ej... Svår fråga! Tror olika kliniker och läkare rekommenderar rätt så olika. För de som är oförklarligt barnlösa så försöker man ofta med insemination först, innan man går på IVF. Men ju sämre spermieprovet är ju mer dras det nog mot IVF-behandling. Svårt val! Beror ju så klart helt på hur era prover ser ut och vad utredningen visat men inseminering har ju många fördelar också, priset är en, och att slippa IVF-behandlingen med sprutor, biverkningar och risk till överstimulering, är en annan rätt betydande vinst...
Intressant att du ska testa med progesteron? Har du haft låga nivåer?